יום ראשון, 6 באפריל 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-6.6.14

היום בעדכון: מאמצי החייאת המשא ומתן נמשכים איראן והמעצמות נערכות להתחיל בניסוח ההסדר ומועמד ראשון לנשיאות לבנון


Image


 תמונת היום: קריקטורה ביומון הלבנוני "דיילי סטאר" – המדינות שבעבר נקראו סוריה ולבנון (איור: חסן בליבל)


ישראל-פלסטינים


* היום תתקיים פגישה נוספת שמטרתה לאפשר את הארכת המשא ומתן. בפגישה ישתתפו שרת המשפטים, לבני, ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, צאא'ב עריקאת, והשליח האמריקאי, מרטין אינדיק.


* אתמול נפלה רקטה בשטח פתוח בדרום הארץ. בתגובה, צה"ל תקף חמש מטרות ברצועת עזה בהן מוצבים של הזרוע הצבאית של חמאס ובורות שיגור רקטות.


 


איראן


* הנושאים והנותנים האיראנים שהשתתפו בסבב המשא ומתן בדרג הטכני שהתקיים בסוף השבוע טענו כי השיחות היו חיוביות ונגעו בכל הסוגיות הטכניות הפתוחות, בהן עתיד כור המים הכבדים באראכ. זאת, לקראת המשך השיחות בדרג שרי חוץ השבוע. בהקשר זה, גורמים מערביים המשתתפים בשיחות אמרו שהכוונה היא להתחיל בניסוח הסכם הקבע במהלך החודש הבא, במטרה לעמוד בתאריך היעד של חודש יולי בו צריך המשא ומתן להסתיים.


* במסגרת הסכם הצעד הראשון שנחתם בין איראן למעצמות בנובמבר, הותר לאיראן לייבא חלקי מטוסים לתעופה אזרחית. על רקע זה, הכריזה חברת בואינג כי הממשל האמריקאי התיר לה לייצא לאיראן באופן מוגבל מספר חלקים הדרושים לתיקון מטוסים ולשיפור בטיחות התעופה באיראן. ההגבלות על אספקת חלקי מטוסים הביאו לסדרת תאונות אוויריות בשנים האחרונות.


* שוחררו ארבעת שוטרי משמר הגבול האיראני שנחטפו לפקיסטן על ידי ארגון הג'האד "ג'יש אלעדל". העיתונות האיראנית מדווחת כי גופתו של השוטר החמישי הועברה לידי נציגים איראניים. זאת, לאחר שבשבוע שעבר טענו גורמים רשמיים באיראן כי אין אימות לכך שהוא הוצא להורג.


 


מצרים


* 23 נהרגו ועשרות נפצעו בעימותים שבטיים בדרום מצריים, באזור אסואן, ביום שישי. צבא מצרים נפרס באזור כדי להשיב את הסדר ודובריו רמזו כי ייתכן והאחים המוסלמים קשורים לעימותים. זאת, על אף שאין שום סימן שהעימותים כללו מרכיב פוליטי.


* ארגון זכויות האדם  Human Rights Watch קרא במהלך סוף השבוע לשר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, להכיר בכך שמצרים לא עמדה ביעדי הדמוקרטיזציה שהציבה וושינגטון. לאור זאת, קרא הארגון לבחון את הסיוע הצבאי למצרים שחידושו מותנה בעמידה ביעדים אלה.


* צבא מצרים חיסל ארבעה חמושים והשמיד שמונה מנהרות בין רצועת עזה לבין מצרים אתמול, במסגרת המבצע המתמשך שלו נגד ארגוני הג'האד בסיני.


* חמושים לובים בצפון מזרח לוב עיכבו שיירת רכבים מצרית בת כ-50 משאיות למשך יממה. החמושים נקטו במהלך בשל גזר דין של 25 שנות מאסר שהטיל בית משפט מצרי על מבריח אמצעי לחימה מלוב.


 


לבנון


* מועמד ראשון בבחירות לנשיאות לבנון, סמיר ג'עג'ע, מנהיג "הכוחות הלבנוניים". ג'עג'ע הוא חבר זרם ה-14 במרץ ונחשב למבקר תקיף של חזבאללה ושל מחנה ה-8 במרץ. בבחירות לנשיאות בלבנון יכולים להשתתף רק נוצרים מרונים, והן מתקיימות בהצבעה בפרלמנט הלבנוני. בנסיבות הפוליטיות המאפיינות את לבנון מאז נסיגת הכוחות הסוריים מהמדינה ב-2005, נהוג שתפקידים מעין אלה נקבעים בקונצנזוס לאומי.


* שלוש רקטות ששוגרו מסוריה התפוצצו ביום שישי בבקעה, אזור שיעי במזרח לבנון. זו הייתה תקרית שנייה מסוגה בשבוע שעבר. בתקרית הראשונה שהתרחשה ביום רביעי נהרג אדם אחד.


סוריה


* מנהיג אלקאעדה, אימן אלזוהירי, פרסם בסוף השבוע קלטת אודיו בה הוא קורא לפלגים האסלאמיים הלוחמים בסוריה לאחד כוחות ומבכה את מותו של אבו ח'אלד אלסורי, שליח אלקאעדה לסוריה שחוסל בפיצוץ בפברואר. למותו של אבו ח'אלד אחראי כנראה ארגון "מדינת עיראק האסלאמית".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה