יום שני, 30 ביוני 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-30.6.2014

היום בעדכון: גובר ירי הרקטות בדרום לאחר חיסול חוליית ירי אמש • מצרים מגבילה את המסגדים ברמצ’אן • ועיראק מנסה לאלתר חיל אוויר


נתניהו מתדרך עיתונאי מעצמות


תמונת היום: ראש הממשלה, נתניהו, מתדרך עיתונאים מהמעצמות הדנות עם איראן (צילום: לע”מ)



ישראל-פלסטינים


* צה”ל חיסל אתמול חוליית ירי רקטות. הפעיל שנהרג בתקיפה הוא פעיל הזרוע הצבאית של חמאס. זהו סימן ראשון למעורבות של חמאס או פעיליה בירי מאז תחילת הפעילות המוגברת בגדה.


* קודם לחיסול נורו שתי רקטות שיורטו על ידי כיפת ברזל ושתי פצצות מרגמה נפלו בשטח ישראל סמוך לגדר. לאחר החיסול נורו 16 רקטות, מהן שלוש במהלך הלילה, עשר במטח בסביבות השעה שבע בבוקר והיתר בהמשך הבוקר.


* בנאום בכנס של המרכז למחקרי ביטחון לאומי, הכריז ראש הממשלה, נתניהו, כי בהסדר עם הפלסטינים תדרוש ישראל שליטה ביטחונית בכל השטח שממערב לירדן. זוהי דרישה מחמירה יותר משהשמיעה ישראל במגעים עם ג’ון קרי. כמו כן, אמר כי ישראל תומכת בהקמת מדינה כורדית עצמאית, תסייע לירדן להגן על גבולותיה וכי בכוונתו להקים גדר מזרחית מאילת עד הגולן.



מצרים


* משרד ההקדשים המצרי פרסם הנחיות המגבילות את הנושאים בהם מותר למטיפי המסגדים לעסוק במהלך חודש הרמצ’אן בו הנוכחות במסגדים עולה. זאת, במסגרת מאמץ רגולציה רחב יותר של המסגדים הנתפסים כזירת גיוס נוחה עבור האחים המוסלמים.


* קבוצת אופוזיציה קטרית לא מוכרת הכריזה מקהיר אתמול על הקמתה. הקבוצה ששמה “תנועת הצעירים להצלת קטר” טוענת כי בידיה עדויות לשחיתות במשפחה השלטת בקטר. בין מצרים לקטר שוררת יריבות קשה כיום, על רקע תמיכת קטר באחים המוסלמים.


* קבוצת “דלק” חתמה אתמול על מכתב כוונות לקראת עסקה לאספקת גז טבעי למשך 15 שנים ממאגר “לוויתן” למצרים.



איראן


* לקראת סבב השיחות האחרון בין איראן לבין המעצמות שיחל ב-2 ביולי, ארח אתמול ראש הממשלה, נתניהו, עיתונאים משש המעצמות המשתתפות בשיחות. הוא קרא לממשלותיהן שלא להסכים לעסקה שאיננה מפרקת את איראן מיכולות ההעשרה שלה.



עיראק


* קצין בכיר במשמרות המהפכה הכריז כי איראן נכונה לסייע לעיראק ולהתערב בלחימה ב”אותה צורה שעשתה זאת בסוריה”.


* על רקע חוסר הנכונות של ארה”ב לתקוף בעיראק מהאוויר לעת עתה, פנתה בגדד לאיראן בבקשה להשיב מטוסים עיראקיים שנמצאים בידיה מאז מלחמת המפרץ ב-1991 אז הטיסו אותם טייסים עיראקים כדי להמלט מתקיפות ארה”ב. איראן החזיקה בהם כפיצוי עבור נזקי מלחמת איראן-עיראק שנמשכה לאורך רוב שנות ה-80’. מסתמן כי איראן נכונה כעת להחזירם לידיים עיראקיות.



סוריה


* לוחמי דאע”ש באזור חלב הוציאו להורג 8 מורדים מארגונים הנלחמים בהם ובמשטר אסד וצלבו את גופותיהם למשך שלושה ימים. במקביל, הוציאו להורג ולאחר מכן צלבו את גופתו של לוחם בארגון שהואשם בשחיתות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה