יום שישי, 13 ביוני 2014

חוץ וביטחון במזרח התיכון ליום שישי ה-13.6.14

היום בעדכון: איראן מצטרפת ללחימה בעיראק איראן תבחן הגבלה של כור המים הכבדים שהיא בונה והפלסטינים בוחנים הרחבת הפנייה למוסדות בינלאומיים


הכורדים כובדשים את כירכוכ


תמונת היום: לוחמי המיליציה הכורדית באזור כירכוכ אותה כבשו אתמול הכורדים (צילום: EPA)



עיראק


* איראן שלחה שני גדודים של כוח קדס של משמרות המהפכה לסייע לממשלת עיראק השיעית בלחימה בארגון “מדינת עיראק האסלאמית”. הכוחות האיראניים כבר סייעו בכיבוש מחדש של 85% משטחי העיר תיכרית שנפלה לידי הארגון ביום רביעי.


* הנשיא אובמה הצהיר כי אף שהוא מוכן להתערבות צבאית מוגבלת בעיראק, לא תהיה פעולה קרקעית אמריקאית נרחבת במדינה. בינתיים ארה”ב כבר מפעילה כלי טיס בלתי מאויישים על מנת לסייע לממשלת עיראק. בתוך ארה”ב זוכה הממשל לביקורת חריפה בשל חוסר ההתערבות שלו במשבר.


* כוחות של המליציה הכורדית ניצלו את הלחימה בין כוחות הממשלה לבין ארגון “מדינת עיראק האסלאמית” על מנת לכבוש את כירכוכ. אחת מהערים המרכזיות בייצור הנפט בעיראק.


* דיווחים מעיראק מצביעים על עריקה של כ-90,000 מחיילי הצבא וקושי של הצבא לבלום את התקדמות לוחמי הארגון לעבר הבירה, בגדאד. לא ברור עדיין כיצד משפיעה ההתערבות האיראנית והסיוע האמריקאי מהאוויר על בלימת ההתקדמות.



איראן


* יו”ר הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, עלי אכבר צאלחי, הצהיר כי מומחים איראניים בוחנים שינויים טכניים בכור המים הכבדים הנבנה באראכ שמטרתם לצמצם בכ-90% את תפוקת הפלוטוניום שלו. זאת, במטרה להקל על האפשרות להשיג הסכם בנושא. נראה כי ההצעה הנוכחית אינה עומדת עדיין בדרישות הקהילה הבינלאומית וממילא אינה נוגעת לסוגיית המחלוקת המרכזית שהיא יכולות העשרת האוראניום האיראניות בעתיד.



הזירה הפלסטינית


* הממשלה הפלסטינית הקימה ועדה שתתכנס בסוף חודש יוני כדי להציע רשימה של גופים בינלאומיים נוספים אליהם יכולים הפלסטינים להצטרף. זאת, במענה ללחצים הישראלים מאז כשלון המשא ומתן.


* שרת המשפטים, לבני, נועדה אתמול עם שר החוץ הפלסטיני בשולי ועידה בינלאומית בלונדון.


* מנגנוני הביטחון של חמאס בעזה התירו ביום רביעי לעובדי הרשות הפלסטינית למשוך את משכורותיהם לאחר כשבוע שבו מנעו זאת בדרישה שגם משכורות עובדי ממשלת חמאס ישולמו. ראש ממשלת האחדות, ראמי חמדאללה, הבהיר כי המשבר נפתר בשל לחץ ציבורי על חמאס להתיר את משיכת המשכורות.


* בראיון לניו-יורק טיימס אמר ראש הממשלה, חמדאללה, כי לממשלתו אין שליטה בנעשה בעזה וכי אין תוכנית באופק שתבהיר כיצד יתבצע האיחוד בין המנגנונים הממשליים המקבילים שהתפתחו מאז השתלטה חמאס על הרצועה ב-2007.


* הועלתה ליוטיוב הקלטה של ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, צאא’ב עריקאת, בה הוא מבקר בחריפות את אבו מאזן על כך שסרב להגיש את בקשות ההצטרפות לפורומים בינלאומיים לפני כשלון המשא ומתן. הוא השווה אותו לדיקטטורים מזרח תיכוניים אחרים על כך שדחה את עמדת יתר ההנהגה הפלסטינית ודבק בהתחייבותו לארה”ב ולישראל. על נתניהו אמר עריקאת כי הוא “פושע מלחמה, שלא שווה אפילו לירות בו” ונטול נכונות להסדר מדיני. סביר כי פרסום ההקלטה יפגע במעמד עריקאת שנחשב למקורב לנשיא הפלסטיני.



מצרים


* בית משפט במצרים דן פעיל ליברלי ל-15 שנות מאסר על הפגנה נגד חוק המגדיר הפגנות כהתכנסות בלתי חוקית. הוא נעצר בנובמבר ולא הותר להכנס לבית המשפט להשתתף בהליכים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה