יום שני, 23 ביוני 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-23.6.14

היום בעדכון: נער בן 13 נהרג מטיל נ”ט שנורה מסוריה • מסתמן שהמבצע הרחב בגדה מתקרב לסיום • ומעורבות ישראלית במשבר העיראקי


איזור הפיגוע בגולן


תמונת היום: מפה של איזור הפיגוע בגולן אתמול בו נהרג נער ישראלי בן 13 (צילום: Ynet)



סוריה


* נער ישראלי בן 13, מחמד קראקרה, נהרג ועוד ארבעה בני אדם, בהם אביו, נפצעו בתקיפה של רכב של קבלן ביטחון שנע על גדר המערכת בגולן. לעבר הרכב נורה ככל הנראה טיל נ”ט מתקדם מסוג קורנט וההערכה היא כי לירי אחראים כוחות הקשורים למשטר אסד.


* צה”ל הגיב בתקיפת תשע מטרות של המשטר הסורי בגולן, בהן מפקדה של אחת מחטיבות הקו הסוריות, חטיבה 90, ושל יחידות הכפופות לה.



ישראל-פלסטינים


* במהלך הלילה נעצרו 37 פלסטינים וצה”ל פשט על עוד מוסדות רווחה של חמאס. בנוסף, בסריקות של כוחות הנדסה בחברון התגלו מנהרות וסליקים בבתים בעיר. נראה כי צה”ל נערך לסיום המבצע הרחב נגד חמאס ולמיקודו מחדש בחיפוש החטופים בלבד.


* מאות פלסטינים השתתפו בלוויה של הרוג פלסטיני בפעולת צה”ל באזור ראמאללה אתמול בבוקר. הלוויה התפזרה לאחר קבורת הארון כשירי מכיוון פסגות פגע במשתתפיה ופצע אדם אחד.


* ראש הממשלה, נתניהו, הגיב לדרישת אבו מאזן לגינוי הריגתם של פלסטינים במהלך מבצע צה”ל. הוא לא התנצל או גינה, אך אמר כי הם לא נורו בזדון אלא נפגעו כתוצאה מ”הגנה עצמית” של החיילים. עד כה נהרגו שישה פלסטינים בגדה במהלך פעולת צה”ל.


* הרשות הפלסטינית פועלת לכנס ישיבת חירום של מועצת הביטחון של האו”ם כדי לדון ב”תוקפנות הישראלית” במסגרת המבצע לאיתור החטופים ופגיעה בחמאס.



עיראק


* המורדים הסונים המובלים על ידי ארגון “המדינה האסלאמית של עיראק”, תפסו אתמול מידי ממשלת עיראק מעברי גבול עם סוריה ועם ירדן. בתגובה, הודיעה ירדן על הובלת עשרות יחידות צבא ופריסתן באזור הגבול. זאת, לצד הישגים נוספים שהשיגו המורדים במערב עיראק במהלך סוף השבוע.


* מנהיג איראן, ח’אמנהי, הצהיר אתמול כי הוא מתנגד להתערבות אמריקאית בנעשה בעיראק.


* ברחובות בגדד צעדו בימים האחרונים אלפי מתנדבים למיליציה השיעית בהנהגת מקתדא אלצאדר, שהוביל את המיליציה השיעית במלחמת האזרחים שהתנהלה במדינה בעשור הקודם. צאדר שינה את שם המיליציה מ”צבא המהדי” ל”בריגדות השלום” במטרה למתג מחדש את הכוח הזכור לשמצה.


* לאחר ההשתלטות על כירכוכ, מנסה הממשלה האוטונומית של הכורדים בעיראק לייצא נפט מהאזור תוך עקיפת הממשל המרכזי בבגדד. משלוח נפט ראשון, אליו מתנגדת ארה”ב, נפרק ביום שישי בנמל אשקלון. עם זאת, הממשלה הכורדית מכחישה כי סחרה ישירות עם ישראל, עליה מוטל חרם סחר בעיראק.


* ראש הממשלה, נתניהו, קרא לארה”ב שלא לפעול בשיתוף פעולה עם איראן בעיראק. לדבריו, “כשאויביך נלחמים זה בזה, אל תחזק אף אחד מהם”. הוא אמר את הדברים בראיון לרשת NBC האמריקאית. בראיון גם הביע חשש מפני “עסקה רעה” בין המעצמות לאיראן בנושא הגרעין.



מצרים


* צבא מצרים חיסל 22 חמושים בחצי האי סיני. מרביתם נהרגו בשעה שניסו להטמין מטעני חבלה סמוך למחנה של הכוח הרב לאומי הפועל באזור.


* שר החוץ האמריקאי, ג’ון קרי, ביקר במצרים אתמול לראשונה מאז נבחר סיסי לנשיאות במסגרת מסע הממוקד במשבר העיראקי. במהלך הביקור קרא קרי למצרים להגן על חירויות הפרט ובהן גם על חופש העיתונות.


* בנושא העיראקי אמר קרי כי ארה”ב תומכת בממשלה “מכילה יותר”, אך לא תבחר עבור עיראק את מנהיגיה, ברמז לחוסר שביעות הרצון של וושינגטון מראש הממשלה העיראקי המכהן, אלמאלכי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה