יום חמישי, 5 ביוני 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-5.6.14

היום בעדכון: אבו מאזן הורה על בחירות עוד חצי שנה ירי מסוריה לישראל לרגל בחירתו מחדש של אסד ותוצאות הבחירות במצרים: כמעט 97% לסיסי


ח'אמנהי נואם לרגל חמיני


תמונת היום: מנהיג איראן נואם לרגל יום השנה ה-25 לפטירת האמאם חמיני (צילום: רויטרס)



הזירה הפלסטינית


* אבו מאזן פנה אתמול רשמית לועדת הבחירות המרכזית של הרשות הפלסטינית בבקשה להערך לבחירות לנשיאות ולמועצה המחוקקת ב-4 בדצמבר. הקריאה לבחירות מגיעה בעקבות הסכם הפיוס שנחתם בין פתח לחמאס ואם הן יתקיימו הן תהיינה הבחירות הראשונות למועצה המחוקקת מאז 2006 ולנשיאות מאז 2005.


* על רקע שביתת הרעב של העצירים המנהליים הפלסטינים ושביתת ההזדהות של האסירים הביטחוניים, מעוניין ראש הממשלה, נתניהו, להאיץ מהלכי חקיקה שיתירו באופן גורף האכלה בכפייה של שובתי רעב. החוק כבר אושר בקריאה ראשונה בכנסת.


* מנגנוני הביטחון הפלסטיניים עצרו בחברון מכונית ובה אמצעי לחימה וסמלי חמאס.



סוריה


* כצפוי, בשאר אלאסד נבחר לנשיאות סוריה בבחירות שהתקיימו שלשום ברוב של כ-89%


* ככל הנראה כירי שמחה בעקבות הניצחון, ירו כוחות צבא סורים ירי תלול מסלול לעבר ישראל בגולן. לא ברור האם מדובר בפצצות מרגמה או ברקטות. לפחות שתי נפילות אותרו בשטח הארץ, וסוללת “כיפת ברזל” הפרוסה באזור שיגרה, לראשונה, טילים מיירטים לעבר הירי. המיירטים הושמדו באוויר על ידי המפעילים לאחר שהתברר כי הנפילות עומדות להיות בשטחים פתוחים. בניגוד למנהגה, ישראל טרם הגיבה לירי.


* שגריר ארה”ב בסוריה לשעבר, רוברט פורד, שהתפטר מתפקידו בחודש פברואר, אמר אתמול בראיון טלוויזיוני כי התפטר משום שלא יכול היה עוד להגן על מדיניות ארה”ב במדינה שנכשלה. הוא מיקד את טענותיו בהססנות האמריקאית בסיוע לכוחות המורדים שאפשרה לתומכי אסד לסייע לו בלחימה.


* ראש משלחת הפקחים לפירוק סוריה מנשק כימי קראה למשטר הסורי לסיים את הוצאת 7.2% החומרים הכימיים המוצהרים שנותרו בשטחה, והוסיפה שעל הקהילה הבינלאומית לסייע באבטחת תהליך ההוצאה. היא הביעה תקווה שהתהליך יסתיים תוך מספר חודשים ש”ניתן לספור על יד אחת”.



מצרים


* התפרסמו התוצאות הרשמיות של הבחירות במצרים על פיהן זכה סיסי ב-96.91% מקולות הבוחרים, עם 47% הצבעה.



איראן


* מנהיג איראן, ח’אמנהי, הצהיר אתמול כי ארה”ב ויתרה על האופציה הצבאית נגד איראן כי הבינה שפעולה צבאית מסכנת אותה יותר מאשר את איראן. הוא אמר את הדברים באזכרה לרגל 25 שנה לפטירת קודמו, חמיני.


* ראש מועצת המומחים, הגוף הממונה על בחירת המנהיג ושיכול להדיחו, איתוללה מהדוי-כני עבר אתמול התקף לב ונראה כי הוא כעת שרוי בתרדמת. מינויו של ממלא מקום צפוי להיות נושא למאבק פוליטי חריף באיראן.



לבנון


* שר החוץ האמריקאי, ג’ון קרי, הגיע אתמול לביקור פתע בלבנון בו הכריז על סיוע בסך 290 מיליון דולר לסוכניות הסיוע המטפלות בפליטים שהציפו את המדינה מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה. מטרת הביקור היא הבעת תמיכה בממשלת לבנון, בין היתר נוכח המשבר הפוליטי המונע בחירת נשיא חדש במדינה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה