יום שני, 24 במרץ 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-24.3.14

היום בעדכון: הלחימה בלבנון מתפשטת לבירות דגם נושאת המטוסים האיראני – לסרט תיעודי וטורקיה ירטה מטוס קרב סורי


חיילי צלב בבירות


תמונת היום: חיילי צבא לבנון פועלים בבירות במטרה למנוע את המשך הלחימה שפרצה בעיר אתמול על רקע מלחמת האזרחים הסורית (צילום: The Daily Star)



מצרים


*  גם אתמול נמשכו מחאות הסטודנטים תומכי האחים המוסלמים בקהיר בסמוך לאוניברסיטת אלאזהר. ההפגנות במקום מתקיימות מאז יום רביעי האחרון.


* קבוצת "דלק" הישראלית במשא ומתן ליצוא גז טבעי למצרים. המחיר הנידון בין הצדדים כרגע גבוה בערך פי ארבעה מהמחיר בו קנתה ישראל גז טבעי ממצרים עד לפני כשנתיים אז הופסק חד צדדית חוזה היצוא הבלתי משתלם לאחר סדרת התקפות חמושים על צינור הגז ומשום שהחוזה היה מאד לא פופולרי בזירה הפנים מצרית והוא נתפס כחלק משחיתויות משטר מבארכ. מצרים נאלצת לייבא אנרגיה בשל ירידה חדה מאז המהפכה בהשקעות החיוניות למיצוי המאגרים המצריים.


* משרד סחר החוץ המצרי הודיע שבמהלך ביקורו של השר הממונה על המשרד במוסקבה השבוע תבחן האפשרות לפתוח בהליכים להקמת אזור סחר חופשי בין מצרים לרוסיה.


* מצרים הודיעה כי לא תזמין את טורקיה וקטר לישיבות המועצה העליונה לעניינים אסלאמיים שתתקיים היום ומחר בקהיר. בין מצרים למדינות אלה שורר משבר בשל תמיכתן באחים המוסלמים



לבנון


* אתמול התרחשה לחימה בבירות בין תומכים במשטר אסד לבין התומכים במתנגדיו על רקע מלחמת האזרחים הסורית. בעימותים נהרג אדם אחד ונפצעו חמישה עשר. צבא לבנון נפרס באזור כדי למנוע את המשך הקרבות. בתוך כך, בטריפולי שבצפון לבנון נמשכת הלחימה כבר עשרה ימים ועד כה נהרגו כ-30 איש בקרבות.


 


איראן


* בהמשך לדיווח לפיו איראן בונה דגם לא מבצעי של נושאת מטוסים אמריקאית, מתברר כי מטרת הדגם היא לשמש לצילומי סרט על הפלת מטוס נוסעים איראני על ידי האמריקאים ב-1988.


 


סוריה


* טורקיה הפילה מטוס קרב סורי שנכנס לטענתה לשטחה האווירי. המטוס סייע לכוחות צבא שלחמו במורדים באזור מעבר גבול בין טורקיה לסוריה בצפון מערב סוריה (אזור לד'אקיה). נראה כי הצבא הסורי איבד את השליטה במעבר לידי לוחמים מ"ג'בהת אלנצרה", כמו גם ברוב המעברים האחרים בין המדינות. בלחימה באזור נהרג בן דודו של הנשיא אסד, הלאל אלאסד. על הפלת המטוס הכריז ראש ממשלת טורקיה, ארדואן, בעצרת בחירות שנערכה אתמול לקראת הבחירות המקומיות שיתקיימו בטורקיה ב-30 במרץ.



ישראל


* בשל החמרה שהוכרזה אתמול בשביתת עובדי משרד החוץ, כל המערך הדיפלומטי הישראלי אינו פועל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה