יום שלישי, 10 ביוני 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שלישי ה-10.6.14

היום בעדכון: סגן שר החוץ האיראני: יתכן והשיחות עם המעצמות יצטרכו להתארך מעבר ל-20 ביולי רח”ט מחקר באמ”ן על איום התמ”ס ומצרים סוערת בשל מקרה אונס המוני נוסף בחגיגות השבעת סיסי


ISIS במוצול


תמונת היום: לוחמי ארגון “מדינת עיראק האסלאמית” שהשתלט על העיר מוצול בעיראק (צילום: almasalah.com)



איראן


* נציגים אמריקאיים בכירים נועדו אתמול עם מקביליהם האיראנים לפגישה בילטרלית בנושא הסכם הגרעין לקראת המועד שנקבע להשגת הסדר קבע בסוגייה ב-20 ביולי. מחר יפגשו נציגים צרפתים עם האיראנים ובהמשך השבוע יקיימו גם נציגים רוסים פגישות דו צדדיות עם איראן במטרה להגיע להסדר על תנאי המשך ההעשרה לאחר ההסדר.


* בתום הפגישות עם נציגי ארה”ב אמר סגן שר החוץ האיראני, כי ייתכן ולא תהיה ברירה אלא להאריך את השיחות מעבר לחצי השנה שנקבעה להן. מהצד האמריקאי לא התפרסמו תגובות לפגישה.


* ראש חטיבת המחקר של אמ”ן, תא”ל איתי ברון, נאם אתמול בכנס הרצליה ואמר כי איראן עומדת בתנאי הסכם הצעד הראשון שנחתם עם המעצמות בנובמבר. עם זאת, הוא העריך כי גם בהסדר קבע אם יושג, לא תוותר איראן על שאיפותיה ליכולת גרעין עצמאית.


* נשיא איראן, רוחאני, ביקר אתמול בטורקיה ונפגש עם מקבילו, עבדאללה גול. היחסים בין טורקיה לאיראן נפגעו קשות בשל העמדות המנוגדות של שתי המדינות במלחמת האזרחים בסוריה, אך מאז עליית רוחאני החל תהליך שיפור מחודש בקשרים ביניהן.



איום הנשק תלול המסלול (תמ”ס)


* בנאום בהרצליה סקר ראש חטיבת המחקר גם את איום התמ”ס על ישראל. ברון אמר כי לעבר ישראל מופנים כ-170,000 טילים ורקטות, מהם למעלה ממאה אלף שבידי חזבאללה בלבנון כולל אלפי רקטות שיכולות לפגוע במרכז הארץ. בידי ארגוני הטרור ברצועת עזה נצברו מאז מבצע “עמוד ענן” אלפי רקטות לטווחים בינוניים (20 עד 40 ק”מ) וכמה מאות רקטות שיכולות להגיע למרכז הארץ.



מצרים


* מצרים העבירה את האחריות על נמל אלעריש שבסיני לידי הצבא מידי הרשויות האזרחיות המנהלות אותו כיום. זאת, לטענת המשטר, בשל המצב הביטחוני הרעוע בחצי האי סיני.


* סרטון של אונס המוני בכיכר תחריר במהלך חגיגות ההשבעה של הנשיא סיסי הופץ באינטרנט וזוכה לתהודה רבה במצרים ומחוצה לה. סיסי הצהיר כי יאבק בתופעה שהפכה נפוצה מאז המהפכה בשנת 2011. בעקבות האירוע הודיעה משטרת מצרים כי עצרה 7 חשודים באונס, אך לא ברור האם הם קשורים לסרטון שהופץ השבוע.



עיראק


* בתום שבוע של עימותים קשים באזור הכורדי של עיראק בין כוחות הממשלה לבין ארגון “מדינת עיראק האסלאמית” השתלט הארגון על רבים מאזורי העיר. בלחימה ובפיגועים של הארגון נהרגו עשרות רבות של בני אדם ואלפי כורדים נמלטו מהעיר.



לוב


* בית המשפט החוקתי של לוב הכריז כי הבחירות בפרלמנט בהן נבחר ראש הממשלה, אחמד מאטיג, בראשית חודש מאי, אינן חוקיות. מאטיג נבחר לאחר שקודמו פרש בשל מתקפה על משפחתו, אך הבחירות התנהלו ללא כל סדר וכנראה ללא נוכחות מספר חברי הפרלמנט הדרוש לקיומן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה