יום שישי, 23 במאי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-23.5.14

היום בעדכון: דוח סבא”א ידווח על עמידה איראנית בהסכם עם המעצמות בכיר ג’האד חוסל בסיני ווטו רוסי וסיני למען סוריה באו”ם


האיש החזק של מצרים


תמונת היום: הפילדמרשל סיסי, האיש החזק שבא לנקות את מצרים (איור: פיטר שראנק)



איראן


* איראן ורוסיה מנהלות משא ומתן על הקמת שמונה כורי כוח נוספים באיראן, והסכם בעניין עשוי להחתם עוד השנה. רוסיה היא שבנתה את הכור הפעיל בבושהר, ושני הכורים הראשונים מבין השמונה אמורים יהיו להבנות בתחנת הכוח בבושהר. ככלל, הכור בבושהר לא מתאים לייצור פלוטוניום לנשק גרעיני, אך הוא משמש עילה עבור האיראנים לקיים תשתיות העשרת אוראניום משל עצמם כדלק לכור.


* הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית צפוייה לדווח היום לאו”ם בדוח התקופתי שלה, כי איראן עומדת במחויבויותיה להוריד את רמת ההעשרה של האוראניום שבידיה, ולשמור על כמות מסויימת של חומר מועשר ברמה נמוכה. כמו כן, הסוכנות צפוייה לעדכן כי ישנה נכונות איראנית לדון במימדים הצבאיים של תוכנית הגרעין. עם זאת, גורמים מערביים מוסיפים להיות ספקנים כלפי שיתוף הפעולה האיראני, בפרט בנושא המחקרים החשודים כקשורים בגרעין צבאי.



מצרים


* חוסל ראש ארגון הג’האד “אנצאר בית אלמקדס” הפועל בסיני ואחראי לפיגועים כלפי ישראל וכלפי כוחות צבא מצרים בסיני. מפקד הארגון, שאדי אלמניעי, נורה על ידי בני שבט יריב שבניו נרצחו על ידי הארגון משום שחשד כי שיתפו פעולה עם הרשויות במצרים.


* לקראת הבחירות במצרים שיתקיימו בשבוע הבא פרסם הפילדמרשל סיסי את תוכניתו הכלכלית ובמרכזה “מפת העתיד”, מפה של מצרים עליה מוצגים פרויקטי פיתוח רחבי היקף שתוביל המדינה, הכוללים בין היתר בניית ערים חדשות ממערב לנילוס. יסודותיה של התוכנית ברעיונות בני 30 שנה שמעולם לא יושמו בשל עלותם האסטרונומית.



סוריה


* כצפוי, רוסיה וסין הטילו וטו על החלטה של מועצת הביטחון של האו”ם שתעביר את הדיון בסוריה לבית הדין הפלילי הבינלאומי.


* אין כל התקדמות בהוצאת יתרת חומרי המוצא של הנשק הכימי מסוריה. סוריה הפסיקה את הוצאת החומרים לפני כחודש בשל מחלוקת עם הקהילה הבינלאומית בשאלה האם משימת הפיקוח תמשך לאחר פינוי החומרים המוצהרים. כעת טוענים בסוריה שאין ביכולתם להוביל את החומרים בבטחה לנמל לד’אקיה ממנו הם אמורים להיות מוצאים מהמדינה. לעת עתה, החומרים נמצאים בפיקוח בינלאומי בסוריה עצמה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה