יום חמישי, 10 ביולי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-10.7.2014

היום בעדכון: ריכוז התפתחויות “צוק איתן” • שרי החוץ של המעצמות שוקלים להצטרף לישורת האחרונה של המו”מ עם איראן • ופיגוע נגד כוחות צבא בסיני


השתיקה הערבית מתדלקת את תוקפנות ישראל


תמונת היום: האדישות הערבית מתדלקת את התוקפנות הישראלית (איור: Jabertoon)



מבצע ברצועה - “צוק איתן”


* רקטות - מאז שעות הצהריים אתמול נורו עוד כ-70 רקטות לעבר ישראל, בהן גם כעשר רקטות שנורו לעבר חיפה, אך הגיעו רק עד מועצה אזור קיסריה וזכרון יעקב. מרבית הרקטות הארוכות יורטו. צה”ל מעריך כי ברשות הפלסטינים עוד מאות רקטות לטווח של כ-80 ק”מ בעיקר מייצור עצמי. סך הכל, מתחילת המבצע נורו לעבר ישראל כ-325 רקטות. 70 מתוכן יורטו על ידי “כיפת ברזל”.


* תקיפות - צה”ל תקף משעות הצהריים אתמול כ-230 מטרות ברצועה, בהן חיסולי פעילים של הג’האד האסלאמי, בתי פעילים, מבני שלטון, בורות שיגור, מתקני אחסון ועוד. בסך הכל מתחילת המבצע נתקפו כמעט 800 מטרות.


* נפגעים פלסטינים - בצד הפלסטיני נהרגו עד כה 76 בני אדם, בהם כ-30 נשים וילדים. כ-530 בני אדם נפצעו בתקיפות צה”ל. הפלסטינים טוענים כי צה”ל פגע ברכב של עיתונאים אתמול, והרג עיתונאי אחד ופצע שמונה, מצה”ל נמסר שהאירוע בבדיקה.


* נפגעים בישראל - שלושה פצועים קל עד בינוני בהתנגשות בין רכב פרטי לאוטובוס על כביש גהה בעקבות אזעקה.


* אירועים נוספים - אתמול התעורר חשד כי שני מחבלים חדרו דרך הים באזור זיקים. הבוקר מדווחים גורמי צבא כי מסתמן שמדובר באזעקת שווא בשל עירנות יתר של הכוחות בשטח. המנהל האזרחי באיו”ש פרסם הנחיות התגוננות לפלסטינים לבקשתם בשל היעדר ממ”דים או מקלטים.


* המשך המבצע - מצה”ל נמסר כי ב”יומיים-שלושה הקרובים” יוחלט על עיתוי הפעולה הקרקעית. גורמים רשמיים העריכו אתמול כי המבצע עתיד להמשך כשבועיים.


* במישור המדיני:


* הפסקת אש - המגעים להפסקת אש נמשכים, בחמאס האשימו את ישראל שהיא אינה מוכנה לרגיעה בתנאים סבירים. ראש הלשכה המדינית של התנועה, ח’אלד משעל, אמר אתמול בנאום מיוחד שהתנאי לרגיעה מבחינת חמאס הוא הקלה בלחץ הכלכלי על עזה. בנאום שב משעל וטען שחמאס אינה אחראית לחטיפת שלושת הנערים, אך ברך עליה.


* הזירה הבינלאומית - היום יתקיים דיון חירום של מועצת הביטחון על הלחימה בעזה. ראש הממשלה נתניהו שוחח אמש עם קנצלרית גרמניה, מזכ”ל האו”ם, נשיא צרפת, מזכיר המדינה של ארה”ב, ראש ממשלת אנגליה וראש ממשלת קנדה. אבו מאזן מצידו שוחח עם מנהיגים ערבים בניסיון לרתום אותם לפעולה נגד מהלכי ישראל אותם הגדיר כ”מלחמה כוללת על העם הפלסטיני”.



איראן


* דובר מטעם האיחוד האירופי הצהיר אתמול כי המעצמות מאוחדות בניסיון להשיג הסכם. זאת, בעקבות הצהרת שר החוץ הצרפתי שלשום כי בין רוסיה לשאר המעצמות הדנות עם איראן שוררים “הבדלי השקפה”.


* יתכן ששרי החוץ של המעצמות יצטרפו לשיחות בוינה לקראת סיום הזמן שהוקצב למשא ומתן עם איראן (20 ביולי). שרת החוץ של האיחוד האירופי, קת’רין אשטון, המובילה את השיחות שוקלת מה העיתוי המתאים לכך.



מצרים


* חייל אחד נהרג וארבעה נפצעו ממטען צד שהופעל נגד רכב צבאי משוריין בצפון סיני, סמוך לאלעריש.



סוריה


* הקואליציה הלאומית הסורית, ארגון הגג של רבים מהמורדים הפרו-מערביים בסוריה, בחרה נשיא חדש, האדי אלבחרה. אלבחרה יחליף את אחמד ג’רבה שנשא בתפקיד עד כה. ספק רב עם חילופי הגברי ישנו במשהו את רמת התמיכה המערבית במורדים או את השפעתם בקרב הקשת הרחבה יותר של ארגוני המורדים שלא כולם שייכים לקואליציה הלאומית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה