יום שישי, 11 ביולי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-11.7.2014

היום בעדכון: ישראל וחמאס מאותתות על חוסר עניין בהפסקת אש • שתי רקטות נורו הבוקר מלבנון לישראל • ארה”ב תומכת בישראל אך חוששת ממהלך קרקעי


פגיעה בתחנת דלק באשדוד


תמונת היום: פגיעה בתחנת דלק באשדוד היום בבוקר (צילום: אבי רוקח)



מבצע ברצועה - “צוק איתן”


* רקטות - מאז העדכון הקודם נורו עוד כ-135 רקטות לעבר ישראל. אתמול בערב נורה מטח כבד לעבר אשדוד וישובים נוספים, ובצהריים התרחש ירי שני לעבר ירושלים. נמשכים טפטופי ירי לטווחים של למעלה מ-100 ק”מ. סך הכל, מתחילת המבצע נורו לעבר ישראל כ-460 רקטות. כ-120 מתוכן יורטו על ידי “כיפת ברזל”.


* תקיפות - מאז העדכון הקודם תקף צה”ל כ-300 מטרות ברצועה, בהן חיסולי פעילים של הג’האד האסלאמי וחמאס, בתי פעילים, מבני שלטון, בורות שיגור, מתקני אחסון ועוד. בפרט, נתקף מחסן רקטות בתוך בית ספר בסך הכל מתחילת המבצע נתקפו כ-1100 מטרות.


* נפגעים פלסטינים - בצד הפלסטיני נהרגו עד כה 96 בני אדם, בהם עשרות נשים וילדים מגיל שנה וחצי ועד גיל 16. כ-670 בני אדם נפצעו בתקיפות צה”ל.


* נפגעים בישראל - שני חיילים נפצעו קשה וקל מרסיסי פצצת מרגמה במועצה אזורית אשכול אתמול. הבוקר אדם אחד נפצע קשה ושניים נפצעו קל מפיצוץ שנגרם מפגיעת רקטה בתחנת דלק באשדוד. אישה בת 70 לקתה בליבה ומתה בדרכה למקלט בחיפה. אדם בן 70 נפל ונפצע קשה בדרכו למרחב מוגן במעלה אדומים והוא פונה לבית חולים כשהוא מורדם ומונשם.


* אירועים נוספים:


* ירי מלבנון - בשעות הבוקר נורו כנראה שתי רקטות מלבנון. נפילה אחת זוהתה בוודאות בשטח ישראל והעיתונות הלבנונית מדווחת כי עימה נורתה רקטה נוספת. צה”ל השיב אש לנקודה ומעריך כי חזבאללה לא אחראי לירי. כמו כן, דווח על ניסיון ירי כושל בסביבות השעה 2:00 לפנות בוקר. צבא לבנון מחפש את היורים.


* אתמול התעורר חשש לחדירת מחבלים מסיני לאזור אילת. פרטי האירוע לא התפרסמו במלואם, אך נראה שהוא התרחש בצידו המצרי של הגבול ולא זלג לשטח ישראל.


* חמאס קראה לאזרחי עזה שלא לפנות את בתיהם לאחר ירי אזהרה של צה”ל לעבר הבית.


* מצרים התירה פינוי דרך מעבר רפיח של 11 של פצועים פלסטינים מתקיפות צה”ל ושל פלסטינים בעלי אזרחות זרה. ככלל, המעבר סגור כחלק מהלחץ שמפעילה מצרים על משטר חמאס.


* המשך המבצע:


* כניסה קרקעית - מדיווחים בתקשורת הישראלית עולה כי צה”ל מוסיף לצבור כוחות באזור הרצועה, אך ביכולתו להתחיל בפעולה קרקעית מוגבלת מיידית. הקבינט דן אתמול ארוכות באפשרויות הפעולה ובאסטרטגיית היציאה מהמבצע.


* יכולת הירי של הפלסטינים - כשליש מהרקטות ארוכות הטווח (80 ק”מ ומעלה) שבידי חמאס נורו או הושמדו, לפי הערכות בצה”ל. לפני הלחימה היו לחמאס כ-350 רקטות ל-80 ק”מ וכמה עשרות רקטות שיכולות להגיע לאזור הצפון. בנוסף, ברשות התנועה עוד אלפי רקטות לטווחים קצרים יותר.


* הפסקת אש - שני הצדדים משדרים כי אינם מעוניינים לעת עתה בהפסקת אש. ראש הממשלה נתניהו אמר אתמול לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי לא מתקיימים מגעים קונקרטיים להפסקת אש. בפגישה הוא גם אמר כי ישראל אינה מפסיקה את המים והחשמל לעזה בשל התנגדות גורמי הייעוץ המשפטי. בכיר חמאס, מחמוד אלזהאר, הבהיר כי חמאס תסכים להפסקת הלחימה רק בתנאים שלה הכוללים את “הסרת המצור” מעזה ושחרור משוחררי עסקת שליט שנעצרו מחדש בשבועות האחרונים.


* במישור המדיני:


* ארה”ב - הנשיא אובמה שוחח אמש עם נתניהו והציע את עזרת ארה”ב בתיווך חזרה להבנות “עמוד ענן” בין ישראל לחמאס בעזרת מדינות אחרות באזור שנמצאות בקשר עם חמאס. בה בעת, הביע אובמה תמיכה בזכות ישראל להגן על עצמה. מוקדם יותר, אמרה דוברת מחלקת המדינה, ג’ן סאקי, כי ארה”ב מצרה על מות אזרחים בעזה, אך האחריות לכך היא על כתפי חמאס וכי לישראל הזכות להגן על עצמה. עם זאת, הבהירה כי ארה”ב מעדיפה שלא יפתח מבצע קרקעי.


* או”ם - אתמול התקיים דיון מיוחד של מועצת הביטחון של האו”ם ביוזמת מדינות ערב. השגריר הפלסטיני קרא לגינוי ישראל בעוד שגריר ישראל, רון פרושאור דיבר בעד זכות ישראל להגן על עצמה והשמיע לנציגים אזעקת ירי רקטות. לא התקבלו החלטות בדיון.



איראן


* שרי החוץ של המעצמות יצטרפו למשא ומתן בוינה ביום ראשון. כך הכריז אתמול הדובר של שרת החוץ של האיחוד האירופי, קת’רין אשטון. ייתכן ושר החוץ של ארה”ב, ג’ון קרי, יקדים ויגיע לוינה כבר בשבת.



סוריה


* מזכ”ל האו”ם מינה שליח חדש מטעמו ומטעם הליגה הערבית למלחמת האזרחים בסוריה במקום לחדאר ברהימי, שהתפטר מהתפקיד והכריז על כשלון. השליח החדש הוא, סטפאן דה-מיסטורה, בעל אזרחויות איטלקית ושוודית ובעל עבר ארוך של שירות באזורי עימות מטעם האו”ם.



ירדן


* ממשלת ירדן חסמה תשעה אתרי חדשות שלא קיבלו רשיון בהתאם לחוק משנת 2012 שנועד לפקח על “פרסומים אלקטרוניים” ולהגביל את חופש הביטוי האינטרנטי במדינה.



המדינה האסלאמית


* שר ההגנה האמריקאי, צ’אק הייגל, אמר שלשום כי ארגון “המדינה האסלאמית” מציב איום של ממש לארה”ב ואיום מיידי וקרוב לבעלות בריתה במזרח התיכון ובאירופה.


* סכסוכים בשורות המורדים בעיראק - באחד מהאזורים שנכבשו על ידי הארגון ושותפיו מתנהלת “מלחמת התנקשויות” בשבועות האחרונים נגד אנשי “המדינה האסלאמית” שחיסלה כבר שניים מבכיריו. האחראים הם מורדים סונים המגיעים משורות מפלגת הבעת’, שסדאם חוסין עמד בראשה.


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה