יום רביעי, 12 במרץ 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום רביעי ה-12.3.14

היום בעדכון: נתניהו מבקש סליחה הפילדמרשל במפרץ והמערב מארגן מתקפה חדשה בסוריה




[caption id="attachment_25" align="aligncenter" width="300"]שכם, לווית השופט הירדני שנהרג שלשום במעבר אלנבי (צילום: EPA) שכם, לווית השופט הירדני שנהרג שלשום במעבר אלנבי (צילום: EPA)[/caption]

 ישראל


* ראש הממשלה נתניהו התנצל בפני הירדנים על התקרית בה נהרג השופט הירדני ראיד זעיתר והציע כי האירוע יחקר על ידי צוות ישראלי-ירדני משותף. בתוך כך, תחקיר צה"ל שפורסם מעלה שזעיתר תקף את החיילים במחסום והמשיך להסתער עליהם גם לאחר שנורה. בעקבות התקרית התנהלו אתמול דיונים סוערים ותוקפניים כלפי ישראל בפרלמנט הירדני.


איראן


* לדרישת ארה"ב, הודו תצמצם את יבוא הנפט מאיראן בשני שלישים ברבעון הבא של 2014. זאת, במטרה להבטיח עמידה ביעדי הסנקציות שנקבעו בהסכם הצעד הראשון בנובמבר 2013.


* מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, מסר דיווח על מצב זכויות האדם באיראן למועצת האדם של האו"ם. בדיווח טען באן שעל אף הבטחות הבחירות של רוחאני, החופש במדינה לא גדל באופן משמעותי. המזכ"ל הצביע בפרט על מספר ההוצאות להורג במדינה ועל הגבלת השיח הפוליטי.


* מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה הכריז כי חיל האוויר האיראני מוכן "עם האצבע על ההדק" ליום בו תנתן לו ההוראה להשמיד את "המשטר הציוני".


מצרים


* שר ההגנה המצרי, הפילדמרשל סיסי, מבקר באיחוד האמירויות. זהו ביקורו הרשמי השני מחוץ למצרים מאז ההפיכה הצבאית והראשון למדינות המפרץ. האמירויות הן מהתומכות הגדולות של המשטר הנוכחי במצרים ותרמו עד כה כ-5 מיליארד דולר בסיוע למצרים.


* עמרו מוסא טוען שאם יקבלו את מסגרת החוקה החדשה אין מניעה שהאחים המוסלמים ישתתפו בבחירות הבאות במצרים. מוסא, שהיה חבר בצוות הניסוח של החוקה, שימש כשר החוץ תחת מבארכ וכמזכ"ל הליגה הערבית. הוא הוסיף והעריך כי במצרים לא ישוב ויווצר משטר אוטוקרטי מכיוון שהחוקה מטילה מגבלות על מספר הפעמים שאותו אדם יוכל להבחר לנשיא ומשום שהפילדמרשל סיסי מתנגד לפולחן האישיות שמתבצע כלפיו.


* מטען מאולתר התפוצץ אתמול בקרבת מבנה שאכלס את השגרירות הישראלית בקהיר (השגרירות אינה מאוישת מאז 2011). המטען כוון נגד ניידת משטרה.


* שבעה חשודים בטרור נהרגו אתמול במבצע המתמשך של צבא מצרים בסיני ועוד 34 נעצרו.


לוב


* ראש ממשלת לוב הודח מתפקידו בהצבעה של הפרלמנט הלובי והוחלף זמנית על ידי שר ההגנה שלו. ברקע להדחה, כשלון של הממשלה מלמנוע ממורדים במזרח המדינה לייצא נפט. בסוף השבוע הצליחו המורדים להבריח מיכלית נפט ששטה תחת דגל צפון קוריאני מהמצור הימי שהטיל הצי הלובי על החופים באזור.


סוריה


* ארגוני המודיעין של ארה"ב וסעודיה בנוסף למדינות אחרות בעלות עניין נמצאות בעיצומו של מבצע לחימוש וארגון מחדש של המורדים המתונים בסוריה. כוונתם היא לסייע למורדים לפתוח ביוזמה צבאית נגד צבא סוריה בדרום המדינה.


* שלוש רקטות נורו מסוריה לעבר אזור נבי-שית השיעי שבלבנון. שלושה בני אדם נפצעו בתקיפה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה