יום ראשון, 8 ביוני 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום ראשון ה-8.6.14

היום בעדכון: מפגש ישיר בין איראן לארה”ב לדיון בגרעין מחר סיסי יושבע היום לנשיאות מצרים ואבו מאזן ופרס יפגשו היום בותיקן בחסות האפיפיור


אסדים חוגגים


תמונת היום: בשאר ואסמא אסד מרימים כוסית לרגל הזכיה בבחירות (איור: טיילור ג’ונס)



איראן


* נציגים אמריקאיים בכירים יקיימו מחר פגישה דו צדדית יוצאת דופן עם נציגים איראניים בז’נבה בניסיון לפתור את סוגיות המחלוקת בדרך להסדר קבע בנושא הגרעין שהשיחות לגביו אמורות להסתיים ב-20 ביולי. זו תהיה הפגישה הבילטרלית הרשמית הראשונה בין הצדדים מזה עשורים.



מצרים


* היום תתקיים השבעתו של נשיא מצרים, הפילדמרשל עבד אלפתאח אלסיסי.


* בשבוע שעבר פרסם מלך סעודיה הודעת תמיכה בסיסי מיד לאחר ההודעה הרשמית כי זכה בבחירות. הוא קרא לקיום ועידת תורמות למצרים והזהיר כי מי שיתערב בענייניה של מצרים יחשב בעיניו כמי שפועל ישירות נגד סעודיה, ברמז עבה לקטר ולתנועת האחים המוסלמים בה היא תומכת. את הכוחות המהפכניים באזור, ובראשם האסלאמיסטיים, הגדיר המלך כ”עושי דברו של השטן”.


* שתי פירמות יעוץ בינלאומיות מסייעות למצרים בגיבוש תוכניות לרפורמה כלכלית. הפניה לפירמות הוצעה ככל הנראה על ידי בעלות הברית המפרציות של מצרים שמעוניינות לראות את מיליארדי הדולרים שהשקיעו במדינה מאז ההפיכה הצבאית מושקעים באופן יעיל ולא נופלים קרבן לשחיתות.


* נשיא מצרים הזמני, מנצור, פרסם בשבת צו האוסר על אימאמים שלא הוסמכו לכך על ידי המדינה לשאת דרשות במסגדים. זאת, במסגרת ניסיונות המשטר המצרי לבלום את התחזקות הכוחות האסלאמיים במדינה ולהגביר את הפיקוח עליהם.


* מצרים אמרה כי תסכים לפתוח מחדש את מעבר רפיח בין רצועת עזה לבין סיני בתנאי שיופעל על ידי כוחות של ממשלת האחדות הפועלת תחת אבו מאזן. מאז השתלטות חמאס על הרצועה ב-2007 הגבילה מצרים מאד את התנועה במעבר.



ישראל-פלסטינים


* הנשיא פרס ואבו מאזן יפגשו היום בותיקן לתפילה משותפת למען השלום שיזם האפיפיור במהלך ביקורו באזור. לשני האישים יצטרפו משלחות של אנשי דת מישראל ומהרשות הפלסטינית.



סוריה


* במחווה לרגל זכייתו בבחירות בשבוע שעבר, הורה אסד על שחרור מאות אסירים פוליטיים. ארגוני זכויות אדם אישרו כי האסירים שוחררו והוסיפו כי מרבית המשוחררים הם אסירים חולים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה