יום שישי, 14 במרץ 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-14.3.14

היום בעדכון: קרי מדבר על כל הזירות (כמעט) המשך אש בדרום ודמוקרטיה בלי חופש במצרים




[caption id="attachment_36" align="aligncenter" width="225"]תמונת היום: משמר כבוד פלסטיני בבית לחם מחכה להגעתו של ראש ממשלת בריטניה, קמרון (צילום: אלחנן מילר) תמונת היום: משמר כבוד פלסטיני בבית לחם מחכה להגעתו של ראש ממשלת בריטניה, קמרון (צילום: אלחנן מילר)[/caption]

ישראל-פלסטינים


*  ההסלמה בדרום - עשרים רקטות נורו אתמול לעבר ישראל ובכלל זאת לעבר אשדוד ואשקלון, כיפת ברזל יירטה חלק מהשיגורים. בשעות הצהריים הכריז הג'האד האסלאמי על הסכמה שהושגה בתיווך מצרי לחידוש הפסקת האש. ישראל מצידה, הודיעה כי תשיב לשקט בשקט. עם זאת, הירי נמשך על ידי ארגונים סוררים. בתגובה תקף צה"ל 7 מטרות ברצועה וגורמים בצבא מסרו כי מדיניות התגובה תהיה חיסול של המעורבים בירי גם אם האירוע כבר הסתיים.


* למגנים את הירי לעבר ישראל הצטרפו צרפת והאיחוד האירופי. גם אבו מאזן גינה את הירי ובאותה נשימה קרא לישראל להפסיק את הפגיעה בפלסטינים ואת התקריות בהן נהרגו בשבוע האחרון פלסטינים בגדה וברצועה – בהם שלושה פעילי ג'האד אסלאמי שעסקו בשיגור פצצות מרגמה לעבר כוח צה"ל ברצועה.


* התהליך המדיני – שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי הגדיר את הדרישה הישראלית מהפלסטינים להכיר בישראל כמידה יהודית, היא טעות. הוא אמר: "אני חושב שזו טעות של כמה אנשים להעלות את זה שוב ושוב כהחלטה הקריטית לגבי יחסם לאפשרות של מדינה ושלום". לטעמו, הסוגיה כבר הוכרעה בהכרה בינלאומית ואפילו בהתייחסויות פלסטיניות וההתעקשות עליה כעת הפכה אותה לסוגיה המאפשרת לפלסטינים לדרוש תמורה במשא ומתן. הדברים נאמרו בשימוע בפני ועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים.


מצרים


* הגנרל המצרי אחמד שפיק, שכיהן כראש ממשלה לאחר הדחת מבארכ והפסיד למורסי בבחירות לנשיאות ב-2012, הוקלט אומר שלא יתמודד לנשיאות משום שהמירוץ "מכור" והצבא יעשה הכל כדי להבטיח את בחירת הפילדמרשל סיסי. אתמול אישר שפיק כי ההקלטה היא אכן שלו, אך תיקן את דבריו ואמר שהוא מאמין שהצבא יעשה את מה שדרוש כדי להבטיח הליך תקין ותירץ את אי-התמודדותו בחוסר רצון לפצל את ההצבעה לסיסי.


* הנשיא הזמני של מצרים, עדלי מנצור, הכריז שהבחירות לנשיאות – שהיו אמורות להתקיים באפריל או במאי - תתקיימנה לפני ה-17 ביולי. מנצור נפגש ביום רביעי עם נציגי מפלגות שונות והדף את הביקורת על חוק הבחירות החדש שאוסר ערעור על תוצאותיהן.


* שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, אמר בשימוע נוסף בבית הנבחרים ביום רביעי שחידוש הסיוע הצבאי למצרים תלוי ברפורמות במדינה, בפרט בכל הנוגע לשיתוף קולות אחרים בפוליטיקה, מעצר מתנגדים ופגיעה בעיתונאים. הוא הביע תקווה שהחלטה בנושא תתקבל על ידי הממשל בהקדם.


* משרד החוץ המצרי זימן לבירור נציגים במצרים של מדינות אירופיות לאחר שבשבוע חתמו הנציגים על הצהרה משותפת המביעה דאגה מפני דיכוי האופוזיציה במצרים כיום. מצרים האשימה את החותמים בהתערבות בלתי לגיטימית בפוליטיקה הפנימית שלה.


* חמושים רוכבי אופנוע ירו אתמול לעבר אוטובוס שהוביל אנשי צבא בקהיר. מהירי נהרג אחד ונפצעו שלושה נוספים. המשטר המצרי האשים את האחים המוסלמים בפעולה.


איראן


* שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, אמר שמשטר הסנקציות עומד בעינו ושארה"ב הבהירה, לאיראן ולמדינות מערביות, שאיראן "אינה פתוחה לעסקים". לדבריו, הוא שוחח ישירות עם הדרג המדיני במדינות מהן יצאה משלחת סחר לאיראן והמאמצים מונעים פריצה של הלחץ על איראן מעבר למה שהוסכם בז'נבה בנובמבר.


סוריה


* שליח האו"ם למשבר בסוריה, לחדאר ברהימי, אמר שאם ינסה המשטר הסורי לערוך בחירות לנשיאות, הדבר יקטע סופית ובלי שום יכולת חידוש את השיחות בין המשטר למורדים. מועד לבחירות טרם נקבע, אך גורמים בסוריה מדווחים על הכנות אליהן באזורים שבשליטת אסד.


* בכיר במשרד החוץ הרוסי העריך שתהליך הוצאת חומרי הנשק הכימי מסוריה יסתיים עד ה-13 באפריל.


* נשיא לבנון, מישל סלימאן, אמר שמדינתו איננה יכולה לקלוט עוד פליטים סורים וכי הדבר "לא בא בחשבון". עד כה קלטה לבנון כמיליון וחצי פליטים, מספר גבוה במיוחד בהתחשב בכך שאוכלוסייתה מונה רק כ-4.5 מיליון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה