יום חמישי, 22 במאי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-22.5.14

היום בעדכון: הבנות בין איראן לבין הסבא”א בנט פרסם ב”וול סטריט ג’ורנל” את תוכניתו המדינית ובמצרים מבארכ נידון ל-3 שנות מאסר


צעירים שמחים בטהראן


תמונת היום: קבוצת הצעירים האיראנים שנעצרו לאחר שצילמו סרטון “לא צנוע” לצלילי השיר Happy (צילום מסך מיוטיוב)


איראן


* איראן הסכימה לאפשר לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הסברים נוספים על מחקרים שביצעה בעבר שיכולים לשמש בפיתוח נשק גרעיני. פרטים נוספים בנושא צפויים להתפרסם בדוח התקופתי של הסוכנות שאמור לצאת לאור ביום שישי.


* שישה צעירים מטהראן, גברים ונשים, צילמו סרטון בו הם רוקדים לצלילי השיר Happy והעלו אותו לאינטרנט. הנשים בסרטון אינן לובשות חג'אב ועוברות על החוק האוסר על נשים לרקוד בציבור. בעקבות הפרסום נעצרו השישה ושוחררו בעקבות תרעומת ציבורית אליה הצטרף גם הנשיא רוחאני שצייץ מחשבון הטוויטר שלו הודעת תמיכה בשחרורם.


הזירה הפלסטינית


* שר הכלכלה, נפתלי בנט, פרסם מאמר ב”וול סטריט ג’ורנל” בו הציג את תוכניתו המדינית. התוכנית תואמת את מצע הבחירות של בנט וכוללת סיפוח של שטחי C תוך הותרת האחריות על שטחי A ו-B בידי הפלסטינים להם תנתן אוטונומיה, אך לא מדינה. בנט הוסיף וקרא במאמר לפרק את גדר ההפרדה, להסיר מחסומים ולפתח את הכלכלה הפלסטינית. הוא טען כי משרדו ינקוט בצעדים שמטרתם סיוע לכלכלת הגדה.


מצרים


* רמטכ”ל צבא ארה”ב, מרטין דמפסי, הצהיר אתמול כי לארה”ב אינטרסים רבים משותפים עם מצרים, בייחוד במאבק בטרור, אך המשך הסיוע מותנה במעשי המצרים ובהתקדמות תהליך המעבר הפוליטי לדמוקרטיה.


* חסני מבארכ, נשיא מצרים לשעבר, הורשע במעילה בכספי ציבור ונידון לשלוש שנות מאסר. שני בניו נידונו לארבע שנות מאסר כל אחד. מבארכ שוהה כיום במעצר בית, וגם אם ישלח למאסר לא ירצה את כולו כנראה מכיוון שכבר הוחזק קרוב לשנתיים במעצר בין המהפיכה ב-2011 להפיכה הצבאית ב-2013.


* בית משפט בצפון מצריםהרשיע אתמול 155 חברי אחים מוסלמים באלימות במסגרת ההפגנות נגד ההפיכה הצבאית בקיץ 2013. 54 מהנאשים נידונו למאסר עולם.


* תשעה בני אדם, בהם שבעה שוטרים בתהליכי הכשרה נפצעו במתקפת חמושים באלעריש שבצפון סיני אתמול. משטרת מצרים הפכה למטרה מרכזית עבור ארגוני הג’האד במדינה.


* בצעד יוצא דופן החליטו רשויות החוק במצרים להעמיד לדין רופא שביצע מילת נשים בנערה בת 13 בצפון מצרים. הנערה מתה בעקבות הניתוח שבוצע ביוני שעבר. מילת נשים אסורה על פי חוק במצרים, אך אף על פי כן מאד נפוצה.


סוריה


* שגריר רוסיה באו”ם הכריז שארצו תטיל וטו על החלטה להעביר את הדיון במלחמת האזרחים הסורית לבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג. ייתכן והצבעה בנושא במועצת הביטחון של האו”ם תתקיים היום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה