יום ראשון, 23 במרץ 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-23.3.14

היום בעדכון: מתח בשטח בג'נין וברצועה  למה איראן בונה דגם ענק של נושאת מטוסים אמריקאית  וארדואן נגד האינטרנט


 ארדואן נגד טוויטר


תמונת היום: אוסף כרזות מחאה נגד ניסיונות ארדואן לחסום את טוויטר בטורקיה


 


הזירה הפלסטינית


* שלושה פלסטינים נהרגו ושבעה נפצעו במבצע מעצר של כוחות הביטחון שהתפתח לתקרית לחימה רחבה יחסית במחנה הפליטים של ג'נין. ההרוג, אותו ניסו הכוחות לעצור הוא איש חמאס, חמזה אבו אלהיג'א שהיה בתהליך הוצאה לפועל של פיגוע משולב נגד התנחלות וחיילים. שני ההרוגים הנוספים גם הם פעילים צבאיים ממחנה הפליטים. במבצע נפצעו קל שני לוחמי ימ"מ. הרשות הפלסטינית האשימה את ישראל בכך שהיא מביאה להסלמה, ודוברי חמאס תקפו הן את ישראל והן את הרשות על שיתוף פעולה עם ישראל.


* צה"ל חשף ביום שלישי שעבר מנהרת לחימה של חמאס המובילה מרצועת עזה לתוך שטח ישראל. מאות מטרים מאורכה של המנהרה הם תחת שטח ישראל ועל פי דובר צה"ל, נמצאו בה עדויות לכך שחמאס המשיכה לעבוד עליה גם בימים האחרונים. בחמאס ניצו לצמצם את גודל ההישג וטענו שהמנהרה נחשפה בגלל מזג האוויר וכי מדובר במנהרה בת כמה חודשים ולא מנהרה חדשה.


* התהליך המדיני – עם שובו מארה"ב בסוף השבוע הדגיש אבו מאזן כי הפלסטינים לא יסכימו להסדר שלא יכלול מדינה פלסטינית בגבולות 67' שבירתה מזרח ירושלים ופתרון "צודק ומוסכם" לבעיית הפליטים. בדברים שנשא עם חזרתו דחה את הדרישה להכרה בישראל כמדינה יהודית וכל נוכחות ישראלית במדינה הפלסטינית העתידית. על פי ערוץ 2, בפגישתו עם הנשיא אובמה בשבוע שעבר דחה אבו מאזן את קווי המתאר של הצעת קרי.


* ביום חמישי האחרון הודיע משרד החוץ הפלסטיני שהוא מוכן – אם תתקבל החלטה כזו – לדרוש הכרה מלאה במעמד המדינתי של הפלסטינים בפורומים בינלאומיים אם תבוטל פעימת שחרור האסירים הרביעית.



איראן


*  גורמי מודיעין אמריקאיים חשפו שאיראן בונה אסדה בצורת נושאת מטוסים אמריקאית מזה כמה חודשים. בארה"ב הודו שלא ברור מדוע איראן בונה את הדגם, שניכר כי איננו מבצעי בשום אופן, והעריכו שהוא נועד לשמש לצרכי הסברה, אולי על ידי צילום השמדתו ושימוש בצילומים לצרכי תעמולה.


* ארה"ב ובריטניה קראו לועדת הסנקציות של האו"ם לחקור את תפיסת ה-KLOS-C ולהטיל על איראן את העיצומים המתחייבים במקרה של הפרה של הסנקציות המוטלות עליה בהקשרי סחר בנשק.



טורקיה


* ראש ממשלת טורקיה, ארדואן, הודיע ביום חמישי על חסימת טוויטר בטורקיה בשל העובדה שהרשת סרבה להסיר קישורים להקלטות המפלילות אותו בשחיתות. הצעד גרר ביקורת בינלאומית ופנימית, ובנוסף התברר כלא אפקטיבי לאחר שהיקף הציוצים בטורקיה לאחר ההכרזה עלה ב-138%. כשלון המהלך הוביל את הממשלה לחסום גישה לחלק משירותי גוגל שאפשרו את עקיפת המגבלות על טוויטר.


* אפילו הנשיא הטורקי ממפלגתו של ארדואן, עבדאללה גול, ביקר את ההחלטה – בטוויטר – וצייץ: "אסור לאפשר את ריסוקן של הרשתות החברתיות" ו"כל מקרה, זה בלתי אפשרי לסגור לחלוטין רשתות תקשורת טכנולוגיות כמו טוויטר. אני מקווה שהחוק הזה לא יחזיק לאורך זמן".


 


לבנון


* הממשלה החדשה זכתה להצבעת אמון בפרלמנט וכעת, לראשונה זה שנה, יש ללבנון ממשלה מואמנת ולא ממשלת מעבר. המשימה המרכזית של הממשלה היא לקיים את הבחירות לנשיאות המדינה בחודש מאי הקרוב.


* הלחימה בין השכונות השיעיות והסוניות בטריפולי נמשכה לאורך השבוע שעבר וביום שישי נהרגו שני בני אדם נוספים, ושלושה מתו מפצעיהם. מניין ההרוגים בעיר בשבוע וחצי האחרונים הוא 24 בני אדם.


 


מצרים


* השלטונות המצרים הודיעו כי סיכלו ניסיון התנקשות ברמטכ"ל צבא מצרים, צדקי צובחי. כוחות משטרה מצאו חבית חומר נפץ בשדה התעופה באלעריש שבסיני אליו אמור היה צובחי להגיע, וניטרלו את החבית.


הרוג אחד בהפגנות אחים מוסלמים נגד המשטר המצרי בקהיר ביום שישי. ההפגנות החלו ביום רביעי ונמשכו לאורך חמישי ושישי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה