יום שני, 14 באפריל 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-14.4.14

היום בעדכון: ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית: לאיראן יש זכות להעשיר ל-90% ארה"ב: אין אימות לשימוש בנשק כימי בסוריה וממשלת מצרים מנסה להשתחרר מהוצאות האנרגיה שלה


 אסד בקולג' למדע המדינה בדמשק


תמונת היום: הנשיא הסורי, אסד, במפגש עם הקולג' למדע המדינה בדמשק אתמול (צילום: סוכנות הידיעות הסורית)



איראן


* יו"ר הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, עלי אכבר צאלחי, טען בראיון טלוויזיוני ששודר אתמול, כי לאיראן שמורה הזכות להעשיר אוראניום לכל דרגה שתחפוץ מ"1% ועד 90%". יצויין כי העשרה לרמה כה גבוהה מתאימה לצרכים צבאיים ואינה דרושה לשימושים אזרחיים. עם זאת, הוא הדגיש שאיראן הסכימה להגביל את רמת ההעשרה שלה ל-5% במסגרת ההסכם עם המעצמות שנחתם בנובמבר. בנוסף, אמר צאלחי שבנייתו של כור גרעיני שני לצרכי אנרגיה בסיוע רוסי תחל השנה.


* איראן ביטלה את התוכנית להשיט קבוצת ספינות של חיל הים שלה לעבר המים הטריטוריאליים של ארה"ב.



סוריה


* שגרירת ארה"ב באו"ם, סמנת'ה פאוור, הצהירה שארה"ב מנסה לאמת את הדיווחים על מתקפה כימית באזור דמשק וחמאת, אך עד כה אין אישוש להתרחשות האירוע.


* מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, אמיר עלי חג'יזאדה, הצהיר שאלמלא תמיכת איראן היה אסד מאבד את השלטון בסוריה לפני זמן רב, וכי על המערב להשלים עם העובדה שאסד בשלטון.


* נשיא סוריה, אסד, טען אתמול שמלחמת האזרחים הגיעה לנקודת מפנה לאור הישגי המשטר בהחזרת השליטה בחלק מאזוריה של סוריה.


 


מצרים


* שר התכנון המצרי הודיע כי בכוונתו לצמצם את סובסידיות האנרגיה הניתנות לעשרים האחוזים העשירים במדינה עוד לפני הבחירות לנשיאות בסוף חודש מאי, ולהקצות את הכסף שיחסך לתוכניות סיוע לנזקקים. מצרים סובלת ממשבר אנרגיה חמור, וההערכות הן כי הקיץ הקרוב ילווה בהשבתות חשמל רבות במדינה. סובסידיות האנרגיה עולות לממשלת מצרים כ-20 מיליארד דולר מדי שנה.


* בעקבות החלטת ראש ממשלת בבריטניה לפתוח בחקירה נגד פעילות האחים המוסלמים במדינה, החליטה התנועה להעביר את משרדיה לאוסטריה.


* בעקבות סדרת פיגועים נגד אוטובוסים שהובילו כוחות צבא ומשטרה בסיני החל צבא מצרים להפעיל אוטובוסים ממוגנים להסעת חיילים בחצי האי. האוטובוסים נתרמו על ידי איחוד האמירויות בצעד שמדגים שוב את הגיבוי לו זוכה המשטר המצרי מבעלת הברית המפרצית שלו.


* צבא מצרים חיסל חמישה חברי ארגון "אנצאר בית אלמקדס" בצפון סיני ועצר ארבעה נוספים בפשיטה אתמול.



ישראל-פלסטינים


* אתמול בלילה התקיימה פגישה נוספת בין צוותי המשא ומתן הישראלים והפלסטינים שמטרתה להביא להמשך השיחות לאחר סוף אפריל.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה