יום רביעי, 7 במאי 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-7.5.14

היום בעדכון: פרס: השגתי הסכם עם אבו מאזן ונתניהו מסמס גורמי מודיעין אמריקאיים מאשימים את ישראל בריגול וסיסי אומר: האחים המוסלמים "גמורים"


אבו מאזן ומשעל בפגישה


תמונת היום: אבו מאזן וראש הלשכה המדינית של חמאס, משעל, בפגישה נדירה בדוחא השבוע  (צילום: רויטרס)



הזירה הפלסטינית


* לראשונה מאז נחתם הסכם הפיוס בין פתח לבין חמאס, נועדו ביום שני אבו מאזן וראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל. השניים נפגשו בדוחא שבקטר. בתוך כך, גורמים בחמאס ברצועה הודיעו על כוונתם לשחרר אסירים פוליטיים של פתח ולאפשר את חזרתם של כוחות ביטחון של הרשות לעזה.


* בראיון ביום העצמאות טען הנשיא פרס כי הגיע להסכם עם אבו מאזן בשנת 2011 ברצף שיחות חשאיות בירדן אולם ההסכם מוסמס על ידי ראש הממשלה, נתניהו. מלשכת נתניהו נמסר שבניגוד לטענות פרס, אבו מאזן לא הסכים לדבר.



ישראל


* "השבועון "ניוזוויק" טוען כי בכירים בארגוני המודיעין האמריקאי האשימו את ישראל בריגול תעשייתי אגרסיבי נגד ארה"ב ואמרו שהיא נוקטת בצעדים הבוטים ביותר ברוח זו בהשוואה לכל ידידותיה של ארה"ב. זאת, במסגרת שימוע בקונגרס בנושא מתן פטור מוויזה לישראלים. ממשלת ישראל הבהירה בתגובה במספר הצהרות שונות כי כעניין של מדיניות ישראל אינה אוספת מודיעין על ארה"ב. גורמים בישראל אף טענו שמההאשמות נודף "ניחוח אנטישמי".


 


מצרים


* בראיון הטלוויזיוני הראשון שלו במסגרת קמפיין הנשיאות, אמר הפילדמרשל עבד אלפתאח אלסיסי שלאחים המוסלמים אין עתיד במצרים תחתיו וכי התנועה "גמורה". הוא אמר שזוהי תוצאה של התקוממות הציבור המצרי נגד התנועה ולא החלטה אישית שלו. במסגרת זאת, הזכיר את הפגנות המיליונים בסוף יוני 2013 נגד האחים המוסלמים ונגד הנשיא מטעמם, מורסי, שהובילו את הצבא להפוך את השלטון. הוא גם התחייב כי מצרים בראשותו תכבד את כל ההסכמים עליהם היא חתומה בהם ההסכמים עם ישראל.


* גורמי ממשל מצרים הודיעו כי עצרו תא שריגל לטובת ישראל בו חברים 12 איש, בהם 3 מצרים ו-9 תושבי חוץ.


* לקראת המשך תהליכי המעבר הדמוקרטיים במצרים, שופט במדינה פסק כי חל איסור על פוליטיקאים ממשטר מבארכ להתמודד בסבבי בחירות במצרים. הפסיקה באה במענה לעתירה של עורך דין מהזרם הליברלי, אך אינה מספקת את השמאל המצרי החושש כי ניסוחה הכללי יאפשר לחלק מאנשי המשטר הישן לשוב למשרות כוח.


* שר האוצר המצרי הכריז כי הסיוע למצרים במוצרי אנרגיה מצד מדינות המפרץ – שהגיע עד כה לשווי של כ-6 מיליארד דולר - ימשך לפחות עד חודש ספטמבר. בכך הוא צפוי לסייע למצרים לצלוח את חודשי הקיץ בהם עולה צריכת האנרגיה במדינה. סובסידיות האנרגיה עולות לממשלה כ-15 מיליארד דולר מדי שנה, חמישית מהתקציב המצרי.


 


איראן


* ביום שני החלו פגישות בדרג מומחים בין נציגי איראן והמעצמות בניו-יורק על הסכם הגרעין שנועדו להכין את הפגישות בדרג מנהיגים שיתקיימו בוינה ב-13 במאי.


* שריפת ענק פרצה אתמול במתקן אכסון נפט בעיר קזווין שבצפון איראן. על פי התקשורת האיראנית, השריפה פרצה בעקבות עבודות ריתוך במקום. כלי תקשורת בישראל העלו את האפשרות שמדובר בחבלה מכוונת הקשורה לתוכנית הגרעין האיראנית, אך בשלב זה אין לדיווחים אלה ביסוס.


* מפקד חיל הים של משמרות המהפכה, עלי פדאוי, אמר בראיון לסוכנות הידיעות האיראנית "פארס" שהתפרסם אתמול, שנושאות המטוסים האמריקאיות הפועלות במפרץ הפרסי הן מטרה קלה במקרה של עימות בין איראן לארה"ב. הוא הדגיש שאיראן מתאמנת על הטבעת דגמי נושאות מטוסים כבר שנים. דוברי צבא אמריקאיים התייחסו לדברים בביטול.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה