יום שישי, 6 ביוני 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-6.6.14

היום בעדכון: ישראל הכריזה על בניה בהתנחלויות - גינויים בינ”ל המשטר הסורי שוב משתמש בנשק כימי וחוק למניעת הטרדה מינית במצרים


לא כל כך נעים לראות בנק סגור


תמונת היום: אווירה מתוחה מחוץ לבנק עזתי סגור לאחר עימות בין עובדי הרשות הפלסטינית שקיבלו משכורות לבין עובדי ממשלת חמאס שלא קיבלו תשלום (צילום: AFP)



ישראל-פלסטינים


* בתגובה להקמת ממשלת האחדות הפלסטינית הודיעה ממשלת ישראל על פרסום מכרזי בניה ל-1500 יחידות דיור מעבר לקו הירוק ועל פתיחת הליכי תכנון לעוד 1800 יחידות. ההחלטה גררה גינויים בינלאומיים חריפים בהם איום מרומז של האיחוד האירופי להוציא לפועל שורת סנקציות שהוקפאו בשנה האחרונה בלחץ אמריקאי הכוללות גם סימון מוצרי התנחלויות. הפלסטינים איימו ב”תגובה חסרת תקדים”, אך נראה שטרם החליטו על צעדים ספציפיים.


* שגריר ארה”ב בישראל הבהיר כי ארצו מתנגדת להחלטת הבניה בהתנחלויות משום שהמדיניות האמריקאית שוללת בניה בשטחים באופן כללי. עם זאת, הוא אמר כי היא אינה מתרגשת מהעיתוי של פרסום המכרזים ל-1500 היחידות. בה בעת, דוברת משרד החוץ האמריקאי הביעה “אכזבה עמוקה” מהחלטת ישראל.


* עימותים פרצו ביום רביעי ברצועת עזה בין עובדי הרשות הפלסטינית לעובדי ממשלת חמאס לאחר שהאחרונים לא קיבלו את שכרם מממשלת האחדות. בתגובה, פנה ראש ממשלת חמאס לשעבר, אסמאעיל הניה, לאמיר הקטרי בבקשה לסיוע במימון המשכורות והאמיר כנראה הגיב בחיוב לבקשה.



סוריה


* על פי דיווחים בתקשורת, המשטר הסורי שב והפעיל נשק כימי בפרברי דמשק. על הדיווחים, בהתקפה נהרגו שני בני אדם ונפצעו שבעה.



מצרים


* אתמול אושר במצרים חוק המגדיר לראשונה מהי הטרדה מינית ומפליל אותה. זאת, בעקבות עלייה חדה במקרי האונס וההטרדה המינית במדינה מאז המהפיכה ב-2011. מבקרי החוק החדש טוענים כי הוא אינו נותן מענה למקרים הרבים של אונס המוני באירועים פוליטיים.


* שבעה חמושים חוסלו על ידי צבא מצרים בצפון סיני ביום רביעי במסגרת המבצע הצבאי הנמשך נגד ארגוני הטרור והחמושים באזור.



איראן


* נשיא איראן, רוחאני, צפוי לבקר בטורקיה ביום שני הקרוב לראשונה מאז נבחר.


* שגרירת ישראל לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מירב צפרי אודיז, האשימה את איראן בשיתוף פעולה איטי מהדרוש עם חקירות הסוכנות ובמתן הסברים שקריים למחקרים אסורים שביצעה בעבר. אודיז אמרה את הדברים על רקע הצהרות מומחי הסוכנות כי שיתוף הפעולה האיראני השתפר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה