יום שני, 14 ביולי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-14.7.2014

היום בעדכון: יורט טיסן שחמאס ניסתה לשגר מעזה • ירי מלבנון, סוריה וסיכול ירי מסיני • בוינה, מגעים על הסדר קבע בנושא הגרעין האיראני בישורת האחרונה


מפנים את צפון הרצועהתמונת היום: פלסטינים מתפנים מצפון הרצועה לאחר אזהרות צה”ל (צילום: AA)


מבצע ברצועה - “צוק איתן”


* רקטות - מאז העדכון הקודם נורו עוד כ-150 רקטות לעבר ישראל, אחת נחתה באזור חיפה ומטחים נורו לעבר אזור המרכז ולכיוון מבואות ירושלים. אחת מהרקטות של חמאס פגעה בקו מתח המוביל חשמל למרכז הרצועה. הדרג המדיני הורה שלא לתקן את הנזק בטענה כי אין לסכן צוותים טכניים לשם כך. סך הכל, מתחילת המבצע נורו לעבר ישראל למעלה מ-950 רקטות. כ-170 מתוכן יורטו על ידי “כיפת ברזל”.


* תקיפות - מאז העדכון הקודם תקף צה”ל 154 מטרות ברצועה, בהן מסגד בו אוחסנו רקטות של הג’האד האסלאמי. בסך הכל מתחילת המבצע נתקפו 1474 מטרות. 17,000 פלסטינים התפנו מצפון הרצועה בעקבות אזהרות צה”ל אל מתקני סוכנות הסיוע לפליטים “אונר”א”,
למרות הפצרות חמאס שלא לעזוב את בתיהם.


* יירוט טיסן - היום בשעות הבוקר יורט טיסן ששיגרה חמאס באזור אשדוד. הטיסן יורט על ידי סוללת טילי פטריוט. מצה”ל נמסר כי היתה התרעה לשיגור הטיסן וכבר לפני מספר ימים העריכו באמ”ן כי חמאס תנסה לעשות זאת. חמאס טוענת כי הצליחה להטיס טיסנים אחרים.


* המשך המבצע - אין מידע חדש בנושא.


* נפגעים פלסטינים - בצד הפלסטיני נהרגו עד כה 172 בני אדם. כשליש מהם בלתי מעורבים בטרור. 1260 בני אדם נפצעו בתקיפות צה”ל.


* נפגעים בישראל - נער בן 16 נפצע קשה מפגיעת רקטה באשקלון ועוד שני בני אדם נפצעו קל מאותה הנפילה.


* הפסקת אש - נראה כי ישראל אימצה כנקודת פתיחה למשא ומתן על הפסקת אש דרישה לפירוז עזה מרקטות, אף שגם בממשלה מבינים שזו לא דרישה ריאלית בנקודת הזמן הנוכחית. מהצד הפלסטיני דורשים התחייבות להפסקת הסיכולים הממוקדים והקלה בתנאים הכלכליים ברצועה. שרת המשפטים לבני מחד, והרשות הפלסטינית מאידך, מנסים ליזום הפסקת אש שתכלול חידוש של התהליך המדיני בגדה.


* פעילות מדינית:


* אש”ף - אבו מאזן ואש”ף מובילים מספר מהלכים שמטרתם ללחוץ על ישראל לסיים את הלחימה. בכוונת הפלסטינים לקרוא לכינוס חירום של מועצת האו”ם לזכויות אדם ולבקש מהליגה הערבית להגיש החלטה לאו”ם לגינוי ישראל. בנוסף, נשקלת האפשרות לפנות לשוויץ שאחראית על אמנת ז’נבה בדרישה להטיל סנקציות על ישראל על הפרת אחריותה לשטח הכבוש בעזה. מנגד, חמאס ביקרה את אבו מאזן על קריאתו להפסקת אש ללא תנאים.


* טורקיה - ראש ממשלת טורקיה, ארדואן, אמר אתמול כי כל עוד ממשיכה ישראל את “תוקפנותה” כלפי הפלסטינים קיים סיכוי נמוך לנורמליזציה מלאה. היחסים בין ישראל לטורקיה עלו על שרטון בעקבות ההשתלטות על המאווי מרמרה ב-2010. טיוטת הסכם פיוס ממתינה לחתימתו של ראש הממשלה נתניהו.


* מצרים מנעה את כניסתה לרצועת עזה של שיירת סיוע רפואית של פלסטינים אירופאיים.


* אירועים נוספים:


* ירי מלבנון - אירוע ירי שלישי מלבנון אתמול לאחר חצות. שתי או שלוש רקטות נורו לכיוון הגליל המערבי. צה”ל השיב אש למקורות הירי.


* ירי מסוריה - פצצת מרגמה נורתה מסוריה לעבר הגולן הישראלי אתמול. צה”ל מעריך כי מדובר בירי מכוון והגיב בירי טילים לעמדות צבא סוריה.


* ירי מסיני - צבא מצרים טוען כי סיכל אתמול ירי של של שתי רקטות מסיני לישראל.


* בגדה - צה”ל עצר למעלה מ-10 חברי פרלמנט של חמאס. צעיר כבן 20 נהרג בעימותים עם צה”ל באזור חברון ו-36 בני אדם נעצרו בהפרות סדר בירושלים.


* הפגנות פרו פלסטיניות - מאות מפגינים פרו-פלסטינים תקפו שני בתי כנסת בפריז אתמול, ועל אחד מהם הם צרו במשך שעות בזמן שיהודים היו לכודים בבניין. בנוסף, אלפים הפגינו בליל ובפריז נגד המבצע. בפריז התעמתו המפגינים עם שוטרים.


איראן


* היום ימשכו שיחות הגרעין בהובלת שרי החוץ האירופיים לקראת המועד שהוצב לסיום השיחות ב-20 ביולי. אם לא יושג הסכם תדרש הסכמה של שני הצדדים להארכת הסכם הביניים. עד כה אותתה ארה”ב שהיא מצפה למיצוי הדיונים בזמן שהוקצב להם, אך בארה”ב מתרבים הדיווחים על אפשרות הארכה.


* אתמול אמר ג’ון קרי כי בין איראן לבין המעצמות קיימים עדיין פערים גדולים בשאלה של יכולות ההעשרה שיותר לאיראן לשמר בהסדר הקבע.


* גם איראן העלתה את דרג המשתתפים בשיחות לקראת סיומן ואחיו של הנשיא רוחאני, ויועצו הצטרף לשיחות כמשקיף.


מצרים


* שמונה בני אדם נהרגו ו-25 נפצעו מירי מרגמות של חמושים לעבר עמדת צבא בעיר אלעריש. בהרוגים איש ביטחון אחד ושבעה אזרחים.


* 101 אנשי אחים מוסלמים נידונו אתמול לשלוש שנות מאסר בעקבות מעורבותם בתקריות אלימות בעיר הנמל דמיאטה, לאחר ההפיכה הצבאית של יולי 2013.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה