יום ראשון, 6 ביולי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-6.7.2014

היום בעדכון: עימותים בין משטרה לפלסטינים בירושלים ולערביי ישראל בצפון • נמשכת האש בדרום בשעה שמתקיים מו”מ בתיווך מצרי בין ישראל לארגונים הפלסטינים • ובמצרים הועלו מחירי הדלק בחדות


ואדי ערה


תמונת היום: שוטרים בואדי ערה בסוף השבוע (צילום: AP)



ישראל-פלסטינים


* במהלך סוף השבוע התפשטו העימותים גם ליישובים הערביים בצפון: במשולש, בואדי ערה ובנצרת. אבנים הושלכו לעבר כביש 65, מפגינים הציתו צמיגים ותקפו נהגים יהודים בקלנסאווה. המשטרה עצרה עשרות בני אדם. מבוגרים והנהגות הכפרים ניסו ללא הצלחה להרגיע את המתפרעים, הצעירים ברובם.


* מאות פלסטינים התעמתו עם כוחות משטרה ומג”ב בשכונות מזרח ירושלים בלילה שבין שישי לשבת ואמש. אוטובוס למעלה אדומים נפגע מזריקת אבנים ופגעה בנהג ובשני נוסעים, ובעיר העתיקה הותקפה אישה, התוקפים הוברחו על ידי בעלה שירה מנשקו. כעשרים בני אדם נעצרו.


* אחד העצורים הוא טארק אבו חדיר, בן דודו בן ה-15 של הנער שנרצח, מחמד אבו חדיר. תמונות ממעצרו בהן הוא מוכה על ידי שוטרי מג”ב התפרסמו וגררו גינויים בינלאומיים, בהם גם גינוי אמריקאי, לאור העובדה שהנער העצור מחזיק באזרחות אמריקאית.
* בערוץ 10 דווח אתמול כי מתחזק החשד כי רצח אבו חדיר הוא על רקע לאומני וכי המשטרה מנהלת מצוד אחר הרוצחים. עוד התפרסם כי מדוח הנתיחה של הנער עולה שהוא נשרף למוות לאחר שנדקר והוכה בראשו.


* בשישי, שבת והיום בבוקר נמשך ירי הרקטות לעבר ישובי הדרום. 16 רקטות ועוד שלוש פצצות מרגמה נורו אתמול, מהן אחת שנורתה לבאר שבע, לראשונה מאז “עמוד ענן”, ויורטה על ידי “כיפת ברזל”. רוב הרקטות נורו לשטחים פתוחים וחמש יורטו. צה”ל שב לתקוף בתגובה ברצועה לאחר שלא הגיב לירי של רקטות ביום שישי.


* נראה כי בין ישראל לארגונים ברצועה - חמאס, אך גם הג’האד האסלאמי ו”וועדות ההתנגדות העממית” -  מתנהל משא ומתן בתיווך מצרי להפסקת אש. במסגרת המגעים דורשים הארגונים את הפסקת תקיפות הפעילים שלהן ופתיחת ערוצי המסחר של הרצועה שנתונה בלחץ כלכלי כבד עקב סגירת כלכלת המנהרות על ידי מצרים והמעברים על ידי ישראל.


* באירוע סגור עם 30 אנשי עסקים בכירים אמר ראש המוסד כי הוא מעריך שהסכסוך עם הפלסטינים הוא האיום המרכזי על ביטחון ישראל ולא האיום האיראני.



מצרים


* ממשלת מצרים העלתה בשבת את מחירי הדלקים בעד 78%. העלייה החדה היא על רקע הקושי התקציבי המחריף למממן את סובסידיות הדלק במדינה. בשלב זה הציבור לא הגיב במחאות רחוב, אך נהגי מוניות מסרבים להסיע נוסעים עם מונה כי מחירי הנסיעה לא התעדכנו בהתאם. בשבוע שעבר העריכו במשטר המצרי שהצעד יוביל לעליית מחירים חדה במשק כולו.



לבנון


* חיל האוויר הסורי תקף בסוף השבוע במזרח לבנון.


* שר האוצר הלבנוני הודיע כי לא יוכל לשלם את משכורות עובדי המגזר הציבורי בחודש יולי בשל העובדה שהפרלמנט הלבנוני לא אישר תקציב מאז 2005 ולכן אין בסיס חוקי להוצאה. אם לא יפתר המצב החוקי, יצטרף משבר פוליטי זה לרצף המשברים במדינה ובראשם חוסר היכולת לבחור נשיא.


* האו”ם מעריך כי מספר הפליטים הסורים בלבנון צפוי להגיע עד סוף השנה למיליון וחצי, למעלה משליש מהאוכלוסיה של לבנון עצמה.



עיראק


* נשיא החבל הכורדי בעיראק, מסעוד ברזאני, קרא לפרלמנט הכורדי ביום חמישי להערך למשאל עם בנושא הקמת מדינה כורדית. זוהי הכרזה מפורשת ראשונה מצידו על כוונה לקדם עצמאות כורדית.


* ממשלת עיראק יצאה למתקפה אווירית נרחבת נגד המורדים. במוקד, תקיפות בעיר תיכרית בהן נהרגו 200 מורדים, לטענת בגדד.


* ממשלת איראן הודתה אתמול באופן יוצא דופן כי טייס איראני נהרג בעיראק.


* “המדינה האסלאמית” שחררה 32 נהגי משאית טורקים שהחזיקה כבני ערובה מאז כבשה את מוסול בתחילת חודש יוני.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה