יום ראשון, 27 באפריל 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-27.4.14

היום בעדכון: סוריה מנסה לשמר יכולות כימיות אובמה אומר שאולי דרושה הפוגה בשיחות ונגיף דמוי "סארס" מתפשט במזה"ת


בקהיר שורפים תמונות של סיסי


תמונת היום: מפגינים בקהיר מבעירים תמונות של הפילדמרשל סיסי (צילום: רויטרס)



סוריה


* דיפלומטים מערביים טוענים כי סוריה לא הצהירה על כל היכולות הכימיות שברשותה. על פי גורמי מודיעין בריטיים, אמריקאיים וצרפתים, סוריה מנסה לשמר בידיה יכולות כימיות. אף שהדבר היה ידוע מזה זמן, ההחלטה לפרסם את הדברים רק כעת נעוצה ברצון למנוע מסוריה לחבל בתהליך הפירוק של החומרים המוכרזים שהוצאתם מסוריה תסתיים היום. מידע זה הוא חלק מהסיבה לדרישה המערבית להמשך פעילות צוות הפקחים גם לאחר סיום התהליך המוכרז.


* רוסיה טוענת כי הדיווחים על שימוש בנשק כימי בסוריה מומצאים וכי כל מטרתם היא להניח את הקרקע להתערבות צבאית במדינה.


 


הזירה הפלסטינית


* הנשיא אובמה הגיב ביום שישי למשבר המעמיק בשיחות המדיניות ואמר שייתכן והגיע העת ל"פאוזה" בתהליך מכיוון שישראל וגם הפלסטינים לא היו מסוגלים לקבל את ההחלטות הקשות הדרושות. הוא הוסיף והביע ספק ביחס ליכולת להשיג הסדר קבע בחודשים הקרובים גם אם יתחדשו השיחות.


* ראש ממשלת הרשות, ראמי חמדאללה, הגיש את התפטרותו לאבו מאזן ביום שישי בכדי לסלול את הדרך להקמת ממשלת אחדות בהתאם לממשלת הפיוס. סביר כי אם לא תוקם הממשלה בסופו של דבר, חמדאללה פשוט יוסיף לכהן בתפקידו.


 


מצרים


* מקרה ראשון של MERS, נגיף דמוי סארס המשפיע על מערכת הנשימה, אובחן במצרים. זאת, לאחר שבשבועות האחרונים הרג הנגיף 92 חולים בסעודיה, מתוך כשלוש מאות מקרים שאובחנו שם.


* עונשי מאסר המגיעים עד ל-88 שנות מאסר הוטלו בשבת על 11 תומכי אחים מוסלמים על ידי שופט בעיר מיניא שבדרום מצרים, באשמת הפגנות בלתי חוקיות ותקיפת שוטרים. השופט שהטיל את גזר הדין הוא אותו השופט שדן 529 איש למוות לאחרונה במשפט המוני.


* מאות פעילים ליברלים יצאו בשבת להפגין  - ללא אישור משטרה - מול ארמון הנשיאות בקהיר בדרישה לבטל את החוק האוסר על הפגנות ללא אישור המשטרה. על פי חוק זה כבר נעצרו ונידונו לעונשי מאסר פעילים פוליטיים הן מהצד הליברלי והאסלאמיסטי של המפה. בין היתר, שרפו המפגינים תמונות של הפילדמרשל סיסי הצפוי לזכות בבחירות לנשיאות בסוף חודש מאי.



איראן


* הרשות השופטת הנשלטת בידי שמרנים, הורתה על סגירתו של העיתון הרפורמיסטי "אבתכאר" לאחר שפרסם כותרת שטענה כי ראש "השב"ס" האיראני הועבר מתפקידו בשל דיכוי המהומות בכלא אווין בטהראן. זאת, על אף שבפועל הוא לא פוטר אלא "קודם" לתפקיד ראש הרשות השופטת. זהו העיתון הרפורמיסטי השלישי שנסגר מאז מונה רוחאני לנשיא, במה שמסתמן כמאבק של השמרנים בקולות הקוראים להתרה מסויימת של הרסן בזירה הפנימית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה