יום ראשון, 15 ביוני 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-15.6.14

היום בעדכון: כוחות הביטחון מחפשים שלושה נערים שנחטפו בגדה, אולי על ידי חמאס ממשלת עיראק טוענת שהיא מצליחה לבלום את “מדינת עיראק האסלאמית” ודוח איראני טוען שפיתוח נשק גרעיני יקח שנים


מפת מרחב החטיפה


תמונת היום: מפת מרחב החטיפה של שלושת הנערים בגוש עציון (צילום: אתר הארץ)



ישראל-פלסטינים


* שלושה נערים נחטפו מטרפיאדה בגוש עציון בלילה שבין יום חמישי לשישי. החיפושים מתרכזים בדרום הגדה ובפרט באזור חברון, ובמערכת הביטחון מעריכים כי יש סיכוי שהנערים עוד בחיים וכי הם נחטפו לצרכי מיקוח. כוחות הביטחון איתרו ביום שישי רכב שרוף שעל פי החשד שימש את החוטפים. מנגנוני הביטחון הפלסטינים הצהירו כי ישתפו פעולה עם ישראל, וצה”ל הורה להם שלא לנסות לפעול אלא להעביר מידע שברשותם לישראל.


* ראש הממשלה, נתניהו, הצהיר אתמול כי ישראל יודעת שמאחורי החטיפה עומד “ארגון טרור” ברמז שמכוון ככל הנראה לחמאס. אתמול ובמהלך הלילה עצר צה”ל 80 אנשי חמאס ברחבי הגדה, בהם גם בכירים פוליטיים בתנועה. יצויין, כי מוקדם יותר נטל ארגון ג’האדי אחריות לחטיפה, ככל הנראה באופן שקרי. לאורך הלילה החליט הקבינט המדיני ביטחוני להטיל סגר היכן שידרש מסיבות מבצעיות, ושר הביטחון הורה על סגר על העיר חברון ועל איזורים שמדרום לבית לחם.


* במסיבת העיתונאים שקיים אתמול, הטיל ראש הממשלה, נתניהו, את האחריות להשבת הנערים החטופים על הרשות הפלסטינית בשל הפיוס עם חמאס ובשל העובדה שהחוטפים יצאו מתחומה. זאת, לדבריו, על אף שהחטיפה התרחשה בשטח באחריות ביטחונית של ישראל. במערכת הפוליטית בישראל היו שמתחו ביקורת על האשמת הרשות בחטיפה. צמרת הרשות מצידה, לא הגיבה עד כה לאירוע


* רצועת עזה - שני מקרים נפרדים של ירי רקטות אתמול. בשעות הבוקר נורתה רקטה לעבר מועצה אזורית שער הנגב ובשעות הערב נורו מספר רקטות לאזור חוף אשקלון. לאחר כל אחד ממקרי הירי הגיב צה”ל בתקיפת מטרות מהאוויר ברצועה.


* מת מפצעיו ילד בן שבע שנפגע בתקיפת צה”ל את פעיל הטרור, מחמד עואר, ביום חמישי שעבר.



עיראק


* ארה”ב שלחה נושאת מטוסים לעבר חופי עיראק על מנת לאפשר תגובה מהירה במקרה שבוושינגטון יוחלט להתערב במשבר המתפתח בעיראק.


* ראש ממשלת עיראק, נורי אלמאלכי, הורה לצבא להתייצב לבלום את כוחות “מדינת עיראק האסלאמית” בעיר סמארה שצפונית לבגדד וטען שהצבא השיג הישגים באזור העיר בימים האחרונים. לדבריו, הבירה העיראקית בטוחה. הוא קרא לחיילי הצבא להיות נחושים והבהיר שימוצה הדין עם מי שערקו. באחת הערים צפונית לבגדאד נבלמו כוחות הארגון הג’האדי על ידי מיליציה שיעית.


* נשיא איראן, רוחאני, הכחיש את הדיווחים לפיהם שלחה איראן כוחות להלחם בעיראק, אך הבהיר כי אם תתבקש איראן לסייע בלחימה ב”מדינת עיראק האסלאמית” היא תעשה זאת. דבריו באו בתגובה לדיווחים לפיהם שני גדודים של כוח “קדס” של משמרות המהפכה, שיחקו תפקיד מפתח בכיבוש מחדש של תיכרית.



איראן


* ממשלת איראן פרסמה דוח שכותרתו “כמה זמן באמת תיקח פריצה איראנית [לפצצת אטום]” הטוען כי פיתוח נשק גרעיני על בסיס היכולות שבידי איראן כיום תארך שנים.



מצרים


* התביעה המצרית ביקשה להעמיד לדין 13 בני אדם באשמת השתתפות באונס ההמוני בכיכר תחריר בחגיגות בעקבות השבעת סיסי לנשיאות. המקרה הצית ביקורת ציבורית רבה לאחר שאונס המוני בהפגנות הפך לתופעה נפוצה בשנים האחרונות.


* עבדאללה חסן ברקאת, איש דת סוני מצרי שנידון למוות בהעדרו לפני כחודש במשפט של פעילי אחים מוסלמים, נעצר במחסום בקהיר.


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה