יום שלישי, 20 במאי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-20.5.14

היום בעדכון: מצרים שוללת אזרחות מבכיר חמאס זיכוי המוני במצרים וניסיון הפיכה בלוב


ארדואן חוטף ביקורת


תמונת היום: ארדואן חוטף ביקורת בעקבות אסון המכרה בסומה (איור: לאטוף)



איראן


* בתגובה לאי ההסכמות בין איראן למעצמות במשא ומתן בוינה, אמר אתמול נשיא איראן, רוחאני, כי ארצו עודנה מעוניינת בהשגת הסכם שישרת את “האינטרסים של כל הצדדים”.



מצרים


* שלטונות מצרים מבקשים לשלול מבכיר חמאס בעזה, מחמוד אלזהאר, ומבני משפחתו את אזרחותם המצרית בטענה שהוא משתייך לתנועה המסכנת את הבטחון המצרי. אלזהאר היה אחד מ-8000 פלסטינים שזכו לאזרחות במהלך שלטון הנשיא מורסי ושפרטיהם נבדקים כעת על ידי המשטר הצבאי.


* האיחוד האירופי חזר בו מההחלטה שלא לפקח על הבחירות במצרים, הודות לשחרור הציוד החיוני למשימת הפיקוח שעיכב המכס המצרי. עם זאת, לאור העובדה שנותרו חמישה ימים עד ההצבעה, יכולתם של הפקחים לפקח ביעילות מחוץ לקהיר נמוכה.


* שלושה שוטרים נורו למוות בלב קהיר בעמדת בידוק מחוץ לאוניברסיטת אלאזהר בעיר. הירי התרחש אתמול בשעות הלילה ונפצעו בו תשעה בני אדם נוספים.


* יום לאחר גזר דין המוני של מאסר ארוך שהוטל על כ-160 אנשי אחים מוסלמים, בית משפט מצרי זיכה 169 מתומכי התנועה מאשמת “התכנסות בלתי חוקית”, בהקשר להפגנות בקיץ שעבר בעקבות הדחת שלטון התנועה, והורה לשחרר את הנאשמים.


* היום לפנות בוקר פוצץ צינור המוביל גז טבעי לאזור תעשייה בצפון סיני. בחודשים האחרונים לא התבצעו תקיפות כאלה שהיו נפוצות לאחר ההפיכה הצבאית בקיץ ולאחר הפלת מבארכ ב-2011.



סוריה


* כמעט 60 מדינות באו”ם, בהובלת שוויץ, תומכות בהעברת המשטר הסורי לדיון בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. ההחלטה בנושא צריכה להתקבל על ידי מועצת הביטחון ונוסח החלטה מובל על ידי צרפת החברה במועצה, אך סיכוייה להתקבל אפסיים בשל התנגדות רוסיה לה יש זכות וטו.



לוב


* ארגון מורדים בפיקודו של בכיר לשעבר בצבא הלובי, ח’ליפה היפטר, תקף את הפרלמנט במדינה ביום ראשון, פיזר את חבריו והוביל להשעיית דיוניו. בהתקפה נהרגו שני בני אדם. אתמול הותקף שדה תעופה בבנגאזי, ככל הנראה על ידי אותו הארגון, ברקטות. הארגון האשים את הממשלה כי אינה עושה די להלחם בטרוריסטים ואף עושה יד אחת עם זרועות של אלקאעדה במדינה כדי לשמור על כוחה, והודיע כי הוא תופס את מקום הממשלה המכהנת. הממשלה מצידה לא התייחסה לטענות הארגון כי השלטון עבר לידיו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה