יום ראשון, 9 במרץ 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-9.3.14

היום בעדכון: אשטון באיראן גם סעודיה הוציאה  את האחים המוסלמים מהחוק ונתניהו ודנון רבים על ההתנחלויות





[caption id="attachment_12" align="aligncenter" width="300"]הפגנת נשים בבירות אלפי מפגינות ומפגינים בבירות ביום שישי קראו לפרלמנט הלבנוני לחוקק חוק נגד אלימות במשפחה (צילום: AP)[/caption]



איראן


* שרת החוץ של האיחוד האירופי, קת'רין אשטון, הגיעה לטהראן לביקור בן יומיים. זהו ביקורה הראשון של אשטון באיראן ובתקשורת המקומית רואים בו הצלחה למאמצי ההפשרה של הנשיא רוחאני מול המערב.


* במפגש עם מנהלי רשתות תקשורת ביום שישי, מתח נשיא איראן רוחאני ביקורת על מנגנוני הפיקוח השמרניים על התקשורת. רוחאני הגיב להחלטה על סגירתם של שני עיתונים בעלי קו רפורמיסטי בחודשים האחרונים ואמר שסגירת עיתון צריכה להיות "הצעד האחרון ולא הראשון". הוא מחה על כך שעיתונים שמרנים המבקרים את ממשלתו נותרים פתוחים בעוד אלה שתומכים בו נסגרים.


* ה-KLOS-C עגנה באילת והמכולות שעל סיפונה יפרקו במהלך היום.



מצרים


* חוק הבחירות החדש שהתפרסם ביום שישי כולל סעיפים שנועדו להקשות על גופי אופוזיציה להתמודד. בחוק נקבע שלא ניתן לערער על תוצאות הבחירות, שבעלי עבר פלילי לא יכולים להתמודד וגם לא בעלי אזרחות כפולה.


* שלושה הרוגים וכחמישים פצועים בהתנגשויות בין כוחות משטרה לבין מפגינים תומכי האחים המוסלמים בקהיר וברחבי מצרים ביום שישי.


* סעודיה הכריזה על ארגון האחים המוסלמים כארגון טרור ביום שישי. האחים המוסלמים הגיבו בהפתעה להחלטה.


* מועצת זכויות האדם של האו"ם הביעה דאגה נוכח צעדי הדיכוי האלימים של האופוזיציה במצרים בחודשים האחרונים. זהו המקרה הראשון של החלטה של המועצה בנושא המצרי, אך אין להצהרה חשיבות מעשית.



לבנון


* "גדודי עבדאללה עזאם" הארגון הג'האדי הלבנוני, התנצל ביום שישי על כך שהתקפותיו נגד חזבאללה פגעו באזרחים שיעים ואמר כי זו הייתה טעות. בהודעה שהתפרסמה בטוויטר של הארגון נאמר שההנחיות ל"שהידים" של הארגון הן לבטל מבצעים אם יפגעו חפים מפשע. זוהי דוגמה להבנה הגוברת בשנים האחרונות בקרב ארגוני הג'האד כי הפגיעה המסיבית באזרחים שהייתה אסטרטגיה מרכזית שלהם בעבר, מזיקה להם.


* אלפי מפגינות ומפגינים צעדו בבירות ביום שישי במחאה על האלימות כנגד נשים וקראו לחוקק חוק נגד אלימות במשפחה. חוק שכזה עומד על סדר היום של הפרלמנט הלבנוני, אך נכון להיום אינו קיים למרות שלבנון נחשבת לאחת הליברליות שבמדינות ערב.



ישראל-פלסטינים


*בראיונות לתקשורת הישראלית, אמר ראש הממשלה, נתניהו, כי יהיה מוכן לפינוי התנחלויות בהסדר מדיני, אך שלא בהכרח יסכים לכל מרכיבי מסמך המסגרת המתגבש של שה"ח האמריקאי, ג'ון קרי. בפרט, אמר שהוא מתנגד לחלוקה כלשהי של ירושלים.


* סגן שר הביטחון, דני דנון, הגיב לדברי נתניהו ואמר ש"לא ניתן יד לגירוש של ישראלים, למסירת שטחים או להריסת יישובים".


* ג'ון קרי ביקר בירדן במפתיע ביום שישי, ונועד עם המלך עבדאללה בנושא התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה