יום שלישי, 22 באפריל 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-22.4.14

היום בעדכון: איפה עומד התהליך המדיני ארה"ב מאשרת: בסוריה הופעל נשק כימי ולבנון תנסה מחר לבחור נשיא חדש


אבו מאזן וחכים מהשמאל


תמונת היום: אבו מאזן בפגישה עם חברי כנסת בראמאללה, יום ד' שעבר (צילום: עסאם רמאווי)


 התהליך המדיני


* לאורך חג הפסח לא הושגה פריצת דרך בשיחות. זאת, לאחר שלאורך סוף  השבוע קיים השליח האמריקאי, אינדיק, פגישות משותפות ונפרדות עם שני הצדדים.


* שלשום התפרסם כי הפלסטינים שוקלים להכריז על פירוק הרשות הפלסטינית והטלת האחריות לגורל הפלסטינים בשטחים על ישראל. זו אינה הפעם הראשונה בה מאיימים בכירים ברשות בפירוקה ככלי לחץ על ישראל והקהילה הבינלאומית, אך הפעם גם אבו מאזן עצמו התייחס בחיוב לרעיון.


* ברקע, דברים שאמר לחברי כנסת שנפגשו עימו ביום רביעי לפיהם ישקול "להחזיר את המפתחות לישראל" אם לא יוארך המשא ומתן. עיתון מצרי בהם הביע תסכול מהבנייה בהתנחלויות והתייחס לייאוש בשורות הציבור הפלסטיני מפתרון שתי המדינות. הדיווח זכה תל אישור מצד גורמים פלסטיניים, וגורמים בצה"ל מדווחים שקולות דומים נשמעים מצד גורמי ביטחון  ברשות.


* בממשל האמריקאי הזהירו את הפלסטינים מפני פירוק הרשות ואמרו שהדבר עלול לפגוע בתמיכה הכלכלית של ארה"ב בפלסטינים.


* אתמול התחדשו שיחות הפיוס בין פתח לחמאס ברצועת עזה בין בכיר פתח, עזאם אלאחמד, לבכיר חמאס, מוסא אבו מרזוק. מצרים התירה את כניסתו של אבו מרזוק לרצועה על אף יחסיה המחריפים עם חמאס. גורמים שהתשתתפו בשיחות, המבקשות לאחות את הקרע שנפתח בין הצדדים עם השתלטות חמאס על רצועת עזה, טענו שהושגה התקדמות, אך על אף שלשני הצדדים אינטרס גובר בפיוס – חמאס בשל הלחץ בו היא נתונה ופתח לאור הקפאון המדיני – לא ברור שביכולתם להתגבר על סוגיות המחלוקת.


* ראש הממשלה נתניהו הגיב לאיומים הפלסטיניים בפירוק הרשות ולשיחות הפיוס וטען שישראל מעוניינת בשלום, ושצעדי הפלסטינים מוכיחים שהם לא רציניים ביחס לתהליך המדיני. הוא אמר: "כשהם ירצו בשלום, שיודיעו לנו. כי אנחנו רוצים שלום אמת".


* בפגישת אבו מאזן עם חברי כנסת ביום רביעי שעבר, אמר הנשיא הפלסטיני שהוא מעוניין שאם יוארך המשא ומתן, הוא מקווה שבחודשים הבאים יעסקו השיחות בשרטוט גבולות המדינה הפלסטינית. שר ההקדשים הפלסטיני אף טען כי הרשות מתנה את המשך השיחות בהצגת מפה כלשהי על ידי ישראל.


 


רצועת עזה


* מטח של 10 רקטות נורה אתמול בבוקר מעזה לישראל. רוב הרקטות נפלו בשטחים פתוחים ואחת נפלה בשדרות. חמאס מסרה לישראל כי היא אינה אחראית לירי והוא בוצע על ידי גורמים המעוניינים לגרור את ישראל וחמאס להסלמה. צה"ל תקף אתמול מטרות ברצועת עזה בתגובה לירי.


סוריה


* ארה"ב אישרה כי ישנם סימנים שהופעל נשק כימי בסוריה ב-11-12 באפריל. דוברת מחלקת המדינה אמרה כי כעת נבחנת השאלה האם המשטר הוא שאחראי להפעלת הנשק.


* פירוק הנשק הכימי – האו"ם אישר כי סוריה השמידה או הוציאה מסוריה 80% ממאגרי הנשק הכימי שברשותה וכי בקצב הנוכחי תצליח לעמוד בתאריך היעד של ה-27 באפריל שנקבע לתהליך הפירוק.


* המשטר הסורי הכריז על בחירות לנשיאות סוריה שיתקיימו ב-2 ביוני. הקהילה הבינלאומית גינתה את ההכרזה והבהירה כי אין לבחירות אלה כל לגיטימציה.


 


איראן


* סבב שיחות הגרעין הבא בין איראן למעצמות צפוי להתקיים בניו-יורק. כך דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית של איראן. בתוך כך, יו"ר הארגון האיראני לאנרגיה אטומית טען כי אחת מסוגיות המחלוקת המרכזיות בין איראן למעצמות סוכמה למעשה, וכי המעצמות נכונות לקבל את הצעת איראן לתכנון מחדש של כור המים הכבדים באראכ שיפיג את החששות מפני שימוש צבאי בו.


* ממשלת איראן צפויה להכריז השבוע על צמצום הסובסידיות לדלק, לפחות עבור אזרחים מבוססים. זאת, במטרה להקטין את ההוצאה הממשלתית. ניסיונות קודמים לצמצם את הסובסידיות הובילו לעליית מחירים חריפה ולקפיצה באינפלציה במדינה והממשלה מקווה הפעם להצליח לגרום לעליית מחירים הדרגתית.


* הרשויות בארה"ב תפסו גורד שחקים במנהטן שנמצא בבעלות מלכ"ר איראני הקשור, ככל הנראה, לממשלת איראן. זאת, בשל השתתפות המלכ"ר בהפרת סנקציות ובמטרה להשתמש ברווחים ממכירתו כדי לכסות פיצויים שחייבת איראן לנפגעי טרור שתבעו אותה. איראן גינתה את המהלך.


 


לבנון


* מחר יתקיים בפרלמנט הלבנוני הסבב הראשון של הבחירות לנשיאות המדינה. אף אחד מהמחנות אינו מחזיק ברוב הפרלמנטרי המיוחד הדרוש כדי לבחור נשיא ולכן צפוי שלאחר הסבב הראשון, ידרש סבב הצבעה נוסף בו תוכרע השאלה ברוב רגיל.


מצרים


* ועדת הבחירות המצרית הודיעה כי רק שני מועמדים הגישו את טפסי ההתמודדות לנשיאות: הפילדמרשל סיסי ומועמד השמאל סלמאן אלצבחי. מרתדא מנצור, עורך הדין השנוי במחלוקת בשל התבטאויותיו המיליטנטיות נגד שכנותיה של מצרים, הודיע בשבוע שעבר כי הוא מושך את מועמדותו.


* שני שוטרים נהרגו בפיגוע ירי בכביש קהיר-סואץ ביום ראשון, ובשבוע שעבר נהרג שוטר בפיצוץ מטען חבלה בקהיר. ארגון הג'האד "אג'נאד אלמצר" נטל אחריות לשני הפיגועים.


* חופש הביטוי במצרים – ראש ממשלת מצרים אסר על הקרנת הסרט "המתיקות של רוח" בו מככבת הכוכבת הלבנונית חיפה והבה בשל פגיעתו במוסר המיני במדינה. הסרט עוסק באישה שהופכת למושא תשוקה של הגברים בסביבתה כאשר בעלה שוהה הרחק ממנה. ראש ועדת הצנזורה המצרית, שהתירה את הקרנת הסרט, התפטר במחאה על החלטת ראש הממשלה הפוגעת בעצמאות שאמורה להיות לועדה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה