יום שישי, 4 ביולי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-4.7.2014

היום בעדכון: סימנים להפסקת אש בדרום אחרי יממה של הסלמה • 17 ממשלות אירופיות מזהירות מפני השקעה בשטחים • ואיראן מאותת על נכונות לגמישות בשיחות הגרעין, אך לא באופן מספק מבחינת המערב


משטרת הפגנות בקהיר


תמונת היום: שוטרים בקהיר אתמול במהלך הפגנות לציון שנה להדחת מורסי (צילום: AFP)



ישראל-פלסטינים


* ביממה האחרונה נורו לעבר ישראל 12 רקטות, רובן לאזור שדרות ומועצה אזורית שער הנגב. המטח האחרון נורה היום בסביבות השעה 5:30 בבוקר. רוב הרקטות נפלו בשטחים פתוחים, חלקן יורטו וחלקן גרמו לנזקי רכוש. בנוסף, נורו אתמול בשעות הערב לפחות 16 פצצות מרגמה לעבר מועצה אזורית אשכול. חייל נפצע קל מרסיסים. צה”ל פעל בתגובה ברצועה ותגבר כוחות בקו הגבול.


* דוברים מחמאס הודיעו ל-BBC הבוקר כי הפסקת אש בדרום הושגה בתיווך מצרי וכניסתה לתוקף היא עניין של שעות. מישראל נמסר בתגובה כי “הכדור במגרש של חמאס”, בהמשך להודעת ישראל אתמול “כי שקט יענה בשקט” והמשך ירי יוביל לפעולה רחבת היקף של ישראל. בתוך כך, אתמול בערב קיימה הזרוע הצבאית של חמאס מסיבת עיתונאים בה איימה שאם ישראל תפעל נגד התנועה, יפגעו מטרות שישראל “אינה מצפה להן”.


* היום יובא למנוחות מחמד אבו חדיר שגופתו נמצאה בבוקר של יום רביעי ביער ירושלים. נתיחת הגופה הסתיימה אתמול בשעות הצהריים המאוחרות וצו איסור הפרסום על פרטי החקירה של הרצח עדיין בתוקף.


* אתמול נמשכו העימותים בין מפגינים במזרח ירושלים לבין כוחות משטרה. שוטר אחד נפגע קלות מאבן.


* 12 ממשלות אירופיות פרסמו אזהרה לאזרחיהן מפני קיום עסקים והשקעות בחברות הפועלות בגדה המערבית ובגולן. ה-12 שהצטרפו לחמש המדינות הגדולות באירופה שהכריזו הכרזה דומה לפני מספר ימים, התריעו בפני אזרחיהן שהשקעות בהתנחלויות “טומנות בחובן סיכון משפטי וכלכלי, השלכות תדמיתיות ומעורבות פוטנציאלית בהפרת זכויות אדם”. ממשלות נוספות באיחוד צפויות להצטרף למהלך בימים הקרובים.



איראן


* גורמים מערביים המשתתפים בשיחות עם איראן טוענים כי הנושאים והנותנים מטעמה הסכימו להפחית את מספר הצנטריפוגות הפעילות שאיראן דורשת בהסדר קבע, אך שהמספר עדיין גבוה מדי. איראן דרשה עד כה הכרה בפעילות של 50,000 צנטריפוגות. כיום ברשותה, כ-19,000 צנטריפוגות מתוכן כ-10,000 פעילות. המערב דורש להפחית את המספר לאלפים בודדים בעוד שבישראל מבקשים שאיראן תתפרק לחלוטין מיכולות ההעשרה שלה.



מצרים


* אתמול צויין יום השנה להדחת שלטון האחים המוסלמים על ידי צבא מצרים. אלפי מפגינים התעמתו עם כוחות הביטחון המצרים בקהיר, שחסמו את הגישה לכיכר תחריר. שלושה מפגינים נהרגו בעימותים. שני בני אדם נהרגו בפיצוץ מטען חבלה במערב קהיר ומטענים הופעלו בשני מוקדים נוספים בעיר שלא גרמו לנפגעים.


* מטען חבלה התפוצץ ברכבת בעיר אלכסנדריה ופצע חמישה בני אדם.


* צבא מצרים חיסל 17 חמושים ועצר 12 נוספים משורות הארגונים הג’האדיים הלוחמים בצפון סיני.



המדינה האסלאמית


* ארגון “המדינה האסלאמית” השתלט אתמול על שדה הנפט הגדול בסוריה “אלעומאר”.


* ראש המטות המשולבים האמריקאי, הגנרל מרטין דמפסי, העריך כי ממשלת עיראק מסוגלת להגן על בגדד בכוחות עצמה, אך תתקשה לצאת ביוזמה התקפית לכיבוש מחדש של השטחים שאיבדה ללא סיוע חיצוני.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה