יום חמישי, 8 במאי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-8.5.14

היום בעדכון: נראה שנמשכים הפערים בין ישראל לארה"ב בנושא האיראני הסכם יוצא דופן בסוריה ומחזירים את שעון הקיץ במצרים אחרי 3 שנים


כרזת בחירות סיסי


תמונת היום: מודעת בחירות של הפילדמרשל סיסי ברחובות קהיר השבוע  (צילום: EPA)



איראן


* אף ששני הצדדים הגדירו את השיחות כמועילות, נראה כי לא הושגו הסכמות משמעותיות בשיחות שהתקיימו השבוע בדרג מקצועי בין הצוות האיראני לצוות המייצג את המעצמות בשיחות הגרעין. בשבוע הבא יתכנס דרג המנהיגים בניסיון להתקדם לעבר הסכם קבע שאמור להיות מושג עד חודש יולי.


* אתמול נפגש ראש הממשלה נתניהו עם היועצת האמריקאית לביטחון לאומי, סוזן רייס. במוקד הפגישה עמד הנושא האיראני. רייס הדגישה כי ארה"ב מחויבת למנוע מאיראן יכולת גרעין צבאית, אך מאמינה כי דיפלומטיה היא הנתיב המועדף לשם כך. נתניהו מצידו פרסם אתמול הצהרה, שלא נגעה ישירות לפגישה אך נראה כי מבטאת את העמדה הישראלית, לפיה ישראל חוששת מ"עסקה רעה" וכי עסקה כזו גרועה מאי השגת הסכם כלל. בפגישה בין השניים נידונו גם התהליך המדיני עם הפלסטינים, מלחמת האזרחים בסוריה והמשבר באוקראינה.



סוריה


* בין כוחות המשטר למורדים הושג הסכם מקומי הנוגע לנוכחות המורדים בחמס ובשתי עיירות שיעיות בצפון סוריה. על פי ההסכם, החלו המורדים לפנות את חמס שנחשבה למעוז מורדים בשלבים מוקדמים יותר של מלחמת האזרחים בתמורה להקלת המצור על כוחות השלטון בשתי עיירות הנאמנות למשטר. עד כה 120 מבין 1000 לוחמים בחמס כבר עזבו את האזור עם נשקם.


* ראש האופוזיציה הרשמית למשטר אסד, אחמד אלג'רבה, הכריז כי המורדים מבקשים מהמשטר האמריקאי להתיר חימושם בנשק נגד מטוסים שיאפשר להם לסכל את הפצצות המשטר.


* צרפת מובילה הצעת החלטה במועצת הביטחון של האו"ם שמטרתה להפנות את סוריה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. סיכויי אישור ההצעה נמוכים בשל ההתנגדות הצפויה מצד רוסיה, אך התקווה במערב היא לבודד בכך את רוסיה. מכיוון שסוריה אינה חתומה על אמנת רומא שהקימה את בית הדין נחוצה החלטת מועצת הביטחון לדיון בה.


* ההצעה הצרפתית נוסחה בזהירות כדי לעקוף את החשש כי תאפשר העמדה לדין של חיילים אמריקאיים אם יתערבו בלחימה בהמשך או של ישראל לאור המעמד השנוי במחלוקת של הגולן. לאור זאת, הוגבלה ההצעה לפעולות מצד המשטר הסורי ובעלות בריתו נגד כוחות האופוזיציה, והיא מחריגה מדינות שאינן שותפות לאמנות רומא ואינן סוריה. יוזכר שישראל וארה"ב אינן חתומות על אמנת רומא.


* מטוסי קרב סורים תקפו אתמול מטרות באזור ארסל שבמזרח לבנון בו מסתתרים מורדים נגד המשטר.


 


הזירה הפלסטינית


* משטר חמאס הוציא להורג אתמול שני בני אדם באשמת ריגול למען ישראל. שמותיהם של השניים לא פורסמו, אך נמסר כי הם נאשמו בהעברת מידע על פעילות ארגוני הטרור, שבמקרה אחד הוביל לחיסול של פלסטיני. האחד הוצא להורג על ידי כיתת יורים והשני בתליה.



מצרים


* ממשלת מצרים הכריזה כי תחזיר את שעון הקיץ ב-15 במאי כדי לחסוך בעלויות האנרגיה המקיזות את התקציב המצרי. המעבר לשעון קיץ בוטל בשנת 2011 במשאל עם בו תמך רוב הציבור. עם זאת, המשטר הודיע כי יחריג משעון הקיץ את חודש הרמצ'אן שיחל בסוף יוני ובו צמים בשעות היום.


* ביום שלישי אמר הפילדמרשל סיסי כי הממשל האמריקאי הפציר בו שלא להפיל את משטר האחים המוסלמים בקיץ שעבר בתקווה שהנשיא מטעם התנועה, מורסי, יסכים למשאל עם על המשך כהונתו. סיסי נמנע מלבקר את הממשל ישירות, אך ביקש שידון את קהיר "בעיניים מצריות" ולא בסטנדרטים מערביים.


 


לבנון


* חבלן נהרג אתמול בעת פירוק פצצת מצרר שהטילה ישראל בדרום לבנון במהלך מלחמת לבנון השנייה. החבלן היה חבר בצוות נורווגי שעוסק בפירוק הפצצות שנותרו מהלחימה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה