יום חמישי, 17 ביולי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-17.7.2014

היום בעדכון: הפסקת אש הומניטרית ל-5 שעות היום • נמשכים מגעים במצרים לסיום המבצע • סוכל מבצע חדירה של חמאס לפנות בוקר


חוף עזה לאחר הפצצה


תמונת היום: חוף עזה אתמול לאחר תקיפה בה נהרגו 4 ילדים (צילום: ניו יורק טיימס)




מבצע ברצועה - “צוק איתן”


* רקטות - מאז העדכון הקודם נורו עוד כ-120 רקטות לעבר ישראל. סך הכל, מתחילת המבצע נורו לעבר ישראל כ-1350 רקטות. כ-265 מתוכן יורטו על ידי “כיפת ברזל”.


* תקיפות - מאז העדכון הקודם תקף צה”ל כ-220 מטרות ברצועה. בסך הכל מתחילת המבצע נתקפו כ-1870 מטרות.


* סיכול מבצע חדירה - במהלך הלילה סיכל צה”ל מבצע חדירה באמצעות מנהרה למרחב קיבוץ סופה בדרום רצועת עזה. 13 פעילי חמאס חדרו לישראל בסביבות השעה 4:30. צה”ל תקף את החודרים והרג 8. היתר נמלטו, פיר המנהרה הותקף על ידי צה”ל ובוצעו סריקות שמטרתן לשלול את קיומם של פתחים נוספים למנהרה.


* הפסקת אש:


* ישראל והפלגים הפלסטינים נענו בחיוב להצעת האו”ם להפסקת אש הומניטרית של 5 שעות החל מהשעה 10:00. ישראל הודיעה כי גם במהלך הפסקת האש היא תוסיף לפגוע בחוליות ירי.


* בקהיר מתקיימים דיונים בתיווך מצרי במטרה להביא להפסקת אש בין משלחת ישראלית בראשות ראש השב”כ לבין גורמים פלסטינים בהם אבו מאזן, בכירי חמאס ובכירים בג’האד האסלאמי. במקביל, ארה”ב לוחצת לסיום הלחימה ושר החוץ, קרי, שוחח אתמול עם שרי החוץ של מדינות ערב, שרי החוץ האירופים ועם ראש הממשלה, נתניהו.


* חמאס דחתה אתמול רשמית את ההצעה המצרית המקורית והציבה הצעה שכנגד שתנאי הפתיחה שלה הם: שחרור כל עצירי “שובו אחים”, פתיחת נמל ימי בעזה, היתר לעזתים להתפלל במסגד אל-אקצא, פתיחת מעבר רפיח ברציפות והרחבה משמעותית של איזורי הדייג. מצרים השיבה שפתיחת מעבר רפיח היא סוגיה של ריבונות מצרית, ועל כן במשתמע, לא עומדת על הפרק.


* המשך המבצע - הממשלה אישרה גיוס של עוד 8000 אנשי מילואים בנוסף ל-40,000 שגיוסם אושר בראשית המבצע. צה”ל מוסיף לאותת שברצונו לפעול באופן מוגבל לאתר מנהרות, וכי על אף שביכולתו לכבוש את הרצועה, אין למערכת הביטחון עניין בכך.


* נפגעים פלסטינים - בצד הפלסטיני נהרגו עד כה 227 בני אדם. 1685 בני אדם נפצעו בתקיפות צה”ל. אמש נהרגו ארבעה ילדים בני משפחה אחת, משפחת חמד, בעת שבילו בחוף הים בסמוך למלון בו שהו עיתונאים רבים. האירוע סוקר בהרחבה בעיתונות הבינלאומית. מצה”ל נמסר שחיל האוויר תקף במקום לאחר שהתקבל מידע על נוכחות פעילי חמאס במקום ונבדקת האפשרות שהמידע היה שגוי או שהפצצות החטיאו את המטרה.


* נפגעים בישראל - אין חדש.


* פעילות מדינית:


* שר החוץ הנורבגי ביקר אתמול בישראל, וסייר באזורים שנפגעו בירי הרקטות.


* ארה”ב - הנשיא אובמה הודיע כי ארה”ב תנצל את כל המשאבים הדיפלומטיים שברשותה כדי לסייע בהשגת הפסקת אש. הוא שב וגיבה את זכותה של ישראל להגן על עצמה ואמר "אין מדינה בעולם שאפשר לצפות שתחיה תחת מטחים יומיומיים של רקטות , ואני גאה במערכת כיפת ברזל, שהאמריקאים סייעו לישראל לפתחה ולממנה, ושהצילה את חייהם של ישראלים רבים”. בנוסף, הוא גינה את חמאס על דחיית הפסקת האש שלשום.


* מנהיגי האיחוד האירופי קראו לישראל ולפלסטינים לעצור את האלימות וברכו על הניסיון המצרי לתווך הפסקת אש.


* אירועים נוספים:


* לבנון - צבא לבנון עצר שני אחים החשודים בירי הרקטות לעבר ישראל השבוע. הצבא גם הקים מחסומים במטרה למנוע שינוע רקטות מהיישובים הפלסטינים לאזורי שיגור. בכירים בארגונים הפלסטינים בלבנון הביעו את התנגדותם לירי שעלול לטענתם לגרור את לבנון ללחימה בניגוד לאינטרס של כל המעורבים בכך.


* טורקיה - לאחר המתקפה על איילת שקד ועל מבצע “צוק איתן” מצד ארדואן, נמשכת רטוריקה אנטי ישראלית ואנטישמית בעיתונות הדתית במדינה. במאמר בעיתון הנחשב למקורב לארדואן נקראו יהודי טורקיה להתנצל על פעולות ישראל והואשמו כי הם הפיקו תועלת ונהנו מהגנת השלטונות בתורכיה וכעת הם מנצלים זאת ל”הרג מוסלמים”.


* לעת עתה, ירד מעל הפרק הסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה שטיוטה סופית שלו המתינה לאישור סופי של ישראל.



איראן


* איראן והמעצמות מאותתות כי הסיכויים להשיג הסדר קבע בנושא הגרעין עד יום ראשון, בו נגמר הזמן שהוקצב למגעים, נמוכים ביותר. כעת נראה שהצעד הבא הוא הארכת השיחות על בסיס תנאי הסכם הביניים. הנשיא אובמה רמז אתמול שהייתה התקדמות במגעים עם איראן בעת האחרונה ואמר שיבחן מול הקונגרס את האפשרות להאריך את השיחות. אם יוחלט על הארכה צפוי שהשיחות יתחדשו בספטמבר לאחר חופשת הקיץ.


* איראן החלה להפעיל את מתקן המרת האוראניום הדרוש לקיום חלק מסעיפי הסכם הביניים עם המעצמות. ההסכם דורש את המרת האוראניום שהועשר לרמה נמוכה בחודשים האחרונים לצורה שאינה יכולה לשמש בהמשך תהליך ההעשרה. התהליך צפוי להתקדם במהירות כעת, אך הוא גם הפיך.



מצרים


* נידונו למאסר עולם שבעת הנאשמים באונס המוני של אישה בכיכר תחריר בעת חגיגות השבעת סיסי לנשיאות.


* שבעה חמושים חוסלו על ידי צבא מצרים שלשום בערב בצפון סיני.



סוריה


* אסד הושבע אתמול לכהונה שלישית בת שבע שנים כנשיא סוריה.



לוב


* מזה ארבעה ימים מתנהלת לחימה עזה על השליטה בשדה התעופה בטריפולי בין שתי קבוצות מורדים. השדה מותקף ברקטות והטיסות אליו הופסקו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה