יום רביעי, 16 ביולי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-16.7.14

היום בעדכון: הרוג ישראלי ראשון מתחילת המבצע • נמשכים המגעים לרגיעה בעוד צה"ל נערך להרחבת פעילות • ארה"ב תממן לישראל מערכות הגנה בשווי 621.1 מיליון דולר ב-2015


בית הרוס בעזה


תמונת היום: בית שנהרס בתקיפה בעזה (צילום: AFP)




מבצע ברצועה - “צוק איתן”


רקטות - מאז העדכון הקודם נורו כ-150 רקטות לעבר ישראל. הבוקר נורו מטחים לעבר תל אביב, קריית מלאכי ואשקלון. סך הכל, מתחילת המבצע נורו לעבר ישראל למעלה כ-1230 רקטות, ויותר מ-230 מתוכן יורטו על ידי “כיפת ברזל”. בנוסף, למעלה ממאה רקטות התפוצצו בשטח הרצועה.


תקיפות - מאז העדכון הקודם תקף צה”ל עשרות מטרות ברצועה, בהן בתיהם של בכירי חמאס, מחמוד אלזהאר ושר הפנים לשעבר בממשלת התנועה, פתחי חמאד. מספר התקיפות הנמוך ביחס לימים הקודמים של המבצע הוא בשל היענות ישראל להצעת הפסקת האש המצרית אתמול בבוקר. בסך הכל מתחילת המבצע נתקפו למעלה מ-1650 מטרות.


* פינוי שכונות בעזה - צה"ל הורה לתושבי השכונות המזרחיות של העיר עזה, כ-100,000 בני אדם, להתפנות מבתיהם עד השעה 8:00 הבוקר, לאחר שבימים הקודמים הורה על כך לתושבי צפון הרצועה. חמאס ביקשה מהתושבים שלא להתפנות. לעת עתה, לא נראה שהציבור העזתי מגיב לאולטימאטום הצה"לי. בנוסף, למרות האיומים בכך, צה"ל לא הגביר משמעותית את תקיפותיו בצפון הרצועה לאחר הפינוי הקודם.


הפסקת אש:


* לאחר מספר שעות אתמול בבוקר בהן נמנעה ישראל מלתקוף ברצועה, אך ירי הארגונים נמשך, שבה ישראל אתמול לפעול בעזה והיא מאיימת בהרחבה משמעותית של הפעילות. מצה"ל נמסר לתקשורת שישנה תמיכה במערכת בפעולה מוגבלת לשם טיפול במנהרות ההתקפיות של חמאס.


* בתוך כך, נמשכים המגעים לכינון רגיעה. דוברי חמאס מבהירים כי טרם גיבשו עמדה סופית ביחס להצעה המצרית, ומדיווחים שונים עולה כי חמאס מעוניינת להכניס לתמונת התיווך את קטר וטורקיה האוהדות אותה יותר. עם זאת, התנועה מוסיפה לבקר את האופן בו הוצגה לה ההצעה המצרית כ-Take it or leave it ומבלי שתואמה עימם קודם לכן.


* בכיר חמאס הפועל ממצרים, מוסא אבו מרזוק, הודיע כי אבו מאזן יגיע לקהיר וימשיך משם לטורקיה לדון בהרגעה וכי התנועה תעמוד עימו בקשר.


* הזירה פנים ישראלית – סגן שר הביטחון, דני דנון, פוטר על ידי ראש הממשלה לאחר שביקר את החלטת הקבינט להסכים להפסקת אש. גם שר החוץ ליברמן, וחברי ממשלה אחרים מתחו ביקורת על ההחלטה. ליברמן אף אמר שלטעמו על ישראל לכבוש את הרצועה. ראש הממשלה, נתניהו, הגיב לדברים בעקיפין ואמר שהוא "מתעלם מרעשי הרקע".


* נפגעים פלסטינים - בצד הפלסטיני נהרגו עד כה 205 בני אדם. 1530 בני אדם נפצעו בתקיפות צה”ל.


נפגעים בישראל – הרוג ראשון מירי תלול מסלול מאז תחילת המבצע, דרור חנין מבית אריה שנפגע מרסיסים סמוך למעבר ארז בצפון רצועת עזה. חנין נהרג כשנכנס לשטח הצבאי הסגור באזור כדי לחלק אוכל ושתייה לחיילים באזור. בתקרית נפצע אדם נוסף קל. הבוקר נפצעה אישה קל מרסיסים בבאר טוביה.


פעילות מדינית - שר החוץ הגרמני הגיע לביקור בישראל ונפגש עם ראש הממשלה ועם שר החוץ. בנוסף, בביקור בראמאללה הבטיח לאבו מאזן כי גרמניה תעביר דרכו סיוע לתושבי עזה. שרת החוץ האיטלקית ביקרה גם כן בישראל.


אירועים נוספים:


מימון "כיפת ברזל" – תת הועדה של הסנאט האמריקאי העוסקת בהקצבות סיוע חוץ אישרה תוספת של 621.1 מיליון דולר למימון הצטיידות "כיפת ברזל" (כחצי מהסכום) ולפיתוח מערכות ההגנה נגד טילים ורקטות, "חץ 3" ו"שרביט קסמים" לטווח ארוך יותר מזה המכוסה על ידי "כיפת ברזל". מימון זה יגיע בנוסף לסיוע הצבאי הרגיל שמקבלת ישראל ששוויו 3.1 מיליארד דולר. חקיקה דומה כבר אושרה בבית הנבחרים והיא תאוחד עם המהלך בסנאט. החקיקה בבית הנבחרים כוללת גם ניסוחים הקוראים לוודא שאיראן אינה מפתחת נשק גרעיני.


עצורי "שובו אחים" – שישה ממשוחררי עסקת שליט ששבו ונעצרו לאחר חטיפת שלושת הנערים נשפטו ונידונו לרצות את שארית מאסר העולם שלהם משום שהפרו את תנאי שחרורם.



איראן


* שר החוץ של ארה"ב עזב את וינה שם מתנהל המשא ומתן עם איראן ושב לוושינגטון להתייעצויות עם הנשיא ועם הקונגרס. לפני צאתו מוינה אמר קרי שעדיין קיימים פערים מהותיים בין עמדות איראן והמעצמות וכי יש לבחון האם יש טעם להאריך את השיחות שצריכות להסתיים עד יום ראשון הקרוב.


* ניסיון להאריך את השיחות צפוי להתקל בהתנגדות חריפה של הקונגרס שמעוניין להחריף את הסנקציות על איראן. בשבוע שעבר, יותר מ-340 מחברי בית הנבחרים חתמו על מכתב לנשיא אובמה בו קראו לו להגביר את התיאום עם הקונגרס בנושא האיראני. בין החותמים גם חברים במפלגה הדמוקרטית.



סוריה


* נשיא סוריה, בשאר אלאסד, יושבע היום לכהונה נוספת בת שבע שנים בתפקיד הנשיא לאחר הבחירות שהתקיימו ב-3 ביוני בהן זכה לכאורה ברוב עצום.



עיראק


* הפרלמנט העיראקי הצליח אתמול לבחור יו"ר, שלושה חודשים לאחר הבחירות במדינה. כעת יש ליו"ר הפרלמנט שבועיים להציע מועמד לנשיאות ולנשיא הנבחר יהיו ארבעה שבועות להעמיד ראש ממשלה לאמון הפרלמנט. מדובר בשלב חשוב בדרך להקמת ממשלה חדשה שתוכל להתמודד עם המורדים, אך כעת צפויים מאבקים פוליטיים קשים על זהות הנשיא וראש הממשלה. לאחר הבחירות הקודמות שהתקיימו ב-2010 נדרשו 9 חודשים לבחור יו"ר פרלמנט.



טורקיה


* ראש ממשלת טורקיה, ארדואן, טען כי אין הבדל בין דבריה של ח"כ איילת שקד לדבריו של היטלר וכי יש לה "מנטליות כמו של היטלר" לאחר ששקד צוטטה כאומרת "כל הפלסטינים אויבים שלנו. האמהות של המחבלים מבקשות את מותם".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה