יום שני, 16 ביוני 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שני ה-16.6.14

היום בעדכון: מתהדקים החיפושים אחר שלושת החטופים ונמשכים מעצרי בכירי חמאס ירי מעזה לעבר אשקלון אתמול על ידי הג’האד האסלאמי ומתחדשות שיחות הגרעין בוינה


בורות ירי בעיראק


תמונת היום: תמונה של הוצאה להורג של אנשי ביטחון עיראקיים על ידי “מדינת עיראק האסלאמית” שפורסמה על ידי הארגון אתמול (צילום: טוויטר)


ישראל-פלסטינים


* אתמול הכריז ראש הממשלה נתניהו שחמאס אחראית לחטיפת שלושת הנערים. החיפושים אחריהם מתמקדים באזור חברון וסמוך לאזור החטיפה. בעימותים עם צה”ל באזור ראמאללה נהרג צעיר פלסטיני. מנגנוני הביטחון הפלסטיניים מסייעים בחקירה והעבירו לצה”ל מידע על שני פעילי חמאס בכירים מחברון שנעדרו מבתיהם בימים האחרונים.


* נמשכו המעצרים של עשרות פעילי חמאס בהם בכירים בתנועה כולל יו”ר המועצה המחוקקת הפלסטינית מטעם התנועה, עזיז דויכ. הקבינט יתכנס היום בצהריים וידון בין היתר באפשרות לגרש את חלק מבכירי התנועה שנעצרו מהגדה לרצועת עזה.


* בישראל היו שהביעו מורת רוח מהתגובה הבינלאומית הרפה לחטיפה. אתמול החלו להצטבר תגובות לאירוע. לצד הגינוי האמריקאי, התבטאו בנושא גם שר החוץ הבריטי, מזכ”ל האו”ם, שר החוץ של קנדה, שר החוץ הנורבגי.


* שתי רקטות נורו אתמול בערב על ידי הג’האד האסלאמי לעבר אשקלון ויורטו על ידי כיפת ברזל. צה”ל תקף בתגובה מטרות ברצועת עזה. הפלסטינים מדווחים על שלושה פצועים בתקיפות.


* אתמול נחשף כי אשתו של אבו מאזן אושפזה בבית חולים אסותא במהלך סוף השבוע. היא שוחררה אתמול מבית החולים.


עיראק


* גורמים בכירים בארה”ב טענו כי נשקלת האפשרות לתאם עם איראן את התגובה למשבר בעיראק. סנטור רפובליקני בכיר, לינדזי גרהאם, הביע גם הוא תמיכה בתיאום כזה אף שלדבריו הרעיון גורם לו ל”אי נוחות”. הוא השווה את הצורך בתיאום לשיתוף הפעולה האמריקאי עם ברית המועצות במלחמת העולם השנייה.


* ללייב בלוג של אלג’זירה על המשבר בעיראק, לחצו כאן.


איראן


* ארה”ב החליטה להעלות את דרג המשתתפים מטעמה בשיחות הגרעין עם איראן שצפויות להתחדש היום בוינה. לשיחות צורף הדיפלומט מספר 2 במחלקת המדינה, ביל ברנס, שגם הוביל את השיחות הבילטרליות עם איראן בשבוע שעבר. זאת, לאור תחושת הדחיפות של הצדדים בצורך בהסכם לפני פקיעת תוקף השיחות ב-20 ביולי.


מצרים


* אתר שיתוף הסרטים יוטיוב סרב לבקשת ממשלת מצרים להסיר את הסרטון של האונס ההמוני בכיכר תחריר במהלך חגיגות ההשבעה של סיסי. לטענת האתר, גרסאות בהן ניתן לזהות את פניה של האישה הוסרו מטעמי פרטיות, אך הסרטון עצמו הוא בעל ערך חדשותי ולכן לא יוסר.


לוב


* אתמול התרחשו עימותים קשים בעיר בנגאזי בין כוחות הנאמנים לממשלה לבין הגנרל המורד, ח’ליפה אפטאר, שהכריז מלחמה על הממשלה בשל שיתוף הפעולה שלה עם כוחות ג’האדיים במדינה. בעימותים נהרגו ארבעה ונפצעו 14.


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה