יום רביעי, 30 באפריל 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-30.4.14

היום בעדכון: הסנאט עוצר סיוע למצרים טענות על הפעלת נשק כימי בסוריה ובחירות בעולם הערבי (עיראק, לוב ולבנון)


Lebanese members of parliament count votes after casting ballots to elect new Lebanese president in parliament building in Beirut


תמונת היום: סבב הבחירות הראשון לנשיאות לבנון בפרלמנט הלבנוני. הסבב השני יתקיים היום (צילום: רויטרס)



מצרים


* חבר הסנאט האמריקאי, פטריק לייהי, העומד בראש תת הועדה שאחראית לאשר סיוע חוץ, הודיע שיבלום העברה של 650 מיליון דולר למצרים בשל פסיקת בית המשפט המצרי שדן שלשום 683 בני אדם למוות. החלטת לייהי צפויה להקשות על הממשל האמריקאי המנסה לחדש את הסיוע הצבאי למצרים למרות התנגדות מחוקקים.


 


סוריה


* גורמי אופוזיציה טוענים כי משטר אסד הפעיל חביות נפץ עם גז כלור במחוז אידליב שבצפון סוריה. בתוך כך, ארגון האמנה הכימית החליט לשלוח בשבוע הבא משלחת שתבדוק את הדיווחים על הפעלת כלור לפני כחודש.


* לסקירה קצרה וברורה של מצב הלחימה בסוריה מאת אליזבת צורקוב לחצו כאן.



איראן


* נשיא איראן רוחאני, הגן אתמול בדברים שנשא על עמדתו התומכת בצמצום הפיקוח מצד גורמים רשמיים ושמרניים על אומנים ואנשי תרבות, ועל הרפורמות הכלכליות שהוא מנסה להוביל ובראשן צמצום הסובסידיות על אנרגיה שהקפיצו את מחירי הדלקים באיראן השבוע. זאת, בתגובה ללחץ גובר מצד המחנה השמרני על הנשיא.



טורקיה


* ראש ממשלת טורקיה, ארדואן, אמר אתמול שידרוש את הסגרתו של איש הדת הטורקי המתגורר בארה"ב פתחאוללה גולן. לגולן השפעה רבה על חלקים בממסד הטורקי, בהם המשטרה, והוא נחשב למי שעומד מאחורי חקירות השחיתות נגד ארדואן ובכירי מפלגתו. עד כה לא החלו שום הליכים פליליים נגד גולן שיאפשרו דרישה להסגרתו.



בחירות בעולם הערבי


* בעיראק יתקיימו היום בחירות לפרלמנט לראשונה מאז השלמת הנסיגה האמריקאית מהמדינה.


* היום יתקיים בפרלמנט הלבנוני הסבב השני של הבחירות לנשיאות המדינה. ספק רב אם מועמד מחנה ה-14 במרץ האנטי-חזבאללאי, סמיר ג'עג'ע מסוגל לזכות בתמיכת למעלה מחצי מחברי הפרלמנט (קרי, 65 קולות) הזקוקים לו כדי להבחר. מחנה ה-8 במרץ שמוביל חזבאללה עוד לא העמיד מועמד משלו.


* חמושים פרצו אתמול למבנה הזמני של הפרלמנט הלובי ופתחו באש במהלך סדרת הצבעות שנועדו לבחור מחליף לראש הממשלה שהתפטר לפני שבועיים בשל איומים על משפחתו. נראה שמאחורי האירוע עומדים תומכיו של אחד המועמדים שהפסיד בסבב ההצבעה הראשון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה