יום חמישי, 3 באפריל 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-3.4.14

היום בעדכון: פגישה לילית בירושלים לפתרון המשבר במשא ומתן בכיר במשטרת מצרים נהרג בפיגוע בקהיר והסכם חילופי נפט-סחורות בין רוסיה לאיראן שוב על הפרק


People stand near a damaged car after explosions near Cairo University
תמונת היום: זירת הפיצוצים בקהיר בהם נהרג אתמול קצין משטרה בכיר (צילום: רויטרס)


ישראל-פלסטינים


* מסמכי ההצטרפות לאמנות האו"ם ומוסדותיו עליהם חתם אבו מאזן ביום שני בערב הועברו לשליח האו"ם לתהליך השלום ובכך נחשבים שנמסרו רשמית. שגרירת ארה"ב באו"ם, סמנת'ה פאוור הבהירה שארה"ב תתנגד לכל ניסיון פלסטיני לשדרוג באו"ם. היא עדכנה כי הוקם צוות ישראלי-אמריקאי שדן במענה אפשרי למהלכים פלסטיניים חד-צדדיים במוסדות הבינלאומיים. במקביל, גורמים במחלקת המדינה מתחו ביקורת על החלטת ישראל לבנות 708 יחידות דיור חדשות בגילה שהתקבלה מעט לפני המהלך המשברי הפלסטיני.


* בתוך כך, השליח האמריקאי למשא ומתן, מרטין אינדיק, נועד אתמול עם ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, צאא'ב עריקאת ועם נציגי ישראל, שרת המשפטים לבני ושליח ראש הממשלה, יצחק מולכו בניסיון להכשיר את הקרקע להמשך השיחות. זאת, בעוד שעל פי העיתונות האמריקאית, בכוונת קרי וצוותו לצמצם את מאמצי התיווך שלהם ולהניח לצדדים ליישר את ההדורים בכוחות עצמם.


* בכירים פלסטיניים הבהירו כי מבחינת הפלסטינים, ניתן עוד להמשיך בשיחות אם תשחרר ישראל את 26 האסירים שאמורה הייתה לשחרר בפעימה הרביעית. מנגד, בישראל שרת המשפטים לבני ביקרה את המהלך, שר החוץ ליברמן הדגיש שהוא מתנגד לשחרור אסירים בעלי אזרחות ישראלית. שר השיכון, אורי אריאל, קרא להגיב למהלך הפלסטיני בביטול הסכמי אוסלו.


 


מצרים


* שלושה מטענים הופעלו אתמול מחוץ לאוניברסיטת קהיר ומהפיצוצים נהרגו שניים בהם קצין משטרה בכיר ונפצעו שבעה שוטרים אחרים. ארגון הטרור שהכריז על קיומו לאחרונה "אג'נאד אלמצר", חיילי מצרים, נטל אחריות לפעולה וטען שהקצין היה מעורב בהרג מפגינים.


* כוח צה"ל שפעל לסיכול הברחות באזור הגבול עם מצרים נפגע מאש מצידו המצרי של הגבול. חייל אחד נפצע קל מהאש.


 


איראן


* איראן ורוסיה הכריזו כי הן מתקרבות לסיכום על עסקת חליפין בה תייצא איראן כחצי מיליון חביות נפט ביום לרוסיה בתמורה לסחורות. שווי העסקה על פי הצדדים צפוי להגיע לכ-20 מיליארד דולר לאורך השנתיים עד שלוש הקרובות. בינואר נחשפו מגעים לקיומה של עסקת חליפין כזו וארה"ב הבהירה כי היא רואה בכך מהלך שלילי ביותר ונראה היה שהמגעים מוקפאים.


* נשיא אוסטריה הוזמן לביקור רשמי באיראן והשיב עקרונית בחיוב. מועד הביקור טרם נקבע, אך אם יצא לפועל יהיה זה הביקור הראשון של ראש מדינה אירופית באיראן מאז 1997 לפחות.


 


סוריה


* השגריר הסורי באו"ם טען כי בכוונת ארגוני מורדים להפעיל נשק כימי באזור דמשק ולהפליל בכך את משטר אסד. זאת, לטענתו, על בסיס התקשרויות בין בכירים בקרב המורדים שיורטו על ידי המשטר.


* שלוש רקטות נורו אתמול על ידי ארגון מורדים סורי לעבר צפון מזרח לבנון, לאזורים השיעים של המדינה. מהירי נהרג אדם אחד ונפצע אדם נוסף.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה