יום רביעי, 9 באפריל 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-9.4.14

היום בעדכון: נתניהו הורה לנתק מגע עם הרשות ארה"ב מסרה לאיראן שמינוי השגריר לאו"ם לא מקובל ובוינה נמשכות שיחות הגרעין


תיאום ציפיות


תמונת היום: תיאום ציפיות (איור: פטריק צ'פאטה)



ישראל-פלסטינים


* בשימוע בועדת יחסי החוץ של הסנאט הטיל שר החוץ קרי את האחריות המרכזית למשבר בתהליך המדיני על ישראל. קרי הבהיר כי הגם שהצעדים הפלסטיניים לא מקובלים על ארה"ב, החלטת ישראל שלא לשחרר את הפעימה הרביעית של האסירים הוליכה למשבר, ולקראת פתירתו, הוכרז על בנית 700 יחידות דיור בירושלים מעבר לקו הירוק, מה שהוביל את הפלסטינים לחתום על האמנות הבינלאומיות. עם זאת, הוא הדגיש כי שני הצדדים מוסיפים להביע עניין בהמשך המשא ומתן.


* בעקבות המשבר הורה ראש הממשלה, נתניהו, למשרדי הממשלה והרשויות האזרחיות שלא להפגש עם גורמים פלסטיניים רשמיים מלבד משרד הביטחון והמשתתפים במשא ומתן המדיני.


 


איראן


* בוינה (ולא בז'נבה כפי שכתבתי אתמול) נועד אתמול שר החוץ האיראני, ג'ואד זריף, עם נציגי המעצמות לשיחות על הסדר הקבע בנושא הגרעין. השיחות ימשכו גם היום. זריף הצהיר כי הצדדים החלו בניסוח ההסדר וכי בשלב זה, כצפוי, פערי העמדות עדיין משמעותיים.


* סגנו של זריף שב והתעקש כי איראן לא תסכים לפרק את כור המים הכבדים באראכ או להמירו לכור מים קלים, אך היא תסכים לצעדים טכניים שיפחיתו את חששות המערב לגבי היכולת להפיק ממנו פלוטוניום באיכות צבאית. כמו כן, הבהיר כי איראן מוכנה לדון ברמת ההעשרת האוראניום אף שלא תוותר על עצם יכולת ההעשרה.


* בתוך כך, שר החוץ של ארה"ב, קרי, העריך אתמול שהזמן הדרוש לאיראן כרגע להעשיר מספיק אוראניום למתקן נפץ ראשון– אם תחליט להפר את ההסכמים עימה ולפרוץ לפצצה – הוא חודשיים.


* ארה"ב הבהירה לאיראן שבחירת חמיד אבו טלבי כשגרירה באו"ם "לא תוכל לעבוד", כך אמר דובר הבית הלבן אתמול. זאת, לאחר שהסנאט האמריקאי העביר חוק שיאסור את כניסתו של אבו טלבי לאדמת ארה"ב בשל השתתפותו בהשתלטות הסטודנטים האיראניים על שגרירות ארה"ב בטהראן ב-1979.


 


מצרים


* האחים המוסלמים פרסמו אתמול הודעה פומבית בה הם מתנערים מכל סוג של אלימות ומצהירים כי התנועה הייתה ועודנה מחוייבת לפעולה בדרכי שלום בלבד. ברקע, האשמות המשטר כי האחים המוסלמים הם שעומדים מאחורי אירועי טרור במדינה.


* הלחימה השבטית באסואן – אמצעי התקשורת עם המחוז הדרומי נותקו אתמול למספר שעות. ההערכות הן כי הניתוק בוצע במכוון על ידי כוחות הביטחון המצרים המנסים להביא את העימותים בהם נהרגו 23 בני אדם לקיצם.



לבנון


* ממשלת גרמניה הוציאה אל מחוץ לחוק קרן שגייסה כספים לטובת חזבאללה, פשטה על משרדיה והחרימה כספים, מחשבים ומסמכים. על פי הגרמנים, "פרויקט הילדים היתומים – לבנון" שימש כחזית לגיוס כספים לארגון הטרור והעביר מאז 2007 כ-4.5 מיליוני דולרים לידי חזבאללה.


* קצין וחייל של צבא לבנון נורו למוות בצפון המדינה. זאת, לאחר שבשבוע האחרון הגביר הצבא את מאמציו להפסיק את הלחימה העדתית בטריפולי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה