יום ראשון, 18 במאי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-18.5.14

היום בעדכון: בבית הלבן סבורים שישראל האשמה המרכזית בכשלון השיחות סבב שיחות הגרעין הסתיים ללא הישגים והאיחוד האירופי הודיע שלא יפקח על הבחירות במצרים


נתניהו והייגל


תמונת היום: ראש הממשלה, נתניהו, ושר ההגנה האמריקאי, הייגל, בתום פגישתם ביום שישי (צילום: AP)



ישראל-פלסטינים


* שרת המשפטים ומחזיקת תיק המשא ומתן, ציפי לבני, נפגשה ביום חמישי עם אבו מאזן בלונדון. הפגישה הבלתי מתוכננת היא הפגישה הרשמית הראשונה בין בכירים בישראל לבכירי רשות מאז פיצוץ השיחות והחלטת הקבינט בישראל שלא לקיים דיון עם הרשות בשל הפיוס עם חמאס. מלשכת ראש הממשלה, נתניהו, נמסר שלבני קיימה את הפגישה על דעתה ולא בשליחות הממשלה, ומצד לבני הודגש שראש הממשלה עודכן בקיומה מראש.


* מקורות בבית הלבן טוענים כי הנשיא אובמה מסכים עם הטענה כי מירב האחריות לכשלון השיחות רובץ על כתפי ישראל בשל הבנייה בהתנחלויות לאורך המשא ומתן. לטענת המקורות, אובמה הורה לשר החוץ, קרי, להתמקד במגעים עם איראן בעוד ישראל והפלסטינים חשים את המשמעות של היעדר תהליך מדיני. לטענתם, הבית הלבן אינו מתכוון לתחקר את כשלון השיחות משום שהסיבות לכך הן “די ברורות”.


* אבו מאזן המשיך בסוף השבוע מלונדון לביקור בונצואלה שם נועד עם הנשיא, ניקולס מדורו. מדורו התחייב לסייע לרשות באמצעות משלוחי נפט, משאב ממנו יש לונצואלה עתודות ענק.



איראן


* בתום סבב שיחות הגרעין בוינה, שני הצדדים טוענים כי לא הושגו הסכמות וכי התאכזבו מחוסר הגמישות של הצד שכנגד. בסבב הזה אמור היה להתחיל תהליך ניסוח הסדר הקבע, אך פערים בשאלת היקף יכולות ההעשרה שיוותר בידי איראן מנעו זאת. איראן מעוניינת להגדיל את מספר הצנטריפוגות שבידיה מ-19,000 ללפחות 50,000, רובן מתקדמות. מנגד, ארה”ב סבורה שהסכם מתקבל על הדעת הוא כזה שבו איראן נותרת עם אלפים בודדים של צנטריפוגות דור ראשון. השיחות יתחדשו בחודש הבא.


* מומחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית יפגשו עם מומחים איראניים השבוע בניסיון לקבל תשובות ברורות יותר על המחקרים בעלי הפוטנציאל הגרעיני הצבאי שערכה איראן בעבר. שיחות בנושא שהתקיימו בשבוע שעבר לא הניבו תוצאות מספקות מבחינת הסוכנות, ושיתוף פעולה איראני בחקירה עד ה-15 במאי היה אחד ממרכיבי הסכם הביניים שנחתם עם המעצמות בנושא הגרעין בנובמבר.


* שר ההגנה האמריקאי, הייגל, אמר בתום פגישתו עם ראש הממשלה, נתניהו, כי ארה”ב לא תתיר לאיראן להשיג נשק גרעיני. ראש הממשלה, נתניהו, מצידו הזהיר מפני ניסיונות איראניים להונות את הקהילה הבינלאומית ואמר שאסור “לתת לאייתוללות לנצח”.



מצרים


* בצעד שוודאי יפגע באמינות תוצאות הבחירות לנשיאות, הודיע האיחוד האירופי כי לא ישלח פקחים לאמת את אמינותן. זאת, משום שהמשטר המצרי הערים קשיים על הובלת ציוד חיוני למשימת הפיקוח אל תוך המדינה.


* שלושה בני אדם נפצעו אתמול ממטען שהושלח לעבר עצרת בחירות לתמיכה בפילדמרשל סיסי בקהיר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה