יום רביעי, 14 במאי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-14.5.14

היום בעדכון: צרפת: סוריה ממשיכה להפעיל נשק כימי, חבל שארה"ב לא תקפה  שליח האו"ם לסוריה התפטר וחוסר התקדמות בשיחות איראן והסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית


ברהימי מתפטר


תמונת היום: שליח האו”ם למשבר בסוריה, לח’דאר ברהימי, מכריז על התפטרותו (צילום: AP)



סוריה


* שר החוץ הצרפתי הכריז כי ישנן עדויות על לפחות 14 מקרים של הפעלת נשק כימי על ידי המשטר הסורי מאז חתם על אמנת הנשק הכימי בשל איומי התקיפה האמריקאית. שר החוץ הביע צער על כך שההתקפה האמריקאית לא יצאה בסופו של דבר אל הפועל. הוא אמר את הדברים בוושינגטון לאחר פגישה עם מקבילו, ג’ון קרי.


* אחמד ג’רבה, ראש ארגוני המורדים הפרו-מערביים, נועד אתמול עם הנשיא אובמה בבית הלבן. לאחרונה, הגביר ג’רבה את קריאותיו לארה”ב לצייד את המורדים בנשק נגד מטוסים. ארה”ב חוששת מפני אספקת נשק זה למורדים.


* שליח האו”ם לתיווך במשבר הסורי, לח’דאר ברהימי, הכריז על התפטרותו מהתפקיד בשל חוסר יכולת להגיע להישגים. לעיתונאים הוא אמר שהוא עוזב ב”טעם רע” על כך שהוא נוטש את התפקיד כשסוריה במצב כה קשה.



איראן


* גורמים מערביים הביעו תסכול מחוסר ההתקדמות בשיחות בין איראן לבין מומחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שהתקיימו ביום שני. בשיחות אמורה הייתה איראן להבהיר את חשדות הקהילה הבינלאומית על “המימדים הצבאיים” של מחקר הגרעין שלה בעבר, אותם מכחישה איראן. זאת, במטרה לנקות חשדות קודמים על הפרות איראניות של האמנה לתפוצת נשק גרעיני, לפני ה-15 במאי ותחילת ניסוח הסדר הקבע בין איראן למעצמות.


* בצעד שנראה שמכוון להביך את איראן יותר מאשר להשיג הישג ממשי, אמר שר החוץ הסעודי כי הוא הזמין את מקבילו האיראני לביקור, אך איראן לא השיבה להזמנה. בין סעודיה לבין איראן שוררת יריבות אסטרטגית ואף שמפגשים בין הצדדים מתקיימים לעיתים, היחסים בין שתי המדינות יותר מאשר מתוחים.



מצרים


* עיתונאי אלג’זירה שנעצר במצרים בחודש אוגוסט קרוב לסכנת חיים. העיתונאי, עבדאללה שאמי, פתח בשביתת רעב בחודש ינואר ומצבו הגופני מדרדר מאד.


* השיח’ יוסף אלקרצ’אוי, ממנהיגי האחים המוסלמים היושב בקטר, הבהיר כי הוא מתנגד הלכתית להשתתפות בבחירות לנשיאות מצרים. הוא טען כי הבחירות נועדו להושיב בשלטון את הפילדמרשל סיסי שהדיח את מורסי, הנשיא מטעם האחים המוסלמים, וכי סיסי ישרת אינטרסים של ישראל. זו אינה הפעם הראשונה שבה קרצ’אוי קורא להמנע מהשתתפות בבחירות. רשויות הדת המצריות גינו את דבריו של השיח’ ואמרו שהם חורגים מתחום סמכותו ההלכתי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה