יום ראשון, 30 במרץ 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-30.3.14

היום בעדכון: אובמה למלך סעודיה: לא לעסקה רעה עם איראן ארה"ב מזהירה שלא תוכל למנוע צעדים פלסטינים להכרה ממוסדות בינ"ל ועוד יום שישי מדמם בקהיר


אובמה ומלך סעודיה


תמונת היום: הנשיא אובמה ומלך סעודיה, עבדאללה, בפגישתם ביום שישי (צילום: AP)



סעודיה


* בפגישת הנשיא אובמה עם המלך עבדאללה הסעודי התחייב נשיא ארה"ב שלא יסכים ל"עסקה רעה" עם איראן במסגרת המשא ומתן בנושאי הגרעין ושעל אף המיקוד בשיחות הגרעין יימשך הלחץ על איראן בנושא פעולותיה מערערות היציבות במזרח התיכון. על פי דוברים אמריקאיים, הנכונות האמריקאית הגוברת לסייע למורדים בסוריה, תרמה גם היא להפחתת המתח בין ארה"ב למעצמת הנפט הערבית. הפגישה בין האישים נמשכה כשעתיים ולא נידונו בה כלל נושאי זכויות אדם בסעודיה עצמה.



מצרים


* חמישה הרוגים בהפגנות אחים מוסלמים נגד השלטון בקהיר ביום שישי. בין ההרוגים גם עיתונאי של היומון הירדני "אלדסתור" שסיקר את ההפגנות. שני הצדדים – כוחות הביטחון והאחים המוסלמים - החליפו האשמות באחריות לירי שהביא למות המפגינים.


* הקלה זמנית וחלקית בלחץ המצרי על רצועת עזה. לאחר חמישים יום בהם היה סגור, מעבר רפיח המחבר בין עזה לסיני נפתח על ידי מצרים לשלושה ימים. המצרים אישרו את יציאתם של מקרים הומניטאריים, של אזרחים זרים ושל סטודנטים שיוצאים ללימודים בלבד.


* שני חברי אחים מוסלמים נידונו בשבת למוות. בית משפט באלכסנדריה גזר את דינם באשמת רצח לאחר שהיו מעורבים בהשלכת תומכים של המשטר הצבאי מגגות בעיר במהלך ההפגנות נגד ההפיכה הצבאית בקיץ שעבר.


 


ישראל-פלסטינים


* דיפלומטים אמריקאיים מסרו ל"וושינגטון פוסט" שאם תבוטל פעימת שחרור האסירים הרביעית, תתקשה ארה"ב למנוע מהפלסטינים לפנות להכרה במוסדות בינלאומיים. בכירים פלסטינים, מצידם הבהירו שהם עוד מקווים לביצוע הפעימה, אך שאם לא תתרחש הם נכונים להחריף את הלחץ הבינלאומי על ישראל.



ישראל


* ראש המטות המשולבים של ארה"ב, הגנרל מרטין דמפסי, יגיע היום לישראל לדיונים אסטרטגיים שצפויים לעסוק בנושאי סוריה, איראן והמשבר באוקראינה ובחצי האי קרים.


* צה"ל ירה בשני חמושים שהתקרבו לעבר הגבול ברמת הגולן מצידו הסורי. שני החמושים נהרגו מהירי.


 


לבנון


* נצראללה נשא אתמול נאום שעסק בעיקר בנושאים פנים לבנוניים על רקע ההכנות במדינה לבחירות לנשיאות שצריכות להתקיים בפרלמנט עד חודש מאי. הוא רמז שאם לא יפסקו ההתקפות נגד חזבאללה הממוקדות בלחימת הארגון בסוריה, הארגון ישקול את השתתפותו בכינוסי "הדיאלוג הלאומי" שמנסה לארגן הנשיא סלימאן, שאינו משתייך לאחד מהזרמים הפוליטיים המרכזיים במדינה. נצראללה הגן על מעורבות ארגונו בלחימה בסוריה והבהיר כי אינו מעוניין במלחמה עם ישראל. הנאום שודר על גבי מסכים בטקס בדרום לבנון.


* שלושה הרוגים בפיצוץ מכונית תופת סמוך לעמדה של צבא לבנון באזור הגבול עם סוריה.


 


טורקיה


* היום יתקיימו הבחירות המקומיות בטורקיה שנתפסות כמבחן כוח למפלגת השלטון, ה-AKP, במיוחד לאור רצף משברי השחיתות בהם היו בכירי מעורבים בחודשים האחרונים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה