יום חמישי, 19 ביוני 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-19.6.14

היום בעדכון: נמשכים המעצרים בעקבות החטיפה ואבו מאזן גינה החוטפים • תמונת מצב על הלחימה בעיראק • ומחלוקות עמוקות בשיחות הגרעין עם איראן


Iran-Nuclear-Negotiations-June-17-Vienna-HR


תמונת היום: שיחות הגרעין בין איראן למעצמות בוינה. במרכז התמונה, שר החוץ האיראני ושרת החוץ של האיחוד האירופי (צילום: סוה”י אירנא)


ישראל-פלסטינים


* 30 פלסטינים נוספים נעצרו במהלך הלילה. עד כה נעצרו בסה”כ 280 בני אדם במהלך מבצע צה”ל בגדה. בנוסף, פשט צה”ל על מוסדות אזרחיים של חמאס. לחוקרי העצורים ניתן היתר משפטי להפעיל על הנחקרים “לחץ פיזי מתון”.


* עימותים התרחשו בחלק מהמוקדים בהם פעל צה”ל. בכלל זאת, הושלכו מטענים על כוחות צה”ל בג’נין. הכוחות ירו על המשליכים וכנראה פצעו אותם.


* בין העצורים עשרות ממשוחררי עסקת שליט. ישראל החלה בהליך שיאפשר להחזירם למאסר בשל הפרת תנאי העסקה. מנגד, משפחותיהם פנו למצרים בבקשה שתדרוש מישראל לשחרר את אלו שנכללו בעסקה ונעצרו מחדש.


* נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, גינה אתמול בחריפות רבה את החטיפה. הוא אמר שהחוטפים “רוצים להרוס” את הפלסטינים, וקרא להחזרת החטופים, שהם “בני אדם כמונו”, למשפחותיהם. בנוסף, הוא עמד על חשיבות המשך התיאום הביטחוני עם ישראל.


* בישראל מעריכים שחולית החטיפה לא קיבלה הנחיות מבחוץ, אך מאשימים כי היא פעלה “על פי רוח המפקד” של הנהגת חמאס הקוראת לבצע חטיפות כדי לשחרר אסירים.


* שתי רקטות נורו לעבר מועצה אזורית שער הנגב. נזק נגרם לבית פרטי. בתגובה תקף צה”ל חמש מטרות ברצועה. בתקיפות צה”ל נפצעו שלושה פלסטינים.


עיראק


* לוחמי “מדינת עיראק האסלאמית” פרצו את הגבול שבין עיראק לסוריה ובמקביל מתקדמים לעבר בגדד. בימים האחרונים מנסה צבא עיראק ללא הצלחה לכבוש מחדש את העיירה תל-עפאר שנמצאת כמה עשרות קילומטרים צפונית לבירת עיראק, בעוד המורדים הג’האדיים בסיוע סונים המתנגדים למשטר העיראקי מנסים לכבוש את מזקקת הנפט הגדולה בעיראק, בביג’י.


* ממשלת עיראק מבקשת את עזרתה של ארה”ב בתקיפות אוויריות על המורדים. ארה”ב עד כה לא השיבה בחיוב, אך רמטכ”ל ארה”ב הודה שיש לארה”ב אינטרס לפגוע ב”מדינת עיראק האסלאמית” מה שעשוי להעיד על הכנות לפעול בהמשך.


* בוושינגטון נמשך ויכוח ער בשאלה עד כמה לתאם את המהלכים בעיראק עם איראן.


* העיתונות האמריקאית מדווחת שהממשל האמריקאי לוחץ על ראש הממשלה השיעי של עיראק, נורי אלמלכי, להתפטר משום שבראיית הממשל מהלכיו נגד המיעוט הסוני במדינה הם שהובילו לניכור שאפשר את המשבר הנוכחי. בנוסף, לוחץ הממשל על הכוחות האחרים בעיראק לסייע לממשל המרכזי בלחימה ב”מדינת עיראק האסלאמית”.


* נשיא איראן, רוחאני, הצהיר אתמול כי ארצו תגן על האתרים הקדושים לשיעים הנמצאים בנג’ף ובכרבלה שבעיראק “מפני רוצחים וטרוריסטים”. מאידך, שר החוץ הסעודי הצהיר אתמול שאל לכוחות חיצוניים להתערב בלחימה בעיראק, ברמז שנראה מכוון לאיראן, והאשים את ראש ממשלת עיראק בהחרפת המצב.


איראן


* בוינה החל תהליך ניסוח הסדר הקבע בין איראן למעצמות. שר החוץ האיראני, ג’ואד זריף, הצהיר כי התהליך מתנהל באיטיות וכי חלק מהמעצמות הציגו עמדות שאינן מקובלות על איראן כלל. נראה כי סוגיית המחלוקת המרכזית מוסיפה להיות היקף ההעשרה שיותר לאיראן לאחר ההסדר.


לבנון


* לבנונים רבים צופים בשידורי המונדיאל בערוץ 1 הישראלי. זאת, לאחר שהזכויות לשידור המשחקים במזרח התיכון, למעט בישראל, נמכרו לרשת כבלים המשדרת בתשלום שאינו בר השגה ללבנונים רבים. לאור הלחץ הציבורי, החל הערוץ הציבורי הלבנוני להפר את העסקה ולשדר חלק מהמשחקים בעצמו. לבסוף, הסירה רשת הכבלים את מגבלות הצפיה בגלל הלחץ.


מצרים


* אלג’זירה החליטה לסגור סופית את משרדיה במצרים על רקע רדיפות המשטר המצרי את עיתונאיה.


* בית משפט במצרים הטיל גזר דין מוות על 12 תומכי אחים מוסלמים באשמת רצח קצין משטרה בכיר בספטמבר 2013.


* במסגרת המאבק בתנועת האחים המוסלמים תפסו השלטונות המצרים ביום ראשון שתי רשתות סופרמרקטים במדינה שבבעלות בכירים בתנועה. זאת, בטענה כי הכנסות מהרשתות משמשות למימון פעילות האחים המוסלמים שהוצאו אל מחוץ לחוק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה