יום חמישי, 27 במרץ 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-27.3.14

היום בעדכון: סיסי נכנס למירוץ ארה"ב מכחישה ששחרור פולארד על הפרק ובטורקיה מחזירים את טוויטר לעבוד


People celebrate after Egypt's army chief Field Marshal Abdel Fattah al-Sisi declared his candidacy for a presidential election,  in Cairo


תמונת היום: תומכי סיסי בקהיר חוגגים את הכרזתו כי יתמודד לנשיאות מצרים (צילום: רויטרס)



מצרים


* שר ההגנה ומפקד הכוחות המזויינים, הפילדמרשל סיסי, הכריז אתמול על התפטרותו מתפקידיו ועל כוונתו להתמודד לנשיאות מצרים. הוא הדגיש שמועמדותו לא נועדה לחסום מועמדים אחרים מלהשתתף בבחירות. המהלך היה צפוי זמן רב, ועל פי כל ההערכות סיסי עתיד לזכות בתפקיד.


* התובע הכללי של מצרים הכריז על עוד שני משפטי המונים נגד תומכי האחים המוסלמים בהם יועמדו לדין 919 בני אדם בסך הכל. הנתבעים מואשמים ברצח במהלך המחאות על ההפיכה הצבאית בקיץ 2013.


 


הזירה הפלסטינית


* הליגה הערבית הכריזה על דחיית הדרישה הישראלית מהפלסטינים להכיר בישראל כמדינה יהודית.


* ג'ון קרי נועד אתמול ממושכות בירדן עם אבו מאזן, השב מהפסגה הערבית בכווית בניסיון לשכנע את המנהיג הפלסטיני להסכים להמשך המשא ומתן. בימים הקרובים צפוי קרי לשוחח גם עם ראש הממשלה נתניהו.


* ארה"ב הכחישה את הדיווח לפיו הסכימה לשחרר את ג'ונת'ן פולארד אם תשחרר ישראל את פעימת האסירים הרביעית והמשא ומתן יוארך.



סוריה


* ארגון הפיקוח על אמנת הנשק הכימי עדכן אתמול שלמעלה מחצי מהחומרים הכימיים של סוריה הוצאו מהמדינה או הושמדו. זאת, על אף שהלחימה מתקרבת גם לנמל לד'אקיה ממנו מוצאים החומרים מהמדינה.


* בעקבות דוח של מזכ"ל האו"ם על המצב ההומניטארי בסוריה, הטילו דוברים אמריקאיים את מרבית האשמה בהפרת זכויות אדם על משטר אסד. הדוח יובא לדיון מועצת הביטחון של האו"ם מחר, אולם ספק רב האם רוסיה תסכים להכריז שמשטר אסד מפר את דרישת המועצה מחודש פברואר להגביר גישה לסיוע הומניטארי. החלטה כזו עשויה הייתה לגרור עימה סנקציות בינלאומיות על אסד.



טורקיה


* בית משפט באנקרה הורה להסיר את החסימה על טוויטר שהוטלה בשבוע שעבר על ידי הממשלה.



לבנון


* שלושה הרוגים בלחימה בין תומכי אסד למתנגדיו בטריפולי אתמול, בהם ילד בן 11.


* פליטה סורית, אם לארבעה, הציתה את עצמה מחוץ לתחנת סיוע של האו"ם בלבנון, לאחר שבמשך שלושה ימים נדחתה כל פעם שהגיעה לבקש מזון לה ולמשפחתה. משקיפים כיבו את הלהבות והיא מאושפזת עם כוויות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה