יום שלישי, 24 ביוני 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-24.6.2014

היום בעדכון: הסתיים תהליך הוצאת החומרים הכימיים המוצהרים מסוריה • נלכד רוצח סנ”צ מזרחי בערב פסח - ממשוחררי עסקת שליט • ודובר איראני אומר שארצו תשקול להסכים לפיקוח הדוק על תוכנית הגרעין


עיתונאי אלג'זירה במצרים


תמונת היום: שלושת עיתונאי אלג’זירה שנידונו אתמול במצרים למאסר ממושך בצילום מראשית החודש (צילום: רויטרס)



סוריה


* ירי הנ”ט ממנו נהרג מחמד קראקרה ביום ראשון בוצע מעמדה של צבא סוריה, לא ברור אם באישור מגבוה או לא. בתקיפות התגובה של צה”ל נהרגו 4 חיילים סורים ונפצעו 9.


* המשלוח האחרון של הנשק הכימי המוצהר של סוריה יצא אתמול משטחה, באיחור של חודשיים. כעת יחל תהליך השמדתו. ארגון הפיקוח הבינ”ל שהיה ממונה על תהליך ההוצאה הגדיר את שיתוף הפעולה הסורי כ”מספק”, והבהיר שאין ביכולתו להבטיח שאין לסוריה נשק כימי נוסף שלא הוצהר, אך שהחומרים שהוצאו תאמו את הערכות חיצוניים על הכמויות הקיימות.



ישראל-פלסטינים


* 4 אנשי חמאס נעצרו אתמול בלילה, וקצינים בכירים מצהירים כי שלב הפגיעה בחמאס של המבצע “מיצה את עצמו”.


* כוחות הביטחון עצרו את זיאד עואד, ששוחרר בעסקת שליט ורצח את ניצב משנה ברוך מזרחי בערב פסח. עואד נעצר, והרצח פוענח במסגרת החיפושים אחר החטופים והמעצר של חלק ממשוחררי עסקת שליט ששבו לעסוק בטרור.


* ראש הממשלה נתניהו, הורה להרוס את בית משפחתו של עואד. המשפחה כבר הודיעה כי תגיש התנגדות לצו ההריסה ואם זו תדחה, תעתור לבג”ץ.


* ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח’אלד משעל, התייחס אתמול לחטיפה. הוא אמר כי אין ברשותו מידע על מבצעיה, אך הוא מברך אותם. הוא גינה את שיתוף הפעולה של הרשות הפלסטינית עם ישראל, ובאותה עת הביע ביטחון בכך שהסכם הפיוס ישרוד את המצב הביטחוני. אגב כך, דחה את טענות ישראל לפיהן מסרים שלו בעד החטיפה שימשו כאישור לחוטפים. הוא טען כי כחבר הזרוע המדינית של חמאס אין לו השפעה על פעולות הזרוע הצבאית.


* מועצת הביטחון של האו”ם לא הצליחה להעביר החלטה המגנה את הפגיעה בפלסטינים במסגרת מבצע “שובו אחים” לאיתור החטופים. זאת, בשל התנגדות ארה”ב לאזכור ישראל בהחלטה.



איראן


* דובר הארגון האיראני לאנרגיה אטומית אמר כי איראן תשקול להצטרף לפרוטוקול הנוסף של האמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני המתיר בדיקות פתע בכל אתר שהוא במדינה. זאת, לדבריו, בתנאי שיוסרו הסנקציות ושהפרלמנט האיראני יאשר את ההצטרפות. איראן הצטרפה לפרוטוקול ב-2003, אך הגבילה בכל זאת תנועת פקחים וחזרה בה מההסכמה ב-2005.


* מפקד משמרות המהפכה של איראן, מחמד עלי ג’עפרי, הצהיר כי רבים בעולם מכירים כיום בכך ש"איראן היא אי של יציבות” באזור נטול ביטחון. הוא תלה את היציבות בנכונות האיראנית להלחם את מלחמת איראן-עיראק (1980-1988) ולהתייצב נגד מחאות הציבור ב-2009.



מצרים


* שניים משלושת עיתונאי אלג’זירה שנעצרו במצרים בחודש דצמבר 2013 נידונו אתמול לשבע שנות מאסר והשלישי נידון לעשר שנות מאסר באשמת סיוע לאחים המוסלמים והפצת שקרים. שלוש השנים הנוספות שנגזרו על אחד העיתונאים הן בעוון החזקת תחמושת משום שבכליו נמצא תרמיל ריק שמצא בשטחה של אחת מההפגנות בקהיר.


* שר החוץ של ארה”ב, ג’ון קרי, גינה את גזר הדין וכינה אותו “אי צדק” ו”דרקוני”. יוזכר, שהמשך הסיוע האמריקאי למצרים מותנה בהתקדמות תהליך הדמוקרטיזציה במדינה.



לבנון


* מחבל מתאבד פוצץ את רכבו אמש בבירות בניסיון לפגוע במחסום של כוחות הביטחון בעיר. לא היו הרוגים, אך מספר בני אדם נפצעו ונגרם נזק רב.



עיראק


* שר החוץ של ארה”ב, ג’ון קרי, הגיע לעיראק אתמול. הוא הצהיר כי ארה”ב תגיש לעיראק תמיכה “אינטנסיבית ומתמשכת” במלחמתה במורדים. היום יפגש קרי עם מנהיג האוטונומיה הכורדית, מסעוד ברזאני, שאת תמיכתו הוא מקווה לגייס בניסיון להקים ממשלה חדשה עד יולי שתערב גם גורמים סונים וכורדים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה