יום ראשון, 13 ביולי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-13.7.2014

היום בעדכון: צה”ל הורה לתושבי צפון הרצועה להתפנות לקראת תקיפות של שכונות שלמות • שייטת 13 פעלה הלילה בשטח הרצועה • גוברים המאמצים לתאם הפסקת אש, ללא הצלחה בינתיים


טנקים על מובילים


תמונת היום: טנקים על מובילים בדרכם לשטחי כינוס מחוץ לעזה בשבת (צילום: AFP)




מבצע ברצועה - “צוק איתן”


* רקטות - מאז העדכון הקודם נורו עוד כ-300 רקטות לעבר ישראל. בשבת בבוקר והיום נורו מטחים כבדים לעבר המרכז בסביבות השעה שש בבוקר. בשבת אחר הצהריים נורה מטח לעבר ירושלים. שלוש מהרקטות שנורו בו נפלו בשטחי הרשות הפלסטינית, שתיים בשטחים פתוחים באזור חברון ואחת בשטח בנוי בבית לחם. אמש הודיעה חמאס כי תשגר מטח לתל אביב בשעה 21:00 וירתה לעבר העיר כמה דקות לאחר מועד זה. נמשכים טפטופי ירי לטווחים של למעלה מ-100 ק”מ. סך הכל, מתחילת המבצע נורו לעבר ישראל למעלה מ-700 רקטות. כ-150 מתוכן יורטו על ידי “כיפת ברזל”.


* תקיפות - מאז העדכון הקודם תקף צה”ל כ-220 מטרות ברצועה. בסך הכל מתחילת המבצע נתקפו כ-1320 מטרות, ובהן: 730 משגרים, 173 מקומות החשודים כמנהרות, כ-60 מוסדות שלטון ועוד בתי פעילים רבים. הלילה פעלו בצפון הרצועה כוחות של שייטת 13 נגד משגרים ארוכי טווח, 3 פעילי חמאס נהרגו ו-4 חיילי צה”ל נפצעו בפעולה שהוגדרה כמוצלחת. זהו פרסום ראשון על פעולה קרקעית של צה”ל.


* המשך המבצע:


* כניסה קרקעית - צה”ל מוסיף לאותת על מוכנות לפעולה, והלילה, כאמור, כבר התקיימה פשיטה ראשונה של כוחות מיוחדים. עם זאת, חיל האוויר ביקש לנסות להשלים את משימת הפגיעה ביכולות חמאס מהאוויר.


* הפעולה האווירית - צה”ל הורה לתושבי שכונות שלמות בצפון הרצועה לנטוש את בתיהם עד השעה 12:00 לקראת תקיפות רחבות ביותר באזור ממנו נורות רוב הרקטות לעומק ישראל. תקיפות בלתי ממוקדות מסוג זה בוצעו בלבנון בעבר, אך לא בעזה וצה”ל מעריך כי התושבים יתפנו.


* נפגעים פלסטינים - בצד הפלסטיני נהרגו עד כה 163 בני אדם, בהם כחמישים שמוגדרים על ידי צה”ל כבלתי מעורבים בטרור. 1085 בני אדם נפצעו בתקיפות צה”ל. אמש נתקפה חוליית ירי רקטות שפעלה סמוך לביתו של מפקד המשטרה של חמאס שנפצע קשה בתקיפה. התקיפה התבצעה בסמוך למסגד ממנו יצאו באותה שעה בני אדם רבים. לפחות 21 בני אדם נהרגו בתקיפה, שהיא הקטלנית ביותר עד כה.


* נפגעים בישראל - שני חיילים נפצעו קל מירי טיל נ”ט מתקדם מסוג “קורנט” על רכב צבאי באזור נחל עוז ביום שישי. אישה בת 86 נפצעה בינוני ועוד שניים נפצעו קל מפגיעת רקטה בבית בבאר שבע.  תיירת בת 74 מתה בירושלים לאחר שלקתה בלבה בשעת אזעקה בעיר.


* הפסקת אש - מצרים וקטר החלו בגיבוש מתווה להפסקת אש הכולל, מעבר להפסקת הירי מעזה ואליה, דרישה מישראל לשחרר את אנשי חמאס שעצרה במבצע “שובו אחים” והקלות כלכליות לעזה בדמות הכנסת חומרי בניין, הרחבת האיזור המותר לדייגים לשוט בו וצמצום ה”פרימטר”, השטח בסמוך לגדר הרצועה בו אסור לפלסטינים לנוע. ישראל הבהירה כי היא מוכנה לדון בהצעה בעוד חמאס סרבה לכך בינתיים. עם זאת, מצרים הצהירה כי מאמציה נתקלים ב”עקשנות ישראלית”.


* פעילות מדינית:


* מדינות המערב - שרי החוץ של ארה”ב, גרמניה, צרפת ובריטניה ידונו בלחימה בין ישראל לחמאס בשולי שיחות הגרעין עם איראן בוינה. בהמשך השבוע צפויים להגיע כל שרי החוץ הללו לישראל במטרה לקדם הפסקת אש.


* או”ם - מועצת הביטחון פרסמה הודעה לא מחייבת לתקשורת הקוראת להפגת האלימות וחזרת השקט. זאת, לאחר שבשל איומים בוטו אמריקאי ירד מעל הפרק ניסיון של הרשות הפלסטינית להוביל החלטה שתגנה את ישראל.


* אירועים נוספים:


* ירי מלבנון - אירוע ירי שני מלבנון אתמול בשעות הערב. שלוש רקטות נורו לעבר הגליל המערבי. ארבעה בני אדם נפצעו קל בירי. צה”ל השיב אש למקורות הירי ומעריך שגם הפעם האחראים הם ארגונים פלסטינים ולא חזבאללה.


* ירי מסיני - ארגון הג’האד הפועל בסיני “אנצאר בית אלמקדס” פרסם סרטון בו נראה ירי רקטות שביצע הארגון לכאורה לעבר הנגב ביום רביעי האחרון.


* סיכול הברחה - מצרים סיכלה הברחה של 20 רקטות גראד לרצועת עזה ביום חמישי בתום עימות בין כוחות ביטחון בסיני לבין מבריחים חמושים.


* במזרח ירושלים התעמתו אמש צעירים בכמה מוקדים עם כוחות משטרה והשליכו אבנים ובקבוקי תבערה. בכביש 6 הושלך בקבוק תבערה על אוטובוס אגד וניפץ חלון.


* במהלך הפגנת שמאל אתמול בכיכר “הבימה” בתל אביב נגד המבצע, הותקפו מפגינים על ידי פעילי ימין קיצוני חמושים באלות. מפגין אחד פונה לטיפול רפואי.


* הפגנות פרו פלסטיניות - אלפים הפגינו מול הפרלמנט הנורבגי נגד פעולות צה”ל ובלונדון הפגינו מאות מול שגרירות ישראל. כמאה איש הפגינו נגד המבצע מול משרד החוץ הצרפתי בפריז.



איראן


* שרי החוץ של ארה”ב, בריטניה, גרמניה וצרפת הגיעו לוינה בסוף השבוע כדי להצטרף לישורת האחרונה של שיחות הגרעין שאמורות להסתיים ב-20 ביולי. עם זאת, היעדרותם של שרי החוץ של רוסיה וסין מעמידה בסימן שאלה את האפקטיביות של התערבות הדרג הבכיר בשיחות.


* פקיד אמריקאי בכיר המשתתף בשיחות הצהיר בסוף השבוע כי עמדות איראן “אינן הולמות או ישימות” וכי בהסדר קבע היא תצטרך להשלים עם הגבלות קשות על יכולות ההעשרה שלה בעשור הקרוב לפחות.


* גורמים אירופיים המעורבים בשיחות טוענים כי צומצם הפער לגבי עתיד כור המים הכבדים באראכ ועל עתיד מתקן ההעשרה הממוגן בפורדו שהמערב דורש את סגירתו. זאת, לצד הפער שנותר בשאלת יכולות ההעשרה של איראן בהסדר קבע.


* קיימת תמיכה בסנאט האמריקאי להמשך המשא ומתן עם איראן גם לאחר תום הזמן שהוקצב לכך בסוף השבוע, על אף הנוקשות בה תומך בדרך הכלל הקונגרס כלפי איראן.  זאת, עלפי סנטורים בכירים, בהם גם יו”ר ועדת המודיעין של הסנאט, דיאן פיינשטיין.



מצרים


* ביום שישי התרחשו עימותים בקהיר בין תומכי אחים מוסלמים לתושבים בשכונה בה הם הפגינו. בתום ההפגנות דווח על שני הרוגים משורות תושבי השכונה, אך כוחות הביטחון מסרו שנבדקת האפשרות שהם נהרגו בתקרית אחרת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה