יום ראשון, 29 ביוני 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-29.6.2014

היום בעדכון: חיסול ברצועה ומטח רקטות בדרום בסוף השבוע • איראן מוסיפה לאותת שתסכים לפרוטוקול הנוסף בהסדר קבע • והאו”ם מאשר שה-KLOS C נשלחה מאיראן


שריפה במפעל צבע בשדרות


תמונת היום: השריפה במפעל הצבע בשדרות שנפגע על ידי רקטה אמש (צילום: AP)



ישראל-פלסטינים


* ביום שישי חיסל צה”ל שני פעילים ב”ועדות ההתנגדות העממית” בעזה שהיו מעורבים בירי רקטות לעבר ישראל. הפלסטינים הגיבו בירי שבע רקטות ביום שישי, ארבע נפלו בשטחים פתוחים במועצה אזורית אשכול, ומתוך שלוש שנורו לעבר אשקלון יורטו שתיים ואחת נפלה בשטח פתוח. אתמול נמשך הירי וארבע רקטות נורו לעבר הנגב המערבי, אחת גרמה לשריפה במפעל צבע בשדרות. ארבעה בני אדם נפגעו קל במטח. ועדות ההתנגדות נטלו אחריות לירי.


* בעקבות הירי תקף צה”ל עשרות מטרות ברצועה, רובן של חמאס והג’האד האסלאמי. בנוסף, מערכת הביטחון מאותתת על נכונות למבצע רחב יותר בעזה אם לא יפסק הירי.


* שליח הממשל האמריקאי למשא ומתן, מרטין אינדיק, התפטר מתפקידו.



איראן


* מומחי ועדת הסנקציות של האו”ם בנושא האיראני פרסמו בסוף השבוע דוח המאשר רשמית כי הנשק שתפסה ישראל על סיפון ה-KLOS C בחודש מרץ נשלח מאיראן וכי זוהי הפרה של החלטות הסנקציות עליה. הדוח קבע כי יעד הספינה היה סודן ולא קבע האם היעד הסופי של הנשק היה רצועת עזה כפי שטענה ישראל.


* שר החוץ האיראני, ג’ואד זריף, אמר ביום שישי כי במסגרת עסקה כוללת עם המעצמות, ממשל איראן תהיה נכונה להביא לאישור הפרלמנט את הפרוטוקול הנוסף של האמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני (NPT) המתיר ביקורות פקחים חודרניות. בכך, שב זריף על עמדה שהביע בשבוע שעבר יו”ר הארגון האיראני לאנרגיה אטומית ומסמן מרחב גמישות מרכזי של איראן.



עיראק


* נשיא החבל הכורדי האוטונומי, מסעוד ברזאני, הבהיר כי אין בכוונת הכורדים לוותר על השליטה בעיר כירכוכ עליה השתלטו מידי המורדים לאחר נסיגת צבא עיראק. העיר, המרכזית לתעשיית הנפט, נחשבת על ידי הכורדים לחלק מהשטח הלגיטימי שלהם במדינה.


* הדמות השיעית הבכירה בעיראק, איתאללה עלי סיסתאני, קרא להקים ממשלת אחדות במדינה, בעמדה המנוגדת לזה של ראש הממשלה השיעי, אלמאלכי. בכך הצטרף סיסתאני למנהיג הצבאי השיעי, מקדתא אלצדר, שהביע תמיכה במהלך בשבוע שעבר.



מצרים


* שישה אנשי ביטחון מצרים נרצחו אתמול בסיני על ידי חמושים. בתקרית ראשונה נהרגו שניים ממלוויו של איש משטרה בכיר באזור שלא נפגע מהירי. בתקרית השניה בצפון סיני עצרו חמושים רכב משטרה, הכריחו את ארבעת השוטרים שנסעו בו לצאת מהרכב וירו בהם.


* נערה בת 15 נהרגה ואימה נפצעה בפיצוץ מטען חבלה אתמול באתר בניה של מבנה ממשלתי בפאתי קהיר.


* הצבא המצרי הודיע כי המכשיר המסוגל לטפל באיידס ובצהבת שעל פיתוחו הכריז בחודש פברואר, ידרוש שישה חודשי בדיקות נוספים. התגובות לפרסום בזמנו, נתקלו בלעג בינלאומי, ספקנות מדעית ומבוכה בקהילה הרפואית במצרים עצמה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה