יום רביעי, 9 ביולי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-9.7.2014

היום בעדכון: ריכוז התפתחויות “צוק איתן” • רוסיה מובילה קו עצמאי בדיוני המעצמות עם איראן • וגרמניה הסירה אזהרת מסע למצרים


בית שהופצץ בעזה


תמונת היום: בית בעזה שנפגע בתקיפות צה”ל (צילום: רויטרס)


מבצע ברצועה - “צוק איתן”


* רקטות - מתחילת המבצע נורו כ-250 רקטות לשטח ישראל מתוכן יורטו כ-50, שהן כ-90% מהמיועדות לשטחים בנויים. מהבוקר נורו כ-30 רקטות לתל אביב, המרכז ולעבר ישובי הדרום. אתמול ביצעה חמאס מטחים כבדים לעבר ירושלים ותל אביב.


* אתמול, הצליחה חמאס לשגר רקטה שהגיעה עד חדרה - טווח של 110 ק"מ. הרקטה אותה כינתה R-160 שוגרה לטענת התנועה לעבר חיפה והיא ככל הנראה רקטת M-302 שיוצרה בסוריה, הוברחה לרצועה והורכבה בה.


* תקיפות - נכון לשעות הבוקר תקף צה"ל  435 מטרות, בהן בתים של כל בכירי הזרוע הצבאית בחמאס. 27 הרוגים פלסטינים ולפחות 130 פצועים. בהרוגים, מפקד גדוד בג'האד האסלאמי ועוד 5 מבני משפחתו, אחראי ירי רקטי של הארגון בצפון הרצועה. כמו כן, חיסל צה"ל בכיר בכוח הימי של הזרוע הצבאית של חמאס. באחת מהתקיפות ברצועה אזרחים נשארו בקרבת הבית גם לאחר שיגור טיל אזהרה ובתקיפה שלאחר מכן נהרגו מספר אזרחים.


* צה"ל סיכל פיגוע חדירה של חמאס מן הים לזיקים. ארבעת חמשת המחבלים שחדרו חוסלו על ידי כוחותינו. בכרם שלום התפוצצה מנהרה שהייתה חלק ממערכת המנהרות שחשף צה"ל לקראת המבצע. צה”ל אישר כי היה ניסיון ירי טיל נגד מטוסים.


* הקבינט אישר לצה"ל לגייס 40,000 אנשי מילואים. אלפים כבר גויסו כדי להחליף לוחמים סדירים בגזרות אחרות. במערכת הביטחון מאותתים על נכונות להמשיך במבצע ככל שידרש ואף להפעיל כוחות קרקעיים.


* הפסקת אש - משרד החוץ המצרי טוען כי מתנהלים מגעים קדחתניים כדי להשיג הפסקת אש.


איראן


* בין רוסיה לבין שאר המעצמות המנהלות את המשא ומתן עם איראן נפער בימים האחרונים פער עמדות. כך הצהיר שר החוץ הצרפתי, לורן פביו, הצהיר אתמול. הוא הוסיף כי הוא מאמין שניתן יהיה לגבש מחדש חזית אחידה והבהיר כי צרפת תעמוד על כך שבהסדר קבע לא תוכל איראן לפתח נשק גרעיני.


* בנאום ביום שני, טען מנהיג איראן, ח’אמנהי, כי בטווח הארוך תצטרך ארצו מספר רב בהרבה של צנטריפוגות מכפי שכבר יש לה כדי לעמוד ביעדי האנרגיה שלה. היקף ההעשרה הדרוש בו נקב ח’אמנהי הוא שווה ערך להפעלתן של כ-200,000 צנטריפוגות לא יעילות מהדור הראשון שהוא הסוג אותו מפעילה איראן כיום או מספר נמוך יותר של צנטריפוגות מתקדמות.


מצרים


* גרמניה הסירה את אזהרת המסע שהוציאה לאזרחיה מפני נסיעות לסיני. האזהרה הוכרזה בעקבות פיגוע באוטובוס תיירים מדרום קוריאה שהתרחש בפברואר. לגרמניה הצטרפו חלק ניכר ממדינות אירופה והתיירות למצרים נפגעה קשות.


עיראק


* ארגון “המדינה האסלאמית” השתלט על מתקן ששימש בעבר לאחסנת נשק כימי ושמכיל את שרידי החימוש שפרקו פקחי האו”ם בראשית שנות ה-90. ההתשלטות, על פי מסרים שהעבירה עיראק למזכ”ל האו”ם, התרחשה בראשית חודש יוני. ארה”ב מצידה, המעיטה בסכנה שמהווים שרידי הנשק המאוחסנים באתר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה