יום שלישי, 27 במאי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-27.5.14

היום בעדכון: פגישת פתע של זריף ואשטון  גורמים מערביים בסבא”א: איראן לא נותנת לפקחים גישה לכל אתריה ובית משפט טורקי הורה לעצור בכירים ישראלים


בחירות "חשאיות" במצרים


תמונת היום: מצביע לפילדמרשל סיסי בעיר מנצורה מציג את פתק ההצבעה שלו (צילום: AFP)



איראן


* שר החוץ האיראני, ג’ואד זריף, הגיע אתמול לאיסטנבול לשני ימי שיחות בלתי מתוכננים עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קת’רין אשטון, במטרה לפתור חלק מהמחלוקות בין איראן למעצמות לקראת הסדר הקבע בנושא הגרעין.


* בהצהרה לתקשורת הממסדית האיראנית אמר אתמול זריף שהקהילה הבינלאומית דורשת מאיראן יותר מדי. עם זאת, הוא טען שניתן ליישב בין דרישות הקהילה הבינלאומית לערובות שתוכנית הגרעין האיראנית אינה מיועדת לצרכים צבאיים לבין הקווים האדומים של איראן.


* גורמים מערביים בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית טענו שעל אף שדוח הסוכנות שהוגש ביום שישי מצביע על התקדמות בשיתוף הפעולה האיראני, איראן מוסיפה להתמהמה במתן גישה לאתר חשוד כאתר ששימש בפיתוח תוכנית הגרעין הצבאית שלה. הגורמים הצביעו על כך שאיראן טרם סיפקה גישה לפרצ’ין וכי ב-28 החודשים האחרונים היא עסוקה בניקוי האתר משרידי המחקרים שבוצעו בו.



טורקיה


* בית משפט באנקרה הורה לבקש מהאינטרפול את מעצרם של מספר בכירים ישראלים בשל מעורבותם בפרשת המרמרה, ביניהם: הרמטכ”ל לשעבר, גבי אשכנזי, ראש אמ”ן לשעבר, עמוס ידלין, ומפקד חיל הים לשעבר, אליעזר מרום.



ירדן


* ירדן הכריזה אתמול על השגריר הסורי בעמאן כאישיות בלתי רצויה והורתה לו לעזוב את המדינה. הירדנים מאשימים את השגריר בכך שניצל את משרתו כדי להעליב את ירדן ומדינות ערביות אחרות באופן שחורג מכללי הטקס.



לבנון


* יו”ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, הכריז כי הפרלמנט יתכנס לבחירת נשיא ב-9 ביוני, וזאת לאחר שכהונת הנשיא היוצא הסתיימה כבר ב-25 במאי.


* מורדים סורים ירו אתמול שתי רקטות לעבר אזורים שיעיים במזרח לבנון בתגובה לתקיפות של צבא סוריה באזור ארסל בו מרוכזים כוחות של המורדים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה