יום שלישי, 15 ביולי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-15.7.14

היום בעדכון: מצרים הגישה הצעה להפסקת אש • ישראל נענתה להצעה בחיוב, חמאס מסרבת בינתיים • ירי ראשון לעבר אילת מסיני אתמול


הניה בנאום ראשון


תמונת היום: אסמאעיל הניה בנאום ראשון מתחילת המבצע אתמול (צילום מסך: גל ברגר)


מבצע ברצועה - “צוק איתן”


רקטות - מאז העדכון הקודם נורו עוד למעלה ממאה רקטות לעבר ישראל, כולל לראשונה שלוש רקטות לאילת שנורו מסיני. סך הכל, מתחילת המבצע נורו לעבר ישראל למעלה מ-1050 רקטות. ויותר מ-180 מתוכן יורטו על ידי “כיפת ברזל”. הושלמה הקמתה של סוללה תשיעית של "כיפת ברזל", השלישית שמצטרפת למערך במהלך המבצע.


תקיפות - מאז העדכון הקודם תקף צה”ל 135 מטרות ברצועה, בהן ביתו של בכיר הזרוע הצבאית של חמאס ומחליפו של ג'עברי, מרואן עיסא. בסך הכל מתחילת המבצע נתקפו 1609 מטרות.


הפסקת אש – מצרים פרסמה אמש הצעת הפסקת אש שעיקריה הם הפסקת אש על ידי ישראל היום ב-9:00 בבוקר והפסקת אש מלאה 12 שעות לאחר מכן. תוך 48 שעות יפגשו משלחות מצריות עם נציגי ישראל והפלסטינים כדי לתאם חזרה להבנות "עמוד ענן", ללא שחרור עצירים שנעצרו בשבועות האחרונים ועם התחייבות כללית בלבד להכלה כלכלית:


* ישראל - הקבינט המדיני-ביטחוני נענה בחיוב להצעה וגורמים רשמיים בישראל טוענים כי אם יסכימו הפלסטינים תהנה ישראל מהפסקת האש עצמה, ואם לאו היא תהנה מלגיטימציה להמשך פעולה מוגברת נגד חמאס ומבידוד התנועה במרחב הערבי. השרים בנט וליברמן הצביעו נגד ההצעה וחלק מחברי הקואליציה מבקרים את ההפסקה כעת.


* הארגונים הפלסטיניים – הפלסטינים דוחים בשלב זה את הצעת הפסקת האש. בכיר חמאס בעזה, אסמאעיל הניה אישר את קיומם של מגעים, אך אמר שלא הוסכם על הפסקה. הארגונים טענו כי נודע להם על ההצעה מהתקשורת, והיא הוגדרה על ידי בכירים בחמאס כ"כמעט בדיחה" משום שאינה נותנת מענה לאף אחת מדרישותיהם.


* נפגעים פלסטינים - בצד הפלסטיני נהרגו עד כה 191 בני אדם. 1400 בני אדם נפצעו בתקיפות צה”ל.


נפגעים בישראל – שתי אחיות נפצעו קשה וקל בנפילת רקטה אתמול בישוב הבדואי לקיה שבנגב. 10 בני אדם נפצעו קל בנפילת הרקטות באילת. חייל נפצע קל בנפילת רקטה באשכול.


פעילות מדינית:


* תגובות להצעה המצרית – הליגה הערבית ששרי החוץ שלה התכנסו אתמול לדיון חירום במצב קראה לקבל את היוזמה.אבו מאזן ברך על יוזמת הפסקת האש, הנשיא אובמה ששב ותמך בזכותה של ישראל להגן על עצמה. דובר הבית הלבן התייחס מוקדם יותר אתמול ללחימה והביע תקווה שהמבצע לא יתרחב לפעולה קרקעית.


חמאס – בכיר התנועה בעזה, אסמאעיל הניה, הופיע אתמול בנאום משודר ראשון מתחילת הלחימה בו שיבח את פעילות לוחמי התנועה.


אירועים נוספים:


ירי מלבנון - אירוע ירי רביעי מלבנון אתמול בלילה. שתי רקטות נפלו בשטחים פתוחים בגליל המערבי. צה"ל השיב באש תותחים למקורות הירי. יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, אמר שהירי לעבר ישראל חסר תוחלת ונועד לגרור את לבנון לעימות שלא בטובתה.


ירי מסוריה – אתמול היו שתי נפילות בצפון רמת הגולן בתקרית ירי שניה מסוריה. בצה"ל מעריכים כי מדובר בירי סורי מכוון ולא בזליגת אש ממלחמת האזרחים.


* טיסן חמאס – חמאס טוענת כי ביצעה לפחות שלוש גיחות טיסנים כולל צילום של הקריה בתל אביב ופרסמה סרטון בו נראה טיסן עם טילים מתחת לכנפיו. התנועה טענה כי טיסניה מסוגלים לצלם, להשליך חומר נפץ ו"להתאבד" לעבר מטרות.


איראן


* איראן תהיה מוכנה להשאיר את יכולות ההעשרה שלה ברמתן הנוכחית למשך מספר שנים בתמורה להסרה הדרגתית של סנקציות. כך אמר אתמול, שר החוץ האיראני, ג'ואד זריף, המוביל את המגעים על הסדר קבע בנושא הגרעין מטעם האיראנים לקראת פגישה משולשת עם מקביליו מארה"ב ומהאיחוד האירופי בשולי שיחות איראן והמעצמות בוינה. אפשר והדברים נועדו לאותת על בסיס להארכת הסכם הביניים שתוקפו יפוג ב-20 ביולי.


* גורמים אמריקאיים סרבו להגיב ישירות לטענות זריף ואמרו שאינם מנהלים את המשא ומתן בפומבי, אך אמרו שחלק מדבריו הם חיוביים בעוד שביחס לאלמנטים אחרים הוא הביע גמישות רבה יותר בשיחות הסגורות. נראה כי הם גם אותתו בתגובה לדברים שההצעה האיראנית רחוקה מדרישת ארה"ב שלאיראן לא תהיה יכולת פריצה מהירה למתקן גרעין צבאי. יכולת שרמת ההעשרה הנוכחית משאירה בידיה.


* שמונה מפעילי עמודי פייסבוק באיראן שמתחו ביקורת על המשטר נידונו השבוע לעונשי מאסר של 11 עד 21 שנות מאסר.


מצרים


* בית משפט במצרים התיר לחברי מפלגת השלטון של מבארכ להתמודד בבחירות לפרלמנט שאמורות להתקיים בהמשך השנה. בכך, נהפכה החלטתה של ערכאה נמוכה יותר שאישרה סעיף בחוק הבחירות שאסר על השתתפותם בבחירות הקודמות.


קטר


* ארה"ב חתמה על הסכם עם קטר במסגרתו תספק לממלכה המפרצית מסוקים וטילים נגד מטוסים מסוג "פטריוט" בשווי 11 מיליארד דולר.


סוריה


* הסכמה נדירה במועצת הביטחון של האו"ם שהכריעה אתמול פה אחד כי ניתן יהיה להכניס סיוע הומניטרי לסוריה גם ללא אישור המשטר ודרך מעברי גבול עם טורקיה, ירדן ועיראק שאינם בשליטתו. ההצעה זכתה לתמיכת רוסיה וסין המגבות את משטר אסד משום שאינה כוללת אמצעי אכיפה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה