יום חמישי, 1 במאי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-1.5.14

היום בעדכון: צעדים אמריקאים נגד איראן בנושא הטרור והסנקציות סוריה משתמשת בשאריות החומרים הכימיים שברשותה כמנוף לחץ ובסעודיה עושים שריר לארה"ב ולאיראן


צליבת יריבים פוליטיים בראקה


תמונת היום: לוחמי "מדינת עיראק האסלאמית" בעיר ראקה שבסוריה צלבו השבוע גופות של 7 בני אדם שניסו לבצע פיגועים נגד הארגון (צילום: חשבון טוויטר המקושר ל"מדינת עיראק האסלאמית")


איראן


* דוח שנתי של מחלקת המדינה האמריקאית קובע כי איראן ממשיכה לתמוך בארגוני טרור ולציידם באזור שבין דרום אסיה לקרן אפריקה, ובכלל זאת האזור שסובב את ישראל.


* משרד האוצר האמריקאי הודיע על הפעלת סנקציות נגד חברות סיניות וחברות מדובאי שהפרו את האמברגו על נשק ונפט המוטל על איראן. בהודעת משרד האוצר נאמר שהמהלך נועד להרתיע חברות מהפרת הסנקציות המוטלות על טהראן בשעה שנמשכים המגעים להסדר בנושא הגרעין. המהלך האחרון של הפעלת סנקציות הוכרז בסוף חודש ינואר.


 


סוריה


* סוריה מחזיקה ב-7.5% האחרונים של חומרי לחימה כימיים שברשותה כמנוף לחץ במגעים עם הקהילה הבינלאומית על עתידה של משלחת הפיקוח על הנשק הכימי במדינה. כך אמרו פקידים אמריקאיים המצויים בפרטי הסוגיה.


* ירדן פתחה מחנה פליטים נוסף לפליטים סורים בצפון המדינה. המחנה ששמו אזראכ אמור לאכלס 130,000 בני אדם. בכך, מקווה ירדן להקל על הלחץ במחנה הפליטים אלזעתרי בו מתגוררים כ-150,000 בני אדם, מה שהופך אותו לעיר הרביעית בגודלה בירדן.


 


לבנון


* גם אתמול נכשל הפרלמנט הלבנוני בבחירת נשיא חדש וסבב ההצבעה הבא יתקיים ב-7 במאי. כהונתו של הנשיא המכהן, מישל סלימאן, מסתיימת ב-25 במאי.


* איטליה הכריזה כי תכנס פסגה לתמיכה בצבא לבנון במהלך הקיץ הקרוב.


עיראק


* רק 9 בני אדם נהרגו בתקריות במהלך יום הבחירות בעיראק, שתוצאותיהן יתפרסמו במהלך השבועיים הקרובים. המספר הנמוך יחסית של הרוגים הושג הודות לפריסה מסיבית של כוחות ביטחון ברחבי המדינה שגם סיכלו כמה פיגועי התאבדות שכוונו נגד קלפיות. בשבועות האחרונים עשה ארגון "מדינת עיראק האסלאמית" ניסיונות רבים לשבש את הבחירות בהם גם פיגוע התאבדות בעצרת בחירות בבגדאד בשבוע שעבר בו נהרגו למעלה משלושים בני אדם.


סעודיה


* במצעד צבאי ביום שלישי הציגה סעודיה לראשונה טילי קרקע-קרקע שנמצאים ברשותה כבר מסוף שנות ה-80. זהו מהלך חריג מצידה של הממלכה, ופרשנים רואים באירוע, בו נכח גם הרמטכ"ל הפקיסטני, ניסיון לאותת לאיראן מחד ולארה"ב מאידך, כי סעודיה תפעל באופן עצמאי אם איראן תאיים עליה. בפרט, הנוכחות הפקיסטנית באירוע נחשבת כרמז עבה במיוחד משום שמקובל להניח שסעודיה מימנה את תוכנית הגרעין הפקיסטאנית בתמורה להבטחה שבמקרה של התחמשות גרעינית של איראן יועברו לסעודיה מתקני נפץ גרעיניים מוכנים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה