יום חמישי, 20 במרץ 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-20.3.14

היום בעדכון: עימות פומבי נוסף בין יעלון לארה"ב אופטימיות בז'נבה וחצי מהנשק הכימי של סוריה הוצא


Riot police attempt to break open the entrance of the al-Azhar University Campus during clashes in Cairo


שוטרים מצרים מנסים לפרוץ לקמפוס אוניברסיטת "אלאזהר" בקהיר לשם פיזור הפגנת נשים אתמול  (צילום: רויטרס)


 


ישראל


* שר הביטחון, יעלון, שוב בליבה של סערה ביחסי ישראל עם ארה"ב. גורמים אמריקאיים שלא הזדהו בשם הביעו מורת רוח קשה מסדרת ציטוטים של השר בהם הוא מבקר את מה שהוא תפס כחולשה אמריקאית ביחסי החוץ. בנוסף, דוברי הבית הלבן ומחלקת המדינה הסתייגו גם הם מדבריו. בין היתר, צוטט יעלון בביקורת על מדיניות הממשל בנושא האיראני שלא משרה, לדבריו, בטחון שארה"ב תפתור את הבעיה ובביקורת על החולשה של וושינגטון במענה למשבר בקרים.


* בעקבות הדברים שוחח שר החוץ, קרי, עם ראש הממשלה נתניהו ומחה על דברי יעלון. לאחר מכן, שוחח יעלון עצמו עם שר ההגנה האמריקאי, צ'אק הייגל, והבהיר כי לא הייתה לו כל כוונה לפגוע בארה"ב או לבקרה.



איראן


*  סבב השיחות בז'נבה שהסתיים אתמול תואר על ידי שני הצדדים כמוצלח, אולם במערב ובאיראן מודים שקיימים פערים גדולים בדרך להסכם סופי. סוגייה אחת סביבה ניכר כי קיימת מחלוקת היא עתידו של כור המים הכבדים באראכ. איראן הצהירה כי לא תפרק אותו, ובמקביל מסתמן כי ארה"ב הציעה להמיר לכור מים קלים שפחות מתאים לייצור פלוטוניום שמתאים לשימוש צבאי. השיחות בדרג מנהיגים תתחדשנה בז'נבה ב-7 לאפריל.


* סגן שר החוץ הרוסי, המשתתף מטעם מוסקבה בשיחות עם איראן, הזהיר כי רוסיה עלולה להשתמש בשיחות כמנוף לחץ נגד המערב סביב המשבר בחצי האי קרים. הוא טען כי "החשיבות ההיסטורית" של המתרחש בקרים עולה על זו של הנושא האיראני ולכן רמז שרוסיה עלולה לשבור את החזית האחידה מול טהראן.


* ישראל ממשיכה להכין את האופציה הצבאית נגד תוכנית הגרעין האיראנית, על אף המשא ומתן בין איראן למעצמות. כך על פי קצינים בכירים בצה"ל שהציגו השבוע לכנסת תוכנית העבודה של צה"ל ל-2014. עלות ההכנות מוערכת ב-10-12 מיליארד שקלים            .



סוריה


* בתקיפת צה"ל את מתקני צבא סוריה בגולן שלשום נהרג חייל סורי אחד ו-7 נפצעו.


* אתמול הודיע הארגון האחראי על פירוק הנשק הכימי בסוריה כי כחצי ממצבור החומרים הכימיים הוצא מהמדינה. זהו סימן מבשר טובות לעמידה של סוריה בלוח הזמנים המעודכן המורה על הוצאת החומרים עד סוף חודש אפריל.


* סגן שר החוץ הסורי, פיצל מקדאד, הצהיר כי לאסד אין כל כוונה לוותר על השלטון, דרישה העומדת בלב התהליך המדיני בז'נבה בין הממשלה לאופוזיציה. הוא אמר את הדברים בראיון לוול-סטריט ג'ורנל.


 


מצרים


* שני חיילים ושישה חמושים נהרגו אתמול בפשיטה של כוחות הביטחון המצרים על מחסן נשק של חמושים אסלאמיסטיים מצפון לקהיר.


* בהפגנות אחים מוסלמים נגד המשטר בדרום מצרים נהרג נער בן 13 ובהפגנה בקהיר נהרג אדם נוסף.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה