יום שני, 12 במאי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-12.5.14

היום בעדכון: סיסי מבטיח שאם הציבור ידרוש, הוא יעזוב האיראנים טוענים שפיתחו כטב”מ חמקן והשב”כ חשף: אסירים תכננו פיגוע חטיפה


ח'אמנהי מסתכל על כטבמ


תמונת היום: מנהיג איראן, ח’אמנהי, מתבונן בדגם של הכטב”מ החמקן שאיראן הצליחה לכאורה לפתח באמצעות כטב”מ אמריקאי שנפל בשטחה  (צילום: AFP)



מצרים


* בראיון ראשון לתקשורת לא-מצרית, שהתפרסם אתמול, אמר הפילדמרשל סיסי שהוא מאמין כי תוך שנתיים יוכל לשפר את מצב האזרחים במצרים וכי אם הציבור יתקומם נגדו, הוא יעזוב את התפקיד מרצונו. הוא מאר שהאחים המוסלמים איבדו את תמיכת הציבור המצרי והאשים אותם בניסיון להקים מערכת מתחרה למערכות המדינה. בהתייחס לגזרי הדין ההמוניים שניתנו לאחרונה במדינה, אמר כי מערכת המשפט עצמאית וביכולת הנאשמים לערער על גזר דינם. על ישראל אמר סיסי שאם יהיה צורך יבחן את האפשרות לשינוי הפרמטרים של הסכם השלום עם ישראל, אליו התחייב בנאום בשבוע שעבר.


* 36 סטודנטים אסלאמיסטיים מקהיר נידונו אתמול לארבע שנות מאסר על השתתפות בהפגנות שהתקיימו בחודש נובמבר האחרון נגד הדחת מורסי.


* ישראל מינתה שגריר חדש למצרים, חיים קורן. קורן שימש כשגריר ישראל בדרום סודאן ושרת גם בשגרירות במצרים כאחראי התכנון המדיני.



איראן


* לקראת חידוש שיחות הגרעין בוינה בין איראן למעצמות מחר, אמר אתמול נשיא איראן, רוחאני, כי איראן לא תוותר על פרויקט הגרעין שלה, אך תשאף להגביר את השקיפות שלה כדי להרגיע את העולם בכך שאין לה כוונות לפתח יכולת גרעין צבאית.


* בביקור של מנהיג איראן בתצוגה של חיל האוויר של משמרות המהפכה הוצג דגם של המטוס החמקן ללא טייס שאיראן כביכול יצרה על בסיס כלי טיס אמריקאי מעין זה שנפל בשטחה בשנת 2011. בעבר, הביעו גורמים בארה”ב ביטחון שלאיראן אין יכולת לשחזר את הטכנולוגיה של כלי הטיס משרידיו, ואם אכן כך, לא יהיה זה מקרה ראשון שבו האיראנים מתיימרים להציג טכנולוגיה מוגמרת שאין בידיהם.



הזירה הפלסטינית


* השב”כ התיר אתמול לפרסום כי סיכל פיגוע חטיפה שתוכנן על ידי שני אסירי חמאס בישראל שקיבלו סיוע מחוץ לכלא. השניים התכוונו לגייס אסיר ביטחוני לקראת שחרור שיבצע את החטיפה לאחר צאתו מהכלא.


* צה”ל ירה ופגע בפלסטיני שהתקרב אתמול לעבר גדר המערכת בצפון רצועת עזה. לא ברור מה מצבו.



ישראל


* ישראל הזהירה את הודו ואת המטיילים הישראלים בשטחה מפני כוונה של ארגוני ג’האד לפגע באתרים יהודיים ובמוקדים הקשורים לישראל בזמן הקרוב. יוזכר שבסוף חודש אפריל הודות למידע מישראל נתפסה בתאילנד חולייה, ככל הנראה של חזבאללה, שתכננה לפגוע בישראלים במדינה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה