יום רביעי, 2 באפריל 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-2.4.14

היום בעדכון: משבר עמוק בתהליך המדיני – הרשות חידשה פנייתה לאו"ם וקרי ביטל ביקור בבריטניה, חקירה נגד האחים המוסלמים ואלפים הגפינו בטורקיה נגד תוצאות הבחירות


קרי ממריא לנאט"ו


תמונת היום: קרי בגבו למצלמה ממריא מנתב"ג לכינוס נאט"ו בבריסל (צילום: AFP)



ישראל-פלסטינים


* אבו מאזן חתם אתמול במפתיע על 15 אמנות בינלאומיות ובקשות הצטרפות לפורומים בינלאומיים, בהם גם אמנת ז'נבה הרביעית, אך לא בית הדין הפלילי הבינלאומי. החתימה מהווה חזרה למאמץ ההכרה הבינלאומית אותו התחייבו הפלסטינים לקטוע עם כניסתם לתהליך שיזם שר החוץ האמריקאי, קרי, ביולי 2013. הצעד הפלסטיני מגיע בעקבות החלטת ישראל שלא לשחרר בסוף השבוע שעבר את פעימת האסירים הרביעית, בה אמורים היו לצאת לחופשי 26 אסירים המוחזקים מלפני הסכמי אוסלו.


* על רקע המהלך הפלסטיני ביטל קרי את חזרתו לאזור. קרי עזב את ישראל אתמול לפסגת נאט"ו בבריסל וצפוי היה לחזור היום להפגש עם הנשיא הפלסטיני. זאת, לאחר שישראל הציעה לשחרר כמה מאות אסירים ו"להפעיל ריסון" בבניה בהתנחלויות בתמורה להמשך המשא ומתן ולשחרור ג'ונת'ן פולארד על ידי ארה"ב. גורמי ימין בממשלת ישראל מתנגדים להצעה. חלקם, דוגמת סגן שר הבטחון דנון, מאיימים בפרישה מהממשלה אם יוחלט על שחרור אסירים נוסף.


* עם זאת, גם מהצד הפלסטיני וגם מצד קרי ואנשיו נמסר שימשכו הניסיונות להביא להארכת התהליך המדיני. הצעד הפלסטיני, לפיכך, נתפס בעיקר כמנוף לחץ על ישראל והאמריקאיים לשחרר את 26 האסירים.


 


לבנון


* צבא לבנון נפרס בכוחות משמעותיים בעיר טריפולי בניסיון לבלום את הלחימה הבין עדתית המשתוללת בעיר בשבועות האחרונים שגבתה את חייהם של עשרות בני אדם. הצעד אושר על ידי ממשלת האחדות החדשה, אישור הנותן תקווה כי לצבא יהיה את המנדט הדרוש לפעול בתקיפות לעצירת הקרבות.


* הפרלמנט הלבנוני העביר חוק האוסר על אלימות במשפחה ומשרטט קווי מתאר להגנה על נשים, בתום קמפיין של ארגוני נשים שנמשך כשנה. הקמפיין סוקר בהרחבה ב"יום האישה" האחרון ב-8 במרץ, אז יצאו אלפי נשים להפגין ברחובות בירות בתמיכה בחוק. ארגוני נשים ברכו על החוק, אך דרשו את הסרתם של סעיפים שהוכנסו לחוק על ידי כוחות דתיים בפרלמנט ובמדינה המתירים למעשה אונס בתוך המשפחה.



מצרים


* ראש ממשלת בריטניה הורה על חקירה שתבדוק האם האחים המוסלמים משתמשים בלונדון כבסיס לתכנן פעולות אלימות נגד המשטר המצרי. צוות החקירה, שבראשותו השגריר הבריטי לסעודיה ושישתתפו בו גופי המודיעין המרכזיים של הממלכה, אמור להגיש את מסקנותיו תוך מספר חודשים.


* כשלושים סטודנטים תומכי האחים המוסלמים נפצעו אתמול בעימותים עם כוחות הביטחון באוניברסיטאות ברחבי מצרים.


 


טורקיה


* אלפים הפגינו אתמול בכניסה למשרדי ועדת הבחירות המרכזית באנקרה, בהם גם תומכי מפלגת האופוזיציה המרכזית ה-CHP. המשטרה פיזרה את המפגינים בכוח בעזרת תותחי מים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה