יום שני, 28 באפריל 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-28.4.14

היום בעדכון: קרי מזהיר מהשלכות כשלון המו"מ אבו מאזן מגנה את השואה וסוריה מאחרת בהשמדת הנשק הכימי


נתניהו ביד ושם


תמונת היום: ראש הממשלה נתניהו בטקס הזכרון ב"יד ושם" (צילום: אמיל סלמן)



הזירה הפלסטינית


* לרגל יום השואה, פרסם נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן, הצהרה האומרת שהשואה היא "הפשע הנורא ביותר שבוצע נגד האנושות בעידן המודרני". ראש הממשלה נתניהו הגיב וביקר את אבו מאזן על כך שבעודו מצהיר הצהרות מעין אלה הוא חותם על הסכמים עם חמאס ש"מנסה לעשות שואה נוספת".


* שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, הזהיר במפגש סגור עם מנהיגים בינלאומיים כי אם ישראל לא תשיג בקרוב פתרון של שתי מדינות, היא תדחק לביסוס מדינה אחת עם הפלסטינים שתהיה "מדינת אפרטהייד" או שלא תהיה מדינה יהודית. שימוש של מנהיג אמריקאי במילה "אפרטהייד" באותו המשפט עם ישראל הוא אירוע חריג וכבר מושך ביקורת מצד מנהיגים יהודים בארה"ב. בנוסף, הביע קרי הביע חששו כי כשלון המשא ומתן יוביל לאלימות וטען ששינוי בזהות המנהיגים הישראלים או הפלסטינים או בגישתם עשוי להוביל לפתרון. הוא גם גינה את בניית ההתנחלויות, אך הוסיף לטעון שיש סיכוי לחידוש המגעים לאחר שהצדדים "יביטו אל תוך התהום" ויבינו את מחיר פיצוץ המשא ומתן.


* בתגובה להצהרת אבו מאזן, לפיה כל ממשלה פלסטינית שתקום תחתיו תצטרך להכיר במחויבויות אש"ף בהן הכרה בישראל ובהסכמים עימה, דחו דוברי חמאס את הדרישה והבהירו שחמאס לא תכיר בישראל. אחד מדוברי התנועה טען כי משא ומתן הוא עניינו של אש"ף בעוד שהממשלה מופקדת על ענייני פנים בלבד. בכך רמז שהתנועה לא תסכים להשתתף בממשלה שתכיר בישראל, אך לא תמנע מאבו מאזן לקיים משא ומתן.


* ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'אלד משעל, הבהיר כי לחמאס ולפתח גם יחד רצון אמיתי להתקדם בתהליך הפיוס, אך הציע לנקוט בזהירות ביחס לתוחלת מימוש ההסכם, לאור כשלונם של הסכמים קודמים.


* המועצה המרכזית של אש"ף החליטה אמש שעל רקע הפסקת המשא ומתן, ימשיכו הפלסטינים את פנייתם להכרה בינלאומית רשמית. המועצה היא גוף הביניים שבין הועד הפועל המצומצם למועצה הלאומית הפלסטינית הגדולה.


* השר המתפטר להגנת העורף, גלעד ארדן, הצהיר אתמול שבעקבות המשבר במגעים המדיניים והפיוס הפלסטיני, על ישראל להערך לספח שטחי C, שטחים בגדה המערבית שבשליטתה ישראלית.


 


סוריה


* סוריה לא עמדה בתאריך היעד שהוצב להוצאת החומרים הכימיים משטחה שעבר אתמול. בידיה נותרו עוד כ-7.5% מהחומרים ומומחים מעריכים שתהליך הוצאתם יארך עוד ימים ספורים בלבד. השלב הבא בתהליך הוא ניטרול החומרים על ידי הקהילה הבינלאומית, והשמדתם של מתקני ייצור שנוטרלו ונאטמו בשטח סוריה עצמה. מתקנים שסוריה מבקשת להסב לשימושים מותרים והמערב דורש כי תשמיד.



איראן


* בביקור חריג של שר חוץ ממדינה חברה באיחוד האירופי, מבקר שר החוץ האוסטרי באיראן בימים אלה. הוא נפגש אתמול עם מקבילו והצהיר כי היחסים בין שתי המדינות טובים וכי פירמות אוסטריות ישמחו להרחיב את פעילותן באיראן.


* ראש הממשלה, נתניהו, אמר אתמול בטקס המרכזי לרגל יום הזכרון לשואה ולגבורה ב"יד ושם" שההתנהגות הבינלאומית כלפי איראן כיום מזכירה את העלמת העין שאפשרה את התעצמות המשטר הנאצי.


 


ישראל


* בראיון לרשת התקשורת הרוסית הפרו-פוטינית RT, אמר שר הביטחון לשעבר, ברק, שמדיניות ממשל אובמה ביחס לנעשה באוקראינה עלולה להסתכם ב"סיסמאות ריקות במקום מדיניות".



מצרים


* השופט שהכריז כי יטיל עונש מוות על 529 תומכי אחים מוסלמים במשפט המוני יתן היום את פסק הדין הסופי באותו התיק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה