יום חמישי, 26 ביוני 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום חמישי ה-26.6.2014

היום בעדכון: לקראת פקיעת זמן השיחות, נתניהו חושש מפני הסכמת ארה”ב ל”עסקה רעה” עם איראן • פיצוצים בקהיר ובבירות • ובחירות כלליות בלוב


עושה מה בראש שלו


תמונת היום: “מדינת עיראק האסלאמית” והגיבוי הסעודי - “עושה מה בראש שלו” (איור: Joep Bertrams)



איראן


* סבב השיחות הבא בין איראן למעצמות שיחל בוינה ב-2 ליולי יתנהל כשבועיים רצופים של שיחות ולא ימים בודדים כפי שהיה עד עתה. המטרה היא להצליח להגיע להסכם עד ה-20 ביולי, התאריך שנקבע בהסכם הביניים כתאריך היעד לסיום השיחות.


* לקראת תום הזמן שהוקצב לשיחות, גובר החשש של ראש הממשלה נתניהו כי ארה”ב תסכים ל”עסקה רעה” שתותיר בידי איראן יכולות העשרה מתקדמות. לאור זאת, שוחח נתניהו עם נשיא רוסיה, פוטין, והבהיר לו את עמדת ישראל. כמו כן, הוא זימן בדחיפות להתייעצויות בירשולים את שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, ובשבוע הבא תצא משלחת בה ישתתפו היועץ לביטחון לאומי, יוסי כהן, והשר יובל שטייניץ לדיונים עם נציגי המעצמות.


* הנשיא אובמה הבטיח אתמול לנשיא היוצא, שמעון פרס כי ארה”ב לא תתפשר על הביטחון של ישראל בשיחות עם איראן והיא תשאר מחוייבת למנוע מאיראן יכולת פריצה לנשק גרעיני. פרס נמצא בוושינגטון לביקור אחרון כנשיא.



ישראל-פלסטינים


* 10 פלסטינים נעצרו אתמול במסגרת מבצע “שובו אחים”, בעיקר באזור חברון. אחד מהמבוקשים למעצר ניסה להמלט, נורה על ידי כוח צה”ל ופונה לקבלת טיפול.


* הקבינט אישר אתמול את המשך המבצע, והורה לבחון את הצעת שר הכלכלה, בנט, לפגוע בכספים המועברים לרשות בגובה תשלומי המשכורת שמשלמת הרשות לאסירים שבכלא בישראל.



מצרים


* ארבעה מטענים מאולתרים התפוצצו בשלוש תחנות מטרו בקהיר אתמול בשעות הבוקר. מספר בני אדם נפצעו פציעות לא מסכנות חיים. כמה שעות לאחר מכן, התפוצצו שני מטעני חבלה סמוך לבית משפט בעיר.


* חברי סנאט בארה”ב מאותתים כי בכוונתם לעכב כמיליארד דולר של כספי סיוע למצרים לאור גזרי דין המוות ההמוניים והפסיקה נגד עיתונאי אלג’זירה של בתי המשפט במדינה.



לבנון


* במהלך פשיטה של כוחות הביטחון הלבנוניים על חשודים בטרור במלון בבירות, פוצץ עצמו מחבל מתאבד ופצע 11 בני אדם. המחבל, אזרח סעודי, נערך לפיגוע במקום אחר בעיר. חשוד נוסף שהיה אמור להשתתף בפיגוע, נעצר על ידי כוחות הביטחון.


* בצפון לבנון, עצרו כוחות הביטחון הלבנונים חולייה של חמישה בני אדם שחשודים כי תכננו להתנקש בחייו של קצין בכיר במנגנונים הלבנונים.



לוב


* אתמול התקיימו בחירות כלליות לפרלמנט הלובי שיחליף את האסיפה הלאומית שכיהנה מאז הבחירות שהתקיימו לאחר הדחת קדאפי בשנת 2011. פחות מ-50% מבעלי זכות הבחירה השתתפו בבחירות ולאורך היום נרשמו מספר אירועים ביטחוניים בקלפיות, שגבו את חייהם של לפחות חמישה בני אדם.



עיראק


* מטוסים של צבא סוריה תקפו אתמול ריכוזים של מורדים במערב עיראק והרגו עשרות בני אדם. לאחר התקיפה, הזהיר שר החוץ של ארה”ב, ג’ון קרי, מפני התערבות של מדינות אחרות במזה”ת בנעשה בעיראק, שעלולה להחריף את המתחים העדתיים שם.


* כוחות “ג’בהת אלנצרה” הפלג הג’האדי המזוהה עם אלקאעדה בסוריה, נשבעו נאמנות ל”מדינת עיראק האסלאמית” בעיר אלבו כמאל שבמזרח סוריה, סמוך לגבול עם עיראק. עם זאת, באזורים אחרים של סוריה נמשכת הלחימה בין שני הארגונים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה